בנק ישראל יגביל את הבנקים במתן אשראי לרכישת בנקים אחרים

במכתב שהוציא המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, למנכ"לי הבנקים, נכתב כי בנקים לא יוכלו לתת אשראי לרכישת מניות של בנקים אחרים בסכום מצרפי העולה על 5% מבסיס ההון

בנק ישראל יגביל את הבנקים במתן אשראי לרכישת בנקים אחרים. במכתב שהוציא המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, למנכ"לי הבנקים, נכתב כי בנקים לא יוכלו לתת אשראי לרכישת מניות של בנקים אחרים בסכום מצרפי העולה על 5% מבסיס ההון (הון ראשוני והון משני). ההנחיה ניתנה כחלק מההיערכות לכניסת באזל 2 בסוף השנה.

בעבר רכישות של מניות בנקים בוצעו באמצעות הלוואה מבנקים אחרים. כך מימנה משפחת דנקנר את רכישת חלקה בגרעין השליטה בבנק הפועלים, על ידי הלוואה מבנק לאומי, וכך רכשה שרי אריסון את מניות שותפיה האמריקניים בבנק הפועלים. בעקבות ההגבלה החדשה, יהיה האשראי המרבי שיוכל הפועלים לתת בסעיף זה עד 1.7 מיליארד שקל, ואילו האשראי המרבי שיוכל לתת בנק לאומי יעמוד על 1.6 מיליארד שקל. משמעות הדבר היא כי גוף שירצה לגבש גרעין שליטה בבנק גדול כמו לאומי או דיסקונט לא יוכל להסתמך על אשראי מהמערכת הבנקאית.

יש גם הקלות

בסעיף אחר הקל בנק ישראל על הבנקים: הוא ביטל הנחיה קודמת מדצמבר 2008, שלפיה יש לנכות מההון של בנק כל השקעה במניות של בנק אחר (למעט בנקים שבשליטתו). הנחיה זו נועדה למנוע "הידבקות" של בנקים, כך שסיכון של בנק מסוים לא יתגלגל לבנק אחר.