סאמרס לתאגידים: שאלו מה תוכלו לעשות למען אמריקה

רומז: עובדי המגזר הפיננסי פחות חשובים לכלכלה בהשוואה לעובדי מגזרים אחרים ■ דוחה את הטענה שארה"ב נכנסה למצב "נורמלי חדש": צמיחה נמוכה עם אבטלה גבוהה ■ מוצא קווי דמיון בין המגזר הפיננסי למירוצי סוסים ■ סאמרס חדש?

לורנס סאמרס, ראש המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן, אמר אתמול (ב'), כי היה רוצה לשמוע מפי מנכ"לי תאגידים מה הם יכולים למען אמריקה, ולא מה אמריקה יכולה לעשות למענם.

בביקורת מרומזת על האנוכיות התאגידית בארה"ב, נשען סאמרס על האימרה המפורסמת של ג'ון קנדי ואמר: "מספר גדול מאוד של אנשים מהמגזר הפרטי באים לוושינגטון... ואני משמש אחת מהתחנות בביקור. כמעט תמיד הם רוצים לדעת מה הממשל הפדרלי יכול לעשות בשבילם... וזה בסדר גמור".

אבל, הוסיף סאמרס, "בפעמים הנדירות מאוד", כאשר בכירי המגזר הפרטי באים ומעלים רעיונות כיצד יכולים הם לסייע לארצם, "זה משנה לגמרי את השיח".

בפנותו לנוכחים, רבים מהם בכירים בתעשיות היי-טק, בכנס כלכלי בוושינגטון, אמר סאמרס: "חשבו על מה החברה שלכם יכולה להיקרא לעשות, לא למען האינטרסים העצמיים שלה אלא למען האינטרס הלאומי הרחב".

הוא דחה בתוקף טענות, כאילו הכלכלה האמריקנית נכנסה למצב של "נורמליות חדשה", עם צמיחה נמוכה בשיעור 2% ואבטלה גבוהה. כדבריו: "אינני רואה שום סיבה לקיומו של הרעיון הזה".

בתשובה לשאלה האם חדשנות פיננסית שווה בערכה לחדשנות במגזרים אחרים, מצא סאמרס קווי דמיון בין פעילויות מסוימות בוול סטריט לבין הימורים במירוצי סוסים. אם ממציא מצליח לפתח מלכודת עכברים טובה יותר, מצבו משתפר ומצבו של העולם כולו משתפר. אך אם ממציא מפתח מערכת טובה יותר לניבוי הזוכים במירוצי סוסים, רק מצבו של הממציא משתפר. כל האחרים ביקום שלו, כלומר המהמרים האחרים, מצבם מורע.

הוא קבל, ולו רק במרומז, על כך שבוגרי אוניברסיטאות מוכשרים רבים מדי פונים לוול סטריט ולא למגזרים אחרים ראויים יותר: "אם בוחנים את התפזרות הסטודנטים הטובים ביותר, לאחר הלימודים, מתברר שהתקופה לפני 1980 היתה שונה במידה רדיקלית מהנתונים שהתרגלנו אליהם בעשורים האחרונים".

ההתבטאויות האלה שיקפו סאמרס חדש, שונה לגמרי מסאמרס שהכרנו בוול סטריט או בממשל, כאשר הוא כיהן כשר אוצר בממשל קלינטון, ואחד מהנוכחים אכן שאל אותו מדוע השקפותיו עתה כה שונות מאלה שאיפיינו אותו בשנות ה-90. סאמרס השיב בציטוט מדברי הכלכלן ג'ון מיינארד קיינס: "כאשר הנסיבות משתנות, אני משנה את השקפותיי. אצלכם זה לא ככה"?

הוא ציין, כי האתגר הכלכלי הגדול ביותר בשנות ה-90 היה בניית כושר תפוקה כלכלי מספיק, אך עתה "הכלכלה מרוסנת מאוד בגלל העדר ביקושים" והדבר מחייב פתרונות חדשים.

עוד אמר סאמרס, כי המסים התאגידיים בארה"ב נמוכים בהשואה לאלה שבמדינות אחרות. "אם בוחנים את המסים שמשלמות חברות ביחס לרווחיהן, מתברר שהמסים נמוכים מאוד. לדבריו, הסיבה לכך היא, שחוקי המס בארה"ב גדושים בהזדמנויות להתחמקות מתשלומי מסים.