אקסלנס מעלים מחיר היעד ב-60%: "מניית מזרחי ב-50 שקל - אין זו אגדה"

טרנס קלינגמן: בזל 2 יעזור לבנק להגיע בשנה הקרובה ליעד התשואה על ההון שהציב לעצמו - 18% ■ הבנק יכול לשחרר עד כ-2 מיליארד שקל מהונו בהנחה שבזל 2 מיושם במלואו

"בנק מזרחי ב-50 שקל - אין זו אגדה" זוהי הכותרת שנותן מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, טרנס קלינגמן, להעלאת ההמלצה שלו למניית הבנק שפרסם אתמול את תוצאותיו הכספיות. המחיר החדש משקף פרמיה של 60% מעל מחיר השוק (31.7 שקל בפתיחה היום) בשורה התחתונה: לא מן הנמנע ששנה מהיום בנק מזרחי ייסחר במכפיל הון כמעט דמיוני לבנק ישראלי של 1.7, תוך פער חסר תקדים לעומת יתר המערכת.

על רקע האצת רפורמת הקרקעות ע"י הממשלה והסרת המכשולים בכל הקשור להיצע של קרקעות והאצת תהליך של היתרי בניה, אשר אם יתממשו מדובר בכ-45 אלף התחלות בנייה בשנה. יותר התחלות בנייה מתורגמות באופן ישיר ליותר בקשות למשכנתאות מצד הרוכשים ויותר אשראי צרכני (לצורך ריהוט הבית החדש, למשל). בנק מזרחי, עם נתח שוק הארי בשוק המשכנתאות צפוי להנות יותר משאר הבנקים. להערכת קלינגמן הגידול בהיקף המשכנתאות והאשראי הצרכני יכול להסתכם בפי שניים מהגידול בתמ"ג או בערך בכ-8%.

בנוסף מציין האנליסט כי בדרך כלל צמיחה מהירה כל כך מלווה ע"י ריתוק של אמצעים הוניים משמעותיים, אלא שכללי בזל 2 נותנים הנחות מפליגות ביותר בתחום המשכנתאות, כך שבעצם הבנק ייהנה משחרור הון באופן מיידי. "מבנה הון רזה מאד לפי כללי בזל 2 שווה חלוקת הון חד פעמית שמשקף תשואות דיבידנד של 30% ומשפר את התשואה על ההון לאיזור ה-15%".

קלינגמן מציג טבלה המסכמת את שחרור ההון תחת ההנחה של הלימות הון ראשונית של 8% המציגה את ההבדלים בין בזל 1 לבזל 2 אשר ממנה עולה כי בהנחה שתיק המשכנתאות יסתכם ב-50.3 מיליארד שקל נכסי הסיכון בשיקלול של 60% יסתכמו ב-30.18 מיליארד שקל, מה שיוצר ריתוק הון בסך של 2.414 מיליארד שקל, ואילו לפי מודל פנימי של בזל 2 לפי אותה דרישת הלימות הון וגודל תיק המשכנתאות של הבנק, נדרש שיקלול של 13% בלבד שהם 6.288 מיליארד שקל, מה שמרתק הון בסך של 503 מיליון שקל בלבד ומשחרר הון בסך 1.911 מיליארד שקל. יוצא איפא שבאופן תיאורטי בנק מזרחי יכול לשחרר עד כ-2 מיליארד שקל בהנחה שבזל 2 מיושם במלואו.

קלינגמן מציין כי "כמובן, הרגולטורים ובראשם בנק ישראל ירגישו אי נוחות מסויימת עם ירידה כה חדה ברמת ההון העצמי במזרחי וזו נקודה רגישה ביותר. ובכל זאת, קשה לראות מה בנק ישראל יכול לעשות בנידון.

באקסלנס צופים כי הירידה בדרישות ההון תביא לידי שיפור בתשואה על ההון באופן אוטומטי, כך שהתשואה על ההון בהתבסס על דוחות הרבעון השלישי של הבנק, אשר על פי מודל בזל 1 הסתכם ב-9.94% הרי שלפי המודל הפנימי של בזל 2 מדובר בתשואה על ההון של 14.38%, כאשר להערכת האנליסט בזל 2 יעזור לבנק מזרחי טפחות להגיע בשנה הקרובה ליעד של 18% תשואה על ההון שהציב לעצמו.

לעומת אקסלנס, אלון גלזר מלידר שוקי הון מתון יותר ומעלה מעט את מחיר היעד לבנק ל-32 שקל תוך שהוא מותיר את המלצתו "תשואת שוק". גלזר מציין כי בנק מזרחי הציג ברבעון השלישי תוצאות מצוינות ומפתיעות. תשואה על ההון מפעילות של 13.3% (גם אם חלק מההכנסות נובעות ממימושים בשוק ההון) הינה מרשימה ומלמדת על העוצמה של תיק האשראי של מזרחי, וכן כי הפעולות שבוצעו בשנים האחרונות להתייעלות ממשיכות לשאת תוצאות.

אך מעלה חששות כי ברבעונים הקרובים מזרחי יתקשה לשחזר את התוצאות הנ"ל וכי בסופו של דבר השפעות המיתון במשק יביאו גם לעליה בהפרשות בבנק, אולם אין ספק שמזרחי מוכיח כי הוא מצליח לשמור על מעמדו כבנק המוביל את הסקטור בתקופה זו.

"מזרחי נסחר כעת במכפיל הון של 1.1, מכפיל המשקף לדעתנו את התוצאות הטובות של הבנק ביחד עם העובדה שהסיכון במזרחי נמוך בהשוואה לסקטור, על רקע החשיפה הגבוהה למשקי הבית ומשכנתאות. יחד עם זאת, בעינינו מכפיל הון זה משקף כבר את מרבית הפוטנציאל של המניה בתקופה זו, כאשר יש לזכור כי הסיכונים עדיין קיימים".