לדור: "למה האיש שמרעיף מתנות לא יכול להסביר מאיפה הכסף?"

פרקליט המדינה לא נקב בשמות, אך מדבריו היה ברור כי התכוון לארקדי גאידמק ■ אמר ביום עיון על הלבנת הון: "אני לא בטוח שאנשים שהגיעו אלינו עם הון-עתק לא מוסבר זכאים ליהנות ממעמד של אנשים מכובדים"

"אני לא בטוח שהצלחנו לזהות את המעבר של הפיכת אנשים שהגיעו אלינו עם הון-עתק לא מוסבר, לאנשים שלא זכאים ליהנות ממעמד של אנשים מכובדים" - כך אמר היום (ד') פרקליט המדינה, משה לדור, ביום עיון של לשכת עורכי הדין בנושא הלבנת הון, כשהוא רומז לארקדי גאידמק. יום העיון הינו של המכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין. ונערך בריכוזה של עו"ד יעל גרוסמן.

לדברי לדור, "איכפת לי שהאיש שמגיע לכאן אמיד ומפנק אותנו בתרומות כאלה ואחרות, שמרעיף עלינו הטבות במקרה שהמדינה או מוסדותיה לא יכולים לתת, לא יכול להסביר את הכסף הזה. פעולות האכיפה שלנו, גם כנגד הנסיונות האלה לתרגם את העשייה בעבר אל מכובדות של ההוווה, צריכות להיות עבור כולנו יעד חשוב מאוד".

הוא הוסיף כי "צריך להתמודד עם פיתויים לקבל כסף גדול, כי הכסף הגדול יגיע רק אם ניתפס כמדינה מתוקנת ואוכפת חוק. המעידות שלנו במקרי המיקרו הן אלו שיכולות לסבך אותנו בהמשך הדרך".

לדברי לדור, העולם הפלילי לא נותן מענה שלם ומלא ואפקטיבי דיו למיגור הפשיעה. הוא טוען כי העשייה בתחום הפלילי מלווה בעשייה בתחום האזרחי והתחום המנהלי, והדבר משמעותי במיוחד בתחום הלבנת הון.

"למה שנסתפק רק באכיפה פלילית?", הוא שאל. "למה שלא נתבונן בהתנהגות, בעבירה, עם כמה זוגות משקפיים? למה לא נחזיק בידינו את כל סט הכלים שאנו יכולים להפעיל במקרה הצורך כדי להתמודד עם תופעה זו או אחרת? מדוע לא נבחר בדרך מושכלת, אפקטיבית, את הכי נכון בעיתוי המתאים כדי להתקדם? האכיפה המשולבת היום לא דומה לזו שהכרתי עשרות שנים לפני כן, כשכל אחד מהתחומים עמד בפני עצמו וטופל בפני עצמו, והיה כמעט נתק טוטאלי בין אלה שעסקן בהיבט הפלילי לבין האזרחי".

לדברי לדור, הטיפול בהלבנת הון משמעותי ביותר למיגור הפשיעה הכלכלית. הוא ציין, כי "הלבנת הון היא החוליה האחרונה שמבטאת את המימוש, הניצול של הרכוש הנגנב או התועלת הכלכלית שהושגה בדרכים פליליות, ולכן אסור לנו להניח שהחוליה האחרונה הזו, שיכולה להיות אפקטיבית כדי למגר את הפשיעה, היא עניין טכני. היא בעלת חשיבות עצומה".

עוד אמר, כי הפרקליטות עושה בתקופה האחרונה מאמצים גדולים בנושא, מתוך כוונה להגיש כתבי אישום שיעסקו רק בהלבנת הון, כעבירה בפני עצמה. "אלה עבירות שעומדות בפני עצמן ואינן פחותות מעבירות בתחומים אחרים, ולכן מוצדק היה בעינינו לרכז מאמצים ולהקים כוחות משימה כדי לנסות לזהות את אותם מקומות בהם עבירות כאלה מתבצעות כדי לטפל בהן", אמר. "לצד הפעולות בטיפול בהלבנה עצמה, אנו מבקשים לאכוף את הדין על מי שחייבים בחובות דיווח".