המחוזי: עיריית ת"א אינה רשאית להוציא צווי הריסה לפרגולות במסעדות בנמל

נקבע כי העירייה אינה מוסמכת להוציא צווי הריסה לפרגולות המצויות בשטח ההרשאה של המסעדה אשר מוצבים בו שולחנות וכסאות ■ עוד נקבע כי הציבור הרחב אינו רשאי ואינו יכול להשתמש בשטח זה

בשורה לבעלי המסעדות בשטח נמל תל-אביב - בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי עיריית תל-אביב אינה מוסמכת להוציא צווי הריסה לפרגולות המצויות בשטח ההרשאה של המסעדה אשר מוצבים בו שולחנות וכסאות. נקבע כי הציבור הרחב אינו רשאי ואינו יכול להשתמש בשטח זה.

הסוגייה נדונה במסגרת עתירות שהגישו הבעלים של המסעדות "ספידובר" ו"הישראלית", הנמצאות בשטח נמל תל-אביב. העותרים ביקשו מבית המשפט לקבוע כי העירייה חרגה מסמכותה בהודעות שהוציאה להן, ובהן דרישה להרוס את מבני הפרגולות שנבנו מעמודי ותמיכות מתכת בשטח הפתוח ללא היתר בנייה.

העותרים טענו כי העירייה חרגה מסמכותה כאשר החילה על הפרגולה את הסעיף בחוק העזר העירוני, לפיו מדובר מכשול ברחוב ולכן דינה הריסה. לטענתם, הפרגולה מהווה בנייה, בעוד חוק העזר אינו חל על בנייה ואינו מסמיך את ראש העירייה לדרוש סילוקה של בנייה.

עוד טענו כי השטח בו נמצאת הפרגולה אינו רחוב, הפרגולה אינה מהווה מכשול או הפרעה למעבר החופשי של הציבור ברחוב, והשטח התחום בפרגולה נמצא בשטח הפתוח הכלול בשטח ההרשאה שלהם.

לדבריהם, שטח זה משמש את ציבור המבקרים במסעדה, ומוצבים בו שולחנות וכסאות המהווים חלק מהמסעדה. עוד טענו העותרים כי הציבור אינו רשאי ואינו משתמש בשטח התחום בפרגולה, ולפיכך אין מדובר ברחוב לפי חוק העזר.

חלק מהמסעדה

השופטת שרה גדות קבעה כי מאחר שהשטח הפתוח נמצא בחזקת המסעדות ומהווה חלק מהמסעדה, ניתן לקבוע כי הציבור הרחב אינו רשאי ואינו יכול להשתמש בשטח זה, וכי שטח זה אינו רחוב כהגדרתו בחוק העזר.

בהתייחסה לטענת העירייה, לפיה כל הרחבות הפתוחות בשטח נמל תל-אביב מוגדרות בתב"ע כשטח טיילת, ציינה השופטת כי אין בעובדה זו כדי לסתור את היותן חלק מהמסעדה, או כדי ללמד כי מדובר ברחוב.

השופטת קבעה, לסיכום, כי כיוון שהרחבות הפתוחות אינן רחוב - לא ניתן להחיל עליהן את הוראת סעיף 39 לחוק העזר, ולכן הודעות העירייה לפירוק וסילוק הפרגולות הוצאו בחוסר סמכות ושלא כדין, והן בטלות.