ביהמ"ש ביטל את זכיית אמנת במכרז הרכבת למערכת כרטוס חכם

הכריז על חברת אלסאג האיטלקית כזוכה במכרז, שהיקפו נאמד בעשרות מיליוני אירו, זאת לאחר שקיבל את טענתה כי הצעת אמן מקבוצת אמנת לא עמדה במועד הגשתה בתנאי הסף הנדרש של הוכחת איתנותה הפיננסית

בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב קיבל את עתירת חברת Elsag Datamat SpA האיטלקית, והורה על ביטול זכייתה של חברת אמן ארגון מדעי ניהול ויועצים (מקבוצת אמנת הבורסאית) במכרז של רכבת ישראל להקמת מערכת כרטוס חכם, שהיקפו הכספי נאמד בעשרות מיליוני אירו. בית המשפט הכריז על אלסאג כזוכה במכרז.

בסוף 2006 פרסמה הרכבת מכרז מורכב מבחינה טכנולוגית להקמה, אספקה ותחזוקה של מערכת כרטוס חכם ללא מגע. לאחר ניהול הליכים ובירורים שנמשכו כשנתיים, דורגה הצעת אלסאג כהצעה המיטבית מבחינה מקצועית, אך היתה שנייה מבחינה כספית להצעת אמן (שהיתה זולה בכ-40 מיליון שקל), ולפיכך בשקלול המצטבר נבחרה הצעת אמן כהצעה הזוכה במכרז.

השופטת שרה ברוש קיבלה את טענת אלסאג, שיוצגה על-ידי עוה"ד ראנטו יאראק, שירה חי-עם ורמי אליהו ממשרד מ. פירון ושות', וקבעה כי בהחלטת ועדת המכרזים של הרכבת נפלו פגמים מהותיים, שכן הצעת אמן לא עמדה במועד הגשתה בתנאי הסף הנדרש של הוכחת איתנותה הפיננסית, בין אם איתנות עצמאית ובין אם באמצעות ערבות של חברה שולטת (שהותרה בתנאי המכרז), ולפיכך האפשרות שניתנה לאמן לתקן הפגם בשלב מאוחר יותר גרמה לפגיעה בשוויון בין המציעים השונים במכרז.

"נראה על פניו כי מדובר בהחמצת הזדמנות להשגת יעילת כלכלית מירבית", ציינה ברוש בהתייחס לפער הכספי בין ההצעות, "אך כפי שכבר נפסק לא אחת, יעילות כלכלית מירבית אינה חזות הכל, והיא נסוגה מקום בו נפגע עיקרון השוויון".

הרכבת ואמן חויבו לשלם לאלסאג הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בסך 250 אלף שקל.

אמן הודיעה כי בכוונתה לערער על פסק הדין לבית המשפט העליון. (עת"מ 1259/09).