פיטורים לא מפחיתים דמי מזונות

והרי הודעה למתגרשים ותיקים וטריים: פיטוריכם לא יורידו כלום מהתשלומים לאישה

חברת מודו הודיעה בשבוע שעבר רשמית על הפיטורים הצפויים של כ-110 עובדים, ולפי השמועות סבב פיטורים נוסף צפוי בהמשך. למרבה הצער, מפוטרי מודו מצטרפים עתה לאלפים רבים של מפוטרי היי-טק שמצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה בשנה החולפת, וכמותם מוצאים את עצמם מתמודדים עם מציאות חדשה ולא פשוטה, לצד התחייבויות ישנות שלא מתכוונות לפנות את מקומן גם נוכח הסיטואציה הקשה.

בנוסף לעלבון, תחושת האכזבה והלחץ המובן למצוא פרנסה חדשה, אחד האתגרים עימו נאלץ להתמודד המובטל הטרי היא כיצד להמשיך לשלם את אותם תשלומים והתחייבויות שלקח על עצמו בימים שבהם סבר כי יש לו מקור הכנסה יציב ובטוח. בעוד שהתחייבויות כמו משכנתא, הלוואות וכדומה ניתן למחזר, לשנות ולפרוס - ישנן התחייבויות שמהן יתקשה מאוד המפוטר הטרי להשתחרר, כדוגמת תשלומי מזונות.

בסטטיסטיקה של מדינת ישראל, מבין העובדים המפוטרים יש לא מעט עובדים גרושים אשר חבים בתשלומי מזונות לילדיהם, ועתה הם מתמודדים עם הדילמה מהיכן ישלמו את המזונות עד שימצאו עבודה חדשה, ומה יקרה אם ימצאו עבודה שהשכר בה יהיה נמוך יותר.

לכאורה, מאחר שדמי המזונות נקבעים בין השאר על סמך השתכרותו של האב בזמן שנפסקו המזונות, היה מקום לצפות כי פיטורים ישליכו באופן ישיר על תשלום דמי המזונות בפועל. מבט על המצב האמיתי בשטח מלמד כי עם כל האמפתיה למפוטר הטרי, בתי המשפט לא ממהרים להקטין את תשלומי המזונות ולפסוק שינוי בתשלומים, גם כשתנאי מחייתו של משלם המזונות השתנו פלאים.

מצב זמני

ההלכה לעניין שינוי בתשלומי המזונות היא כי רק שינוי נסיבות מהותי מצדיק הקטנה או הגדלה של דמי המזונות. יתרה מכך, על הצד המבקש את שינוי החיוב בדמי המזונות, קרי על המפוטר הטרי, מוטל הנטל להוכיח כי חל שינוי שלא ניתן היה לצפותו מראש, וכי השינוי המדובר הוא מהותי, מתמשך ומחייב את התערבות בית המשפט.

אך מאחר שאבטלה עקב פיטורים היא בדרך-כלל מצב זמני ולא מתמשך, הפיטורים כשלעצמם אינם מביאים באופן מיידי להפחתת דמי המזונות. בעניין זה בית המשפט מביא בחשבון את העובדה שאדם מפוטר זכאי בדרך-כלל לפיצויי פיטורים ולדמי אבטלה, אשר מהם הוא יכול להמשיך ולשלם את חיוב המזונות, וההנחה היא שעד שהללו יסתיימו - המובטל כבר ימצא עבודה חדשה.

חשוב לדעת כי בראי הפסיקה, יכולת אב לתשלום מזונות ילדיו הקטינים אינה נקבעת רק על-פי הכנסתו בפועל מעבודתו, אלא נגזרת אף ממקורות אחרים העומדים לרשותו, כגון רכוש, חסכונות ומקורות נוספים העומדים לרשותו. כך, למשל, אב שעשה אקזיט רציני בתחום ההיי-טק ופדה אופציות בשווי מיליוני שקלים השוכבים בחשבון הבנק שלו, לא יוכל להתנער מתשלום המזונות או להקטינם בטענה כי כעת הוא אינו עובד.

כמו כן מתחשב בית המשפט בפוטנציאל השתכרותו של האב בהתאם לבריאותו, מקצועו ולכישוריו. כך, למשל, אב בעל תואר שני בפיזיקה לא יוכל להסתפק בעבודה חלקית של הפיכת המבורגרים ברשת מזון מהיר ולטעון לדמי מזונות נמוכים מאחר שהוא משתכר שכר מינימום. בית המשפט אף הגדיל לעשות וחייב אב חרדי לצאת לשוק העבודה ולהשתכר, וזאת על אף שטרם הגירושים היה תלמיד כולל, ופוטנציאל השתכרותו למעשה נמוך ביותר.

המאמץ משתלם

למרות כל האמור, אם אדם ישכנע את בית המשפט כי עשה מאמצים למצוא עבודה סבירה לכישוריו (אך לאו-דווקא בתפקיד זהה לזה שביצע בעבר) אך כשל בכך, או מצא עבודה שההכנסה בגינה נמוכה בצורה משמעותית - ייתכן כי בית המשפט ייעתר ויפחית במידה מסוימת את חיוב המזונות שנקבע בעבר.

בעניין זה בית המשפט יתחשב בגובה המזונות שנקבע בעבר, וככל שהמזונות גבוהים יותר ורחוקים יותר ממה שבית המשפט מגדיר כצרכים הכרחיים לכל ילד בישראל - כך בית המשפט יטה להקטין את גובה המזונות בקלות רבה יותר.

כך, לדוגמה, קיצוץ מתשלום מזונות שעומד על 7,000 שקל לחודש יפגע ככל הנראה במותרות מהן נהנה הילד, בעוד שהפחתת תשלום מזונות שעומד על 1,500 שקל לחודש תפגע בצרכיו הבסיסיים של כל ילד - במזונו של ובבגדים שהוא לובש. כך, שמפוטר שתשלומי המזונות שנקבעו לו מאפשרים לילדיו לשמור על רמת החיים אליהם הורגלו, לרבות כל המותרות הנלווים מכך, יוכל לדרוש הפחתה מסוימת בתשלומי המזונות - בתנאי שהפחתה שלא תפגע כהוא זה בצורכיהם הבסיסיים של ילדיו.

גם לאופן קביעת המזונות יש משמעות מבחינת בית המשפט. יש שופטים שנוטים פחות לשנות מזונות שנקבעו בפסק דין שניתן לאחר שמיעת ראיות, מאחר שהללו מבוססים בנתונים שנבדקו על-ידי בית המשפט ובצרכי הקטינים בפועל. מאידך, יש שופטים המקשים יותר דווקא על שינוי מזונות מכוח הסכם גירושים, בטענה כי השופט אינו מתיימר להיות נביא בישראל, ולכן מזונות שאושרו בהסכם ומבוססים על מודעות ההורים וחשבונותיהם האישיים הינם מוצקים יותר.

אור במנהרה

המסקנה העולה מכל האמור לעיל היא כי סוף מעשה במחשבה תחילה. כאשר אדם מתחייב בהסכם גירושים על סכום מזונות מסוים ומתבסס על הכנסתו הקיימת - עליו להביא בחשבון כי לא לעולם חוסן, וגם במצב של פיטורים אפשריים עדיין יש סיכוי גדול כי הוא ימשיך להיות מחוייב בדמי המזונות כמו בתקופה בה היה מועסק.

למי שכבר מחוייב במזונות ומוצא את עצמו מפוטר, עצתי היא כי טרם הפנייה להפחתת דמי המזונות, הבא הוכחות למצבך הכלכלי המתדרדר וכן לניסיונותיך למצוא עבודה - כגון פנייה לחברות כוח-אדם וחברות השמה, מנוי לתוכניות השמת עובדים ופניות אישיות למעסיקים פוטנציאליים אשר נענו בשלילה.

פנייה כנה ואמיתית, המבוססת בהוכחות אמיתיות לניסיונות הנואשים למציאת עבודה הולמת, יכולים בהחלט לשנות את הכף ולהביא לכך שנטל המזונות יותאם למציאות המשתנה שנכפתה עלייך.

בנקודה זו ראוי להדגיש כי שינוי מחדש לטובה יאפשר חזרה לתוואי שנקבע מלכתחילה בפסק הדין - רק שהפעם נטל ההוכחה מוטל על הצד השני.

מפוטרי מודו, לפיכך, את מזונותיהם יצטרכו להמשיך ולשלם.

* עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי היא מומחית לדיני משפחה.