הכללית תפצה אלפי מטופלים בתוכנית לגמילה מעישון בבילינסון

היועמ"ש מזוז יכריע אם לאשר את הסכם הפשרה בתביעה הייצוגית נגד שירותי בריאות כללית, לפיו כל מטופל יקבל 1,500 שקל ■ אחד ממשתתפי התוכנית שיהיו זכאים לפיצוי הוא שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר

כ-4,000 משתתפים בתוכנית שנויה במחלוקת לגמילה מעישון, שפעלה בבית-החולים בילינסון במשך 6 שנים מאז סוף שנות ה-90, יפוצו על-ידי שירותי בריאות כללית, הבעלים של בית-החולים.

ל"גלובס" נודע כי הסכם הפשרה שגובש בין הכללית לבין שתי תובעות ייצוגיות שהשתתפו בתוכנית יובא בשבוע הבא להכרעתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בהוראת בית המשפט.

לפי הפשרה, כל מי שיוכיח כי השתתף בתוכנית הגמילה, גם אם הוא נגמל - יקבל 1,500 שקל; כל אחת משתי התובעות הייצוגיות תקבל גמול בסך 100 אלף שקל; ובאי-כוחם יקבלו שכר-טרחה של 750 אלף שקל כל אחד. לפיכך, הכללית עשויה לשלם פיצויים בסך כולל של מעל 7 מיליון שקל.

אחד ממשתתפי התוכנית שיהיו זכאים לפיצוי, הוא לא אחר מאשר שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר. פואד העיד בעבר כי הוא הפנה בעצמו אל התוכנית כ-400 מטופלים, אך הוא אינו משוכנע האם נגמל בשל ההשתתפות התוכנית או בשל דבקותו במטרה.

הרשעה קודמת

הפרשה התפוצצה בשנת 2003, לאחר שפורסם בעיתונות כי בית-החולים בילינסון השתמש בשיטת גמילה מפוקפקת שהנהיג בשנות ה-80 ד"ר ניקולס בשינסקי, רופא אמריקני יליד רוסיה, שהתבססה על קוקטייל של 3 תרופות: אטרופין, וסקופולמין - חומרים להאטת קצב הלב ולהאטת גזים, וכלורפרומזין - תרופה פסיכיאטרית שעלולה לגרום להפרעות בכושר השיפוט.

חלק קטן ממשתתפי התוכנית התלוננו על סחרחורות, כאבי ראש וקשיי נשימה, והם טופלו במספר בתי-חולים במרכז הארץ.

בדיעבד הסתבר כי ד"ר בשינסקי הורשע לפחות פעמיים בגין שימוש בתרופה רעילה ללא אזהרת המטופלים. על ההיסטוריה המפוקפקת של בשינסקי ניתן היה ללמוד באמצעות שיטוט פשוט באינטרנט, אולם בבילינסון הסתפקו במאמר אחד שהוא פירסם, שמהלל את תוצאות המחקר שערך.

לאחר התפוצצות הפרשה קבע משרד הבריאות כי לבילינסון ניתן אישור לניסוי קליני בכ-20 מטופלים בלבד, אולם הניסוי "גלש" ללא אישור לכדי טיפול בכ-4,000 מטופלים. המטופלים שילמו לפחות אלף שקל בגין הטיפול, למרות שניסוי קליני מבצעים בחינם, ובנוסף המטופלים לא ידעו כי הם חלק מניסוי.

נורת אזהרה

גורמים במערכת הבריאות אמרו היום (ב') ל"גלובס" כי העובדה שבתקופה האחרונה מוגשות תביעות רבות נגד קופות-החולים אמנם מכבידה על המערכת, אך היא יוצרת דריכות רבה יותר בקרב הקופות, שמפנימות כי אם הן לא יתנהלו כשורה - הן עלולות לשלם ביוקר.

רק לאחרונה פרסם "גלובס" כי הוגשה תביעה ייצוגית נגד קופת-חולים כללית, משום שהעניקה הנחות מפליגות במקדי חירום הפועלים במגזר החרדי בלבד. תביעה דומה הוגשה נגד קופת-חולים מאוחדת, ואילו תביעה בעניין אחר הוגשה נגד קופת-חולים מכבי.