בדיקת "גלובס": כמה עולים מוצרים לחולי סכרת ואילו חידושים יש בשוק?

הוצאות בלתי פוסקות מלוות את חייהם של חולי הסוכרת - החל מתרופות ועד מוצרים להקלה על התופעות הנלוות ■ על אלה יש להוסיף הוצאות על מוצרי מזון דיאטטיים, שבאופן עקבי עולים יותר מהמוצרים המקבילים

השבוע צויין ברחבי העולם יום הסוכרת - המחלה שהוגדרה על-ידי האו"ם כמגפה. על-פי נתוני משרד הבריאות יש כיום בישראל כמיליון חולים בסוכרת, וישראלי אחד מכל 7 סובל מהמחלה או ממצב טרום-סוכרתי.

בעולם, בכל 10 שניות מת אדם מבעיות בריאות הנובעות כתוצאה מסוכרת, ובסך-הכול מתים כ-4 מיליון חולים.

"הסוכרת 'אוכלת' למעלה מרבע מההוצאה הלאומית לבריאות בכל המדינות המפותחות", מסביר פרופ' מוטי רביד, יו"ר האגודה הישראלית לסוכרת ומנהל בית-החולים מעייני ישועה. הוא תולה את התפשטות המגפה בחברת השפע: "אוכלוסיית העולם המערבי נמצאת במאזן קלורי חיובי, כלומר אוכלת יותר משהיא מוציאה".

ואולם, לא רק המדינה מוציאה כספים רבים על טיפול בתופעה, שכן עיקר הנטל נופל על החולים עצמם. ההוצאות על ציוד רבות ומגוונות - חלקן נגרמות בשל הצורך בתרופות ובניטור רמת הסוכר, חלקן בשל הצורך בציוד שיקל על התופעות הנלוות (נעליים מיוחדות, מזון מיוחד) וחלקן על מזון.

כך, למשל, עיקר ההוצאה למדידת הסוכר נובעת ממחיר הסטיקים - המקלונים המשמשים לבדיקה, שעלותם עשויה להגיע למאות שקלים מדי חודש (אולם לרוב ממומנת ברובה על-ידי קופות-החולים באמצעות סל הבריאות).

מוצרי מזון לסוכרתיים

מבחר המוצרים נטולי הסוכר גדל עד כדי כך, שכיום ניתן למצוא כמעט לכל מוצר המכיל סוכר תחליף נטול סוכר.

הדיאטן הקליני צחי כנען מסביר כי בחלק מהמקרים מדובר על מוצרי "דיאט", שאותם צורכים גם מי שאינם חולים בסוכרת לשם שמירה על המשקל או הימנעות מצריכת סוכר. הדוגמה הנפוצה ביותר לסוג זה של מוצרים הם מעדני הדיאט במקרר החלב, המכילים כמחצית מהקלוריות מאלה שמכילים מקביליהם הרגילים.

הקבוצה השנייה היא מוצרים המיועדים לחולי סוכרת. מוצרים אלה מכילים תחליפי סוכר שערכם הקלורי גבוה יחסית - עובדה הפוסלת אותם מלהיות מוצרים מתאימים לדיאטה, שכן בחלק מהמקרים היצרנים מפצים על הוצאת הסוכר בהוספת שומנים. על קבוצה זו נמנים בעיקר מוצרי השוקולד, העוגות והעוגיות.

בדיקה מדגמית של מחירי מוצרים "רגילים" מול מקביליהם נטולי הסוכר מגלה כי למרות המודעות הגבוהה למחלה, מחירי המוצרים הייעודיים לחולי הסוכרת גבוהים לרוב משמעותית, לעיתים בעשרות אחוזים.

כך, לדוגמה, מחיר 500 גרם ופלים "רגילים" של חברת מנעמים הוא 11 שקל (2.2 שקל ל-100 גרם), בעוד שמחיר אריזת ופלים ללא סוכר במשקל 180 גרם הוא 7.55 שקל (4.2 שקל ל-100 גרם). מחיר אריזת 500 גרם של ממרח שוקולד פרה "רגיל" הוא 11 שקל (2.10 שקל ל-100 גרם), ומחיר המוצר המקביל עומד על 17.70 שקל לאריזת 300 גרם (5.90 שקל ל-100 גרם).

ציוד רפואי

כאמור, חולי סוכרת נדרשים לנטר את רמת הסוכר בדמם בתדירות גבוהה ולהזריק לעצמם תרופות. במקרים קשים הם מתחברים למשאבות אינסולין הדוגמות את רמת הסוכר בדם ומזריקות באופן אוטומטי את כמות התרופה הנדרשת. הבדיקות וההזרקות מהוות מטרד הפוגם באיכות החיים של החולה, כך שחברות התרופות והציוד מנסות לשכלל את המכשירים ככל האפשר כדי לצמצם את אי-הנוחות.

* משאבת אינסולין פראדיים Veo של חברת מדטרוניק: המשאבה החדשנית מתאימה לטיפול בסוכרת נעורים ותגיע בקרוב לארץ. המשאבה, שמחיר רכישת הסנסורים עבורה יעמוד על כ-1,800 שקל לחודש (המסובסדים ברובם על-ידי קופות-החולים לילדים ובני-נוער במסגרת סל הבריאות), מפסיקה אוטומטית את הזלפת האינסולין כתגובה לערכי סוכר נמוכים (היפוגליקמיה), והיא תשווק על-ידי אגנטק.

* ויקטוזה של חברת נובו נורדיסק: חידוש נוסף לטיפול בסוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים). התרופה מבוססת על ההורמון הטבעי GLP1. בשונה מתרופות מהדור הישן, היא מאפשרת איזון יעיל של הסוכרת בשלב המוקדם של המחלה, ירידה במשקל והפחתת גורמי הסיכון למחלות לב.

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ומנהל יחידת הסוכרת בבית-החולים הדסה עין-כרם בירושלים, מסביר כי התרופה החדשה היא העתק מדויק של ההורמון המיוצר בגוף האדם ומיוצרת על-ידי הנדסה גנטית. התרופה מוזרקת פעם ביום בלבד בכל שעה שיבחר המטופל, שכן טווח פעילותה עומד על 24 שעות. התרופה מועמדת לסל הבריאות, ותהיה כרוכה בהשתתפות עצמית מינימלית מצד החולה.

* אקו צ'ק פרפורמה של חברת דין דיאגנוסטיקה: מדובר באחד החידושים האחרונים במכשירים למדידת רמת הסוכר. "למכשיר שני יתרונות בולטים", מסביר ישראל חלד, רוקח בכיר ברשת ש.ר.מ פארם. "ראשית, דרושה טיפה קטנה מאוד של דם לשם המדידה, ולכן מספיקה דקירה קלה באצבע. היתרון השני הוא הזמן הקצר עד לקבלת תוצאות. המכשיר מאפשר חיבור למחשב, ובעזרת תוכנה מיוחדת מתקבל ניתוח סטטיסטי של בדיקות הדם" (200 שקל. בחודש הקרוב בש.ר.מ פארם ב-50 שקל).

מוצרים לשיפור איכות החיים

תופעה שכיחה בקרב חולי הסוכרת היא יובש בכף הרגל. בחריצים ובקפלים של היובש עלול להתפתח פצע וזיהום. לצד תופעה של זרימת דם לקויה המעכבת את ריפוי הפצע, עלולה במהלך השנים להיווצר גם פגיעה בעצבי הרגליים, המונעת מחולה הסוכרת להרגיש פציעות קטנות בכף-הרגל. פציעות לא מטופלות עלולות להתפתח לכיבים שריפויים איטי.

* תכשירים לזירוז הגלדת פצעים: פיתוחים חדשניים המוצעים כיום בשוק לטיפול בפצעים מבוססים נוגדי חמצון כמו אוזון קייר - משחה המכילה אוזון (כ-83 שקל ל-30 גרם), או תחליב פרבופד (כ-300 שקל ל-200 מ"ל) - תכשיר נושא פטנט המכיל בין היתר את ההורמון מלטונין, הידוע כנוגד חמצון חזק ומאוד חדיר לתאים בגוף.

* מוצרים לטיפול בירידה ברמת הסוכר (היפוגליקמיה): ירידת רמת הסוכר בדם הינו מצב שעלול לקרות לא מעט. במקרה שלא מתקבל טיפול מיידי, הוא עלול להביא להתעלפות ואפילו לאובדן הכרה. הטיפול המקובל הוא אכילה מיידית של פריט המכיל סוכר. מוצר חדש לטיפול בתחום הוא הגלוקוג'ל של חברת מדיטק (כ-25 שקל לאריזה של 3 שפורפרות), שהוא ג'ל המכיל גלוקוז במרקם ג'לי המסייע בבליעה וספיגה מהירה.

* נעליים: בין התופעות מהן סובלים החולים נמצאת גם זרימת דם חלשה לכפות הרגליים, הגורמת להיעדר תחושתיות בכף-הרגל. לכן, בחלק מהמקרים זקוקים הסוכרתיים לנעליים מיוחדות בעלות תמיכה מקסימלית, עומק רב לכף-הרגל, רחבות ומרווחות. חברת אטרקס, המתמחה בנעלי נוחות בהתאמה אישית, משיקה כעת גם בישראל את הנעל ambulator - דגם הכולל 3 רפידות ניתנות להסרה להשגת עומק רב יותר וגמישות בהתאמה, אזור אצבעות בעל מרווח פנימי רב וגפת עור רכה (500-600 שקל).

גם רשת המכונים האורטופדיים "עטרת מדיפוט" פונה לסוכרתיים, והחלה לשווק את המותג Orthofeet המייצר נעליים נטולות תפרים פנימיים ובעלות ביטנה מרופדת. בנעל מותקן מדרס מיוחד המפזר תעוקות בעובי 6 ס"מ, המקטין לחצים מקומיים ומונע היווצרות פצעים, יבלות או שפשופים שעלולים להתפתח לכיבים בקרב חולי סוכרת. הנעליים, שנמכרו עד כה רק על-פי מרשם, נמכרות כיום לקהל הרחב ב-50 דגמים לנשים ולגברים (מחיר: 800 שקל).

22