סכסוך מסחרי על עמלות היתר בין חברת זניט מדיה לערוץ 10

בערוץ מסרבים לשלם לזניט עמלות יתר, וזניט לא מספקת לערוץ את חלקו היחסי בטלוויזיה ■ זניט: "אנו מפרסמים לפי שיקול דעתנו המקצועית"

סכסוך מסחרי בין ערוץ 10 לחברת המדיה זניט מדיה מקבוצת באומן-בר-ריבנאי, גורם לכך שזניט מעבירה לערוץ 10 share (חלק יחסי) נמוך יחסית לחלקו בעוגת הרייטינג - כך נודע ל"גלובס".

ל"גלובס" נודע, כי מדובר במאבק שהחל בסוף חודש מאי השנה, שעה שהסתיים החוזה שהיה לערוץ 10 עם זניט. בזניט לא מיהרו לחדש את החוזה עם הערוץ שעתידו עמד אז בסימן שאלה. לעומת זאת, לחברות מדיה אחרות, היו עסקאות UPFRONT עם הערוץ למשך שנה. מדובר בעסקאות שתוקפן יסתיים בקרוב, מה שהותיר את הערוץ עם חלקים לא קטנים של זמן אוויר מכור ולכן ללא לחץ אמיתי לחדש הסכמים.

בתחום המדיה מספרים כי הנהלת הערוץ הודיע לאנשי זניט כי פרט לעמלה המסורתית של 15%, הם ישלמו להם אפס עמלת יתר. זניט מצידה הורידה כאמור את הshare- של הערוץ.

על המהלך ניתן ללמוד מהנתונים הבאים: מנתונים לא רשמיים בשוק עולה, כי לפי הערכות עמד ה-share שהקצתה זניט לערוץ 10 בינואר על 24%, בפברואר 35% במרץ 36% ובאפריל 35% . ממאי עת התחיל המאבק בין השתיים עמד במאי ה-share שהוקצה לערוץ על 25%, ביוני על 20%, ביולי על 23%, באוגוסט על 20%, בספטמבר - 27% ובאוקטובר 24%. צלפי ההערכות, הממוצע שהקצתה זניט בחצי שנה זאת היה של 23% - פחות משמעותית מה-share הטבעי של ערוץ 10 העומד על 36%-35% .

מלחמות בין חברות מדיה לערוצים משדרים הן תופעות שנראו בעבר, אולם בדרך כלל הן מסתיימים תוך שבועות ספורים. יוצאת דופן בהתנהלות זו היא חברת פרוקטר&גמבל (לקוחה של זניט) ש"החרימה" ערוצים למשך תקופה ארוכה כשלא הגיע איתם להבנות מסחריות של מחיר ושיבוץ. כך למשל פרוקטר נעדרה בעבר למשך שנתיים מעל מסך קשת, לאחר שבין הצדדים לא הושגו הבנות מסחריות.

אך סיטואציה שבה חברת מדיה וערוץ מסחרי מתקוטטים תוך הורדת ה-share וסירוב לתשלום עמלות תקופה ארוכה, הוא נדיר יוצא דופן בהתנהלות השוק.

תגובת ערוץ 10 לא נמסרה.

גבי אטל, מנכ"ל זניט, מסר בתגובה: "אין סכסוך בין זניט לערוץ 10. זניט בעד תחרות רב-ערוצית בריאה, כולל ערוץ 10. אנו מפרסמים לפי שיקול דעתנו המקצועית בלבד".