ממשל אובמה: נפקיע מגדל במנהטן ומסגדים בבעלות איראנית

סטירת לחי לאיראן בעיצומו של המו"מ על פיתוח נשק גרעיני ■ אובמה האריך בעוד בשנה את הסנקציות על איראן ■ משרד המשפטים: גורד שחקים בשדרה החמישית הניב מיליוני דולר לבנק מליה, הנחשב צינור למימון הטרור האיראני

בצעד חסר תקדים, פתח ממשל אובמה בהליכים משפטיים להפקעת ארבעה מסגדים ברחבי ארה"ב, וכן גורד-שחקים בשדרה החמישית במנהטן ורכוש נוסף, בטענה שהם נמצאים בשליטת חברות קש איראניות שמזרימות הכנסות מהנכסים לממשלת איראן, בניגוד לחוק בארה"ב.

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שהממשל בוושינגטון יוזם פעולה להפקעת מסגדים, ולמעשה כל נכס שמשמש לפעילות דתית כלשהי. עיתוי הצעד, כמה ימים לאחר הטבח שביצע פסיכיאטור מוסלמי, קצין בצבא ארה"ב, בבסיס פורט-הוד, בטקסס, צפוי לעורר זעמן של קהילות מוסלמיות בארה"ב ומחוצה לה, שיראו בהפקעת המסגדים עונש קולקטיבי לבני דת גדולה. כל מאמץ להפקיע בית-תפילה ייתקל מיד בפעולה משפטית שתיסמך על הטענה שמהלך כזה מנוגד לחירות הדת ולחופש ההבעה, שמשוריינים בחוקה.

אנליסטים אומרים, כי ההכרזה על יזמת ההפקעה היא סטירת לחי פומבית לאיראן והיא עלולה להקשיח את עמדתה בשיחות שנועדו לשכנעה להפסיק פיתוח נשק גרעיני.

המסגדים שמשמשים מטרה למאמצי ההפקעה נמצאים בניו-יורק, מרילנד, קליפורניה ויוסטון, טקסס. כן מבקשת התביעה להפקיע 400 דונם בווירג'יניה ונכס מניב בקווינס. אך במוקד תשומת הלב עומד גורד השחקים בשדירה החמישית 650 (פינת הרחוב ה-52), לא הרחק מרוקפלר סנטר, באחד מהאזורים היוקרתיים ביותר במנהטן. במגדל, המכונה בית פיאג'ה, 36 קומות, שבהן שוכנים משרדים של עורכי-דין ושל חברות פיננסיות. במפלס הרחוב בוטיק וחנויות אחרות.

הבניין נמצא בבעלות משותפת של מכון עלאווי (60%) ושל אסא קורפוריישן (40%). בדצמבר אשתקד פתח משרד המשפטים בהליכים משפטיים להפקיע את את אחזקות אסא במגדל בטענה, שהיא אינה אלא חברת קש של בנק מלי האיראני. הבנק מוגדר ע"י משרד האוצר האמריקני כצינור להזרמת כספים למימון פרוייקט הגרעין של איראן.

עתה מבקש ממשל אובמה לקבל לחזקתו גם את 60% של מכון עלאווי, בטענה שהמכון משמש כארגון קש של ממשלת איראן. פריט בארארה, תובע במשרד התביעה הפדרלית בניו-יורק, אמר אמש (ה'): "במשך 20 שנה נוהלו ענייני מכון עלאווי ע"י שורה של פקידים איראניים שונים, לרבות שגרירים של איראן באו"ם, תוך הפרה של חוקי ארה"ב".

המגדל נבנה בשנות ה-70 ביזמה ובמימון של השאה של איראן, שהודח ב-1979. לפי התביעה, הוא שימש מקור הכנסה חשוב של המכון ב-36 השנים שחלפו. ב-2007, הוארך שוויו בין 570 מיליון ל-650 מיליון דולר. נתוני המס הזמינים האחרונים מראים שהמגדל הכניס למכון 4.5 מיליון דולר משכירות ב-2007. ההכנסות מהמגדל ומנכסים אחרים מימנו הקמת מרכזים איסלמיים בארה"ב, וכן רכישה והפצה של חומרים חינוכיים לאסירים מוסלמיים בבתי-כלא אמריקניים.

מיזם ההפקעה, אם יעמוד במבחן משפטי, יהיה מהגדולים בתולדות ארה"ב. השווי המצרפי של הנכסים שיופקעו יהיה כ-500 מיליון דולר.

במקרה או שלא במקרה, הודיע אמש הבית הלבן, כי הנשיא האריך בשנה את תוקף הסנקציות האמריקניות נגד איראן. חלק מהסנקציות שואבות את תוקפן מחוקי חירום שהתקבלו ב-1979, לאחר תפיסת בנית הערובה בשגרירות האמריקנית בטהראן. את חוקי החירום צריך לחדש מדי שנה.