שמיר בוחן הנפקת הפעילות בהודו לפי שווי של 150 מיליון דולר

ג'רבניה מקבוצת מבטח שמיר מחזיקה פעילויות בתחומי הנדל"ן, מלונאות ותשתיות סלולריות בהודו ■ רשמה הפסד תפעולי של 4.6 מיליון דולר ב-2008

האם זרוע הפעילות של מאיר שמיר בהודו בדרך לבורסה בת"א? ל"גלובס" נודע, כי מבטח שמיר שבשליטתו בוחנת בימים אלה אפשרות להנפיק את חברת ג'רבניה, המרכזת את פעילות החברה בהודו, בבורסה באחד העם. גורמים בשוק ההון מציינים כי נבחנת האפשרות לבצע את ההנפקה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2010, לפי שווי של 125-150 מיליון דולר. במבטח שמיר אישרו את הידיעה, ומסרו: "זה נכון שאנחנו בודקים את הנושא".

מדו"חות מבטח שמיר עולה כי היא מחזיקה בכ-35% ממניות ג'רבניה, ויתר שותפיה הם אנשי עסקים פרטיים. החברה פעילה בתחום הנדל"ן, והיא שותפה בחברת התקשורת טאואר ויז'ן העוסקת בפיתוח תשתיות סלולריות בהודו.

למרות הפוטנציאל הטמון בג'רבניה, נכון לדו"חות 2008 מצבה הפיננסי עדיין אינו מזהיר. ההפסד התפעולי שלה אשתקד עמד על על 4.6 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.4 מיליון דולר בשנת 2007, וההפסד הנקי הסתכם ב-6.8 מיליון דולר. כן, יש לג'רבניה גירעון בהון העצמי של 187 אלף דולר.

לפני כשנתיים וחצי נכנסה החברה לתחום המלונאות בהודו, והיא מקימה באמצעות חברה בית מלונות בדרגה של 3-4 כוכבים. כדי להקטין את הסיכון המאפיין את התחום, מודל הפעילות של החברה מתבסס על כך שהקמת המלון מתבצעת רק לאחר חתימה מראש על הסכם שכירות לתקופה ארוכה. ג'רבניה השקיעה בפעילות זו 25 מיליון דולר, והיא מחזיקה כיום בכ-25% ממניות החברה.

פעילות הנדל"ן כוללת ארבעה נכסים - במומבאי, פונה, גואה וצ'נאי. הקמת בתי המלון נעשית בשיתוף עם רשת המלונות העולמית ACOR, וכן בסיוע מימון מבנקים מקומיים. בנוסף לפעילות בתי המלון, רכשה ג'רבניה לפני כשנתיים כ-1,100 דונם בצ'נאי בהשקעה של 27 מיליון דולר, במטרה להקים מתחם מגורים, משרדים ומסחר.

צמיחה מואצת בתשתיות הסלולר

וישנה כאמור גם פעילות בתחום התקשורת בהודו. החברה השקיעה ביולי 2007 בחברת טאואר ויז'ן, שמייסדיה ישראלים, 15 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר (קרן RP הבריטית נכנסה עם שמיר ביחד להשקעה, והשקיעה סכום דומה). חצי שנה לאחר מכן השקיעה ג'רבניה קרוב ל-5 מיליון דולר נוספים, והגיעה לאחזקה של 19.9% ממניות החברה.

שותפיו של שמיר בטאואר ויז'ן הם מייסדי החברה, שני זוגות האחים משה ואלי שושן וגד ודב סלוק, המחזיקים בחברה באמצעות קבוצת התקשורת Fore Group (לשעבר אלגדקום). אלו הנפיקו בעבר, ולאחר מכן מכרו, את חברת התשתיות לתחום הסלולר לידקום, שנקלעה לאחרונה לקשיים. בפברואר אשתקד השלימה טאואר ויז'ן גיוס נוסף של כ-100 מיליון דולר, כאשר עיקר המשקיעים היו בנקים זרים, ובראשם מורגן סטנלי.

טאואר ויז'ן עוסקת בפיתוח, הפעלה ותחזוקה של תשתיות לרשתות סלולריות בהודו. החברה רוכשת או מקימה אתרי מגדלי תקשורת ומשכירה אותם למספר מפעילים סלולריים. נכון לסוף 2008 היו לחברה כ-2,500 מגדלי תקשורת, כאשר לפי התכניות שלה היא אמורה להגיע עד סוף השנה ל-4,500 מגדלים ברחבי הודו.

הביקוש למגדלים של טאואר ויז'ן אמור לחוות צמיחה מואצת, כששיעור הצמיחה של שוק הטלפונים הניידים בהודו הוא הגבוה בעולם, ועיקר הדרישה מגיעה מהאזורים הכפריים. ממשלת הודו הגדירה יעד לפרישת 500 מיליון טלפונים קוויים ואלחוטיים עד לסוף שנת 2010, ולכן היא תזדקק לעוד 100-150 אלף מגדלי תקשורת חדשים כמו אלו של טאואר ויז'ן עד למועד זה.

התקדים המפתה של GVT

לאחר שבשנתיים האחרונות לא בוצעו כמעט הנפקות בבורסה בת"א, נראה כי בתקופה האחרונה חלה התעוררות בשוק. התייצבות השווקים ורמות המחירים עוררו מחדש את התאבון בשוק ההנפקות, ומספר חברות, ביניהן קבוצת עזריאלי וויזה כאל, החלו כבר להכין תשקיפים.

מסתמן כי עיקר החברות שצפויות לצאת להנפקה הן חברות יציבות ורווחיות. ואולם, זרוע הנדל"ן של מבטח שמיר נחשבת לחברה ברמת סיכון גבוהה יותר, שמציעה בעיקר פוטנציאל עתידי ולא תזרים יציב. גורמים בשוק ההון הביעו ספק לגבי בשלותו של השוק כיום להנפקה מסוג זה.

נזכיר, כי מי שכבר הצליח בשוק התקשורת במדינות מתעוררות הוא שאול שני, בעל השליטה בחברת התקשורת הברזילאית GVT, שמכר לפני פחות משבועיים את חלקו בחברה תמורת כ-1.3 מיליארד דולר. אמנם פעילות GVT אינה זהה לזו של טאואר ויז'ן, והיא עוסקת באספקת תקשורת רחבת פס ברחבי ברזיל. אולם, המשותף לשתי החברות הוא שהן נהנות מהצמיחה המואצת של שוק התקשורת במדינות ה-BRIC, ברזיל והודו.