"הפוקוס של הגיימינג יהיה בסלולר, אבל עדיין מוקדם לקבור את הקונסולות"

"אנשים מחליטים להוציא פחות כסף, ולכן נוטים להשקיע יותר בבידור ופחות ביציאה לחופשות או בקניית רכב חדש", כך אומר פול לי, המשקיע היום בסטארט-אפים, בראיון בלעדי ל"גלובס" לקראת כנס המדיה של סלקום

תעשיית משחקי הווידיאו עברה שנה לא קלה, כמו רוב הענפים בשוק. מכירות המשחקים היו במגמת ירידה ברוב חודשי השנה, וכעת החל גידול מזערי במספרים, שעדיין לא מאפשר להכריז על שינוי כיוון.

ובכל זאת, זו תעשיית ענק, אחת הגדולות בתחום ההיי-טק. לפי נתוני חברת המחקר NPD, בחודש ספטמבר הסתכמו מכירות התוכנה בארה"ב בתחום ב-649.3 מיליון דולר ומכירות החומרה היו 472.3 מיליון דולר. מאז תחילת השנה ועד חודש אוגוסט ייצרה תעשיית הגיימינג כולה הכנסות של 9.1 מיליארד דולר.

אך המצב הכלכלי הצליח לפגוע גם באחת החברות הגדולות בשוק זה - אלקטרוניק ארטס (EA), המייצרת ומפתחת תוכנות ומשחקי בידור אינטראקטיבי. החברה הודיעה השבוע כי נאלצה לפטר 1,500 עובדים ולהקפיא את הפיתוח של מספר משחקים, בשל דו"ח רבעוני קשה.

למרות המספרים היבשים שמראים על ירידה בהכנסות בתחום, אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" פול לי, מי שהיה בעבר נשיא אולפני אלקטרוניק ארטס עד לפני שנה, כי דווקא התקופה הנוכחית טובה לחברות המשחקים. "המיתון עוזר לתעשייה", הוא סבור, "אנשים מחליטים שהם רוצים להוציא פחות כסף ולכן נוטים להשקיע יותר בבידור ופחות ביציאה לחופשות או בקניית רכב חדש".

לי יגיע לישראל לכנס סלקום למדיה שיערך בשבוע הבא, ויעסוק בשינויים שעוברות התעשיות השונות בעקבות חדירת הסלולר - כמו שוק המשחקים, הרשתות החברתיות, המוזיקה והפרסום. כיום הוא מייסד משותף ומנהל של קרן ההון סיכון VanEdge קפיטל, המתמחה בהשקעות בתחום המדיה הדיגיטלית.

"קרנות הון סיכון אחרות מתמחות בטכנולוגיה, בתחומים נרחבים מאוד. אנחנו מבינים את הצד היצירתי ומתמחים רק בטכנולוגיה דיגיטלית. EA היא חברה נהדרת ועבדתי שם זמן רב, אבל היעד שלי הפך להיות חלק מקרן הון סיכון, לאחר שבעבר השקעתי בכמה חברות באופן אישי".

"פארמוויל מקדם את התעשייה"

במסגרת תפקידו בחברה, ששווי השוק שלה הוא 6 מיליארד דולר, לי היה אחראי על האולפנים של החברה בכל העולם. אל החברה הגיע משורות Distinctive Software בה השקיעה, שפיתחה משחקי מחשב ונרכשה על-ידי EA.

"תעשיית המשחקים השתנתה מאז שהתחלתי לעבוד בחברה", הוא אומר. "זה בולט במיוחד בתחום הסלולר, שיש היום חברות רבות שרוצות להציע משחקים לעולם הזה. שינוי אחר הוא הגידול ברוחב הפס המהיר לאינטרנט, שמחייב חברות להפוך את מה שהן מפתחות ממוצר לשירות".

מגמה נוספת שבולטת היום בעולם הגיימינג היא העובדה שקהלים חדשים, כאלה שלא הכירו את התחום בעבר, מצליחים למגנט קהל נרחב - כמו למשל משחק Farmville בפייסבוק. "משחק כזה הוא טוב לתעשייה. היוצר שלו עבד בעבר ב-EA, והוא עשה עבודה נהדרת. פארמוויל מראה שיש הזדמנות חדשה לחברות בתחום משחקי האונליין, שם עיקר הפוקוס של השוק היום. בקרן שלנו השקענו בחברות שמתכננות להוציא משחקים לעולם הזה של האינטרנט".

בניגוד לנביאי זעם אחרים, למרות ההצלחה של משחקי הפייסבוק למיניהם, משחקי האונליין והסלולר, לי לא מספיד את עולם המשחקים המסורתי שכולל גם את הקונסולות. "יש מקום לעסקי המשחקים המסורתיים, והם ימשיכו להיות חזקים, משום שפועלות שם חברות מבוססות. לעומת זאת, לחברות חדשות אני ממליץ להתחיל לפעול באינטרנט ובסלולר. מוקדם לקבור את הקונסולות".

ה-iPhone לא שליט יחיד

מאז התחלת המכירות של הטלפון הסלולרי החכם iPhone של אפל ופתיחת חנות האפליקציות App Store, מתחיל להתברר שגם מכשירים סלולריים יכולים לספק חוויית משחק טובה, בעיקר בהשוואה לקונסולות משחק ניידות ייעודיות, כמו PSP של סוני. אפל לא לבד - גם חברות כמו נוקיה וסוני-אריקסון מנסות להתחרות ולהציע לצרכנים מגוון של משחקים.

לי כלל לא חושב שה-iPhone הוא השליט של השוק. "בעתיד יהיו עוד המון מכשירים שיציעו אפשרויות של משחק. ה-iPhone הוא אמנם המכשיר המצליח ביותר בתחום הזה, אבל כולם יתקדמו ויצליחו - גם הבלקברי, טלפונים של נוקיה ומכשירים אחרים המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד".

להערכתו, יצרניות משחקים שפעלו בעיקר בסגמנטים של קונסולות ומחשבים אישיים, יתחילו לפעול בעתיד גם בסלולר. "סוגי המשחקים המועדפים לסלולר עדיין לא ברורים, אבל משחקי הקז'ואל הם אלה שמתאימים במיוחד".

הוא גם איננו מכריז מהו בעיניו מכשיר המשחקים האולטימטיבי. "יהיו הרבה שינויים בעתיד בתחום המכשירים. למרות שהאייפון הוא נהדר, הוא עדיין לא מוצר מושלם בתחום המשחק - אבל הוא ישתפר בעתיד, כמו טלפונים אחרים שיצאו בשנים הקרובות".

לי משוכנע שיצרניות המשחקים יעבירו כותרים מצליחים למכשירי הסלולר, כאשר בחלק מהמקרים הם ישתמשו באותם שמות מותג - כמו GTA או פיפ"א - בשביל לפנות לקהל גדול של אנשים. "ברגע שהמכשירים ישתפרו, החברות גם יפתחו משחקים טובים יותר", הוא צופה.