סכסוך בין רוש ליישום הוביל להסכם בעשרות מיליוני דולרים

חברת התרופות השווייצרית רוש בחרה שישה פרויקטים של יישום, זרוע המסחור של האוניברסיטה העברית, כדי לקדמם במשותף, בהסכם שהוא פשרה בסכסוך משפטי ביניהן שעשוי היה להנחית מהלומה כספית קשה על יישום

לו רק כל הסכסוכים המשפטיים היו מסתיימים באופן פרודוקטיבי כל-כך: חברת התרופות הבינלאומית ROCHE, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית - הסכם שהוא למעשה הסדר של סכסוך משפטי ארוך שנים. כך נודע ל"גלובס".

במסגרת ההסכם, רוש בחרה שישה פרויקטים לפיתוח משותף, אשר שתי החברות ישקיעו יחד בבחינת ההיתכנות שלהם. אחר-כך, רוש תשקיע בקידום הפרויקטים סכומים שיכולים להגיע אף לעשרות מיליוני דולרים לכל פרויקט, בהתאם להצלחתו. אם המוצרים יצליחו, רוש תקבל את זכות השיווק הבלעדית שלהם בתמורה לתשלום אבני דרך ותמלוגים.

רוש הביעה בעבר עניין בטכנולוגיות הישראליות, ולפני כחצי שנה ביקרה בארץ משלחת גדולה של החברה, בראשות נשיא תחום המחקר של חטיבת פיתוח התרופות שלה, ד"ר לי באביס. באביס אמר אז ל"גלובס", כי "ישראל היא מקור מדהים לחדשנות רפואית, הן בזכות המדע המתקדם והן בזכות התמיכה הממשלתית בחברות הצעירות. האתגר האמיתי של התעשייה שלכם הוא ריבוי חברות, שלכל אחת מהן יש קניין רוחני מועט".

הסכם כזה הוא הישג גדול לאוניברסיטה וליישום, אך כאמור, כשחופרים קצת מאחוריו מתגלה סכסוך משפטי שראשיתו בתחילת שנות ה-90. כך, יש כאן חתונה מרצון בין הצדדים, ובו-זמנית גם הסדר המסיים את הסכסוך.

אף שהוא בנוי כהסכם רישוי קלאסי, ל"גלובס" נודע כי בהסכם המדובר גלום רכיב של פיצוי לרוש בעבור הסכסוך, בהיקף של כמה מיליוני דולרים. ככל הנראה, הפיצוי יינתן לרוש בצורת החזר השקעה עבור פרויקט שלא יצליח - ויש סיכוי סביר שכך יקרה, שכן פרויקטים אוניברסיטאיים הם בשלב מוקדם למדי וקשה להמר על סיכויי הצלחתם.

טענות קשות שהפכו לשת"פ חיובי

לו רוש הייתה מנצחת במשפט, זו הייתה עלולה להיות מהלומה כספית משמעותית ליישום. הסכסוך ביניהן החל בשנת 1994, סביב חברה שהקימה יישום בשם "מדיבר", שנתנה רישיון לטכנולוגיה שלה לחברה בת של רוש, אפיס. לאחר כמה שנים החליטה אפיס שלא לפתח את הטכנולוגיה והחזירה את הפטנט למדיבר - מהלך מקובל בתחום.

אלא שמדיבר החליטה שאפיס ורוש לא עשו את המאמצים הראויים לפתח את הטכנולוגיה, כפי שנדרש מהם בחוזה. לכן, כפי שצוין בהמרצת פתיחה שהגישו אפיס ורוש עשור מאוחר יותר לביהמ"ש המחוזי בירושלים לאישור פסק בוררות משווייץ, היא ביקשה פיצוי של לא פחות מ-6.5 מיליארד דולר.

מדיבר זכתה אמנם בפיצויים של כ-100 אלף דולר, אך חויבה לשלם את הוצאות המשפט בהיקף 10 מיליון שקל. בתגובה, טענה מדיבר כי הוצאות המשפט מוגזמות, ובנוסף ביקשה לפסול את הבוררים מלערער על פסק הבוררות. בקשותיה נדחו. התמהמהותה של מדיבר בתשלום הוצאות המשפט, הובילה את רוש והחברה-הבת אפיס לתבוע אותה ואת יישום. בשלב הזה, רוש תבעה כבר 20 מיליון שקל - תשלום הבוררות, המשפט והוצאות הגבייה.

בהמשך, הודיעה מדיבר על פשיטת רגל. הדבר הביא את רוש לטעון נגד יישום כי הובילה לפשיטת הרגל של מדיבר במכוון כדי לא לשלם את הסכום שנפסק, ולדרוש הרמת מסך בין מדיבר ויישום. לטובת רוש נפסקו שוב עשרות מיליוני דולרים.

בהינתן משך הסכסוך ומורכבותו, מפתיע לגלות כי שני הצדדים הצליחו בסופו של דבר להגיע לשיתוף פעולה חיובי כל-כך.

ככלל, ישראל אינה משופעת בחברות בינלאומיות אשר מעוניינות לקחת חסות על פרויקטים בשלבים ראשוניים בתחום פיתוח התרופות, ועד לפני שנה רק טבע, אחת מחברות הפרמצבטיקה הגדולות בעולם, עשתה זאת.

רוש הייתה חלוצת החברות שנכנסו לפעול בישראל, כשחתמה השנה על הסכם שיתוף פעולה עם קרן פונטיפקס של אלי הורביץ. לחברה סניף מקומי המעסיק כ-100 עובדים ועוסק בעיקר בשיווק מוצרי רוש וניהול ניסויים קליניים, ונציין כי בינתיים אף חברה בינלאומית אחרת לא הלכה בדרכיה.

יישומים מוצלחים

יישום היא חברת מסחור הטכנולוגיות שמדורגת שנייה בישראל בהכנסותיה והצלחותיה, אחרי ידע, חברת המסחור של מכון ויצמן. היא גם ממוקמת היטב בעולם, בין 20 חברות המסחור המובילות, עם הכנסות של 60 מיליון דולר ב-2008.

על הטכנולוגיות הבולטות שיישום כבר מסחרה, נמנות תרופת הדוקסיל של פרופ' חזי ברנהולץ, שרישיון עבורה נמכר לחברת Ortho Biotech; תרופת האקסלון של פרופ' מרתה ויינשטוק-רוזין, שרישיון לה נמכר לנוברטיס; והטכנולוגיה של חברת Mobileye שהמציא פרופ' אמנון שעשוע. מוצרים המבוססים על פטנטים של יישום נמכרו בעולם ב-1.3 מיליארד דולר אשתקד.

רוש היא חברת תרופות ודיאגנוסטיקה שווייצרית ששווי השוק שלה הוא כ-140 מיליארד דולר. בין מוצריה המוכרים גם תרופות האווסטין וההרצפטין לטיפול בסרטן, טמיפלו לטיפול בשפעת ותרופה ההרגעה המפורסמת ואליום.

בצד פיתוח התרופות, החברה מתמקדת בתחומי הטיפול של אונקולוגיה, וירולוגיה, מחלות דלקתיות, מחלות מטבוליות ומחלות של מערכת העצבים המרכזית (נוירולוגיה). לאחרונה, החברה רכשה את מלוא האחזקות בענקית הביוטק ג'ננטק - 40% מהמניות תמורת 48 מיליארד דולר.

ביישום לא הסכימו לומר היום דבר על המשפט והפשרה, אך אישרו כי קיים הסכם אסטרטגי ארוך טווח ורב-תחומי עם רוש. "התקשרות זו תקדם את המחקר היישומי באוניברסיטה העברית, ותניב תרופות ומוצרים רפואיים פורצי דרך", אמר יעקב מיכלין, מנכ"ל יישום. יו"ר החברה, ד"ר גיורא ירון, אמר כי "המורכבות המדעית של מחלות מצריכה שיתוף פעולה בין מיטב המוחות בתעשייה ובאקדמיה, וההסכם הוא צעד בכיוון זה". אבי דנציגר, מנכ"ל רוש ישראל, אמר כי ההסכם הוא הבעת אמון מצד רוש העולמית בחדשנות הישראלית.