יובל נתן, מאקו: "בשנה הקרובה הגולשים ישלמו על תוכן באינטרנט"

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל: "האינטרנט לא בבעלות גוגל, אבל אף אחד לא יכול לשנות את המציאות" ■ גיגי לוי, מנכ"ל 888: "אין בארץ תואר רציני אחד לאינטרנט"

"זה נכון שטכנולוגיה מנוצלת גם למטרות שאינן טובות, אבל המאה ה-21 היא תקופה רעה להיות קונטרול פריק", כך סבור ג'ארד כהן, מצוות תכנון המדיניות של משרד החוץ האמריקני, שדיבר על שימוש בניו-מדיה במושב "אינטרנט העשור הבא", שהתקיים היום (א') בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס", בהנחייתו של רותם דנון.

לדבריו, "בין אם ממשלות אוהבות את זה ובין אם לאו, האפשרות היחידה העומדת בפניהן היא להבין כי הן לא יכולות לשלוט בזה והן יכולות רק להשתמש בזה לשם השפעה. טכנולוגיה היא כלי חיוני, והיא כמו כל כלי אחר כגון כלים כלכליים או צבאיים".

כהן סיפר כי לאור התפקיד של טוויטר בבחירות באיראן, כאשר אזרחים "צייצו" על מה שקורה במדינה, הממשל האמריקני יצר קשר עם ג'ק דארסיי, ממייסדי טוויטר.

"אנחנו לא נוהגים להגיד לחברות פרטיות מה לעשות, אבל לחלק מהחברות בעמק הסיליקון יש תפקיד חשוב בשמירה על זכויות הפרט וחופש הביטוי, ולכן חשבנו שחשוב שניצור איתן קשר, כדי שימשיכו לאפשר לאזרחי איראן לשלוח ציוצים משם", אמר כהן.

גם במקסיקו שנלחמת בקרטלי הסמים, ממשל ארה"ב שיתף פעולה עם חברות תקשורת מקומיות, במטרה לאפשר לאזרחים לדווח על אירועים באנונימיות.

כהן סיפר כי היו לו המון שיחות עם קונדוליסה רייס על התפקיד של הטכנולוגיה בלחימה בעזה בסצמבר 2008, ואמר כי "לא חסרות דוגמאות לשימוש לא חיובי בטכנולוגיה למטרות הסברה והשפעה פוליטית".

מה היה קורה אם היה YouTube

כהן התייחס לכך שעברו 20 שנה מאז חומת ברלין, הסמל לסוף המלחמה הקרה, וציין כי "אם הטכנולוגיה של היום היתה קיימת אז, אנשים היו שולחים קטעי וידיאו ל-YouTube ו'מצייצים' בטוויטר, ואף אחד לא היה מופתע ממה שקרה בצד השני של החומה. חומת ברלין של היום זה הפיירוול, אותה חומה שמונעת מהאוכלוסייה את הנגישות למידע חיצוני ואותן ממשלות שמגבילות את השימוש באינטרנט".

"ב-1989 היתה חומה אמיתית, ובשביל לדעת מה קורה היה צריך פטישים וגרזנים בשביל לשבור את החומה. היום כבר לא צריך את זה, כל מה שצריך זה חדשנות. זה מה שמאפשר לאנשים לדעת מה קורה במקומות אחרים בעולם", אמר כהן. "לאנשים יש כלים טכנולוגיים מתאימים, והם לא צריכים לחכות שהחומות ייפלו".

בפאנל השתתפו יובל נתן, עורך ראשי ומנכ"ל Mako, אתר האינטרנט של זכיינית ערוץ 2 קשתף מנכ"ל וואלה, אילן ישועה; מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל; גיגי לוי, מנכ"ל חברת ההימורים 888; וגדי שמשון, מנהל פ.צ בלוגים שבאורנג'-טיים.

לדברי יובל נתן, עורך ומנכ"ל Mako, "יש יריבות טבעית בין קבוצת 'ידיעות אחרונות' לבין קשת. "הרבה מאוד שנים 'ידיעות אחרונות' קבעה את סדר היום הציבורי, אבל היום כבר יש גורמים חדשים שהם גם חזקים, ואין ספק כי קשת יכולה גם להדאיג".

Convergence?

גדי שמשון, מנהל פ.צ בלוגים באורנג'-טיים, ציין כי כולם מדברים על ה-Convergence, היכולת להעביר גולשים מפלטפורמה אחת לאחרת, אבל לגולשים זה לא משנה. "אופן השימוש הוא זה שקובע. יש הרבה כסף סביב הדיבור על זה, אבל בפועל אין באמת Convergence".

גיגי לוי, מנכ"ל 888, סבור אחרת. "ה-Convergence כבר קורה בעולם, באופן שלאנשים לא משנה איפה הם צורכים את התוכן שלהם, בטלוויזיה, במחשב או בסלולר. הרבה מאוד אנשים רואים את התכנים שלהם איפה שהם רוצים, אבל בסופו של דבר התכנים מגיעים מהאינטרנט. קומקאסט ו-Hulu הם דוגמאות טובות לכך - מי שיחשוב במונחים של אתמול, לא יהיה שם מחר. לילדים שלנו זה כבר יהיה מאוד טריוויאלי: מה שאנחנו מדברים עליו בתיאוריה כבר קיים אצלם בפועל. אם הסביבה בישראל לא תשתנה, הרבה מאוד מהשחקנים יישארו ללא עבודה בעוד כמה שנים".

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, התייחס למודל הגן הסגור שמאפיין את אופי הפצת התכנים באינטרנט הישראלי, ואמר כי "כל מי שיש לו גן נעול, שחושב שהעורך שלו הוא זה שיידע לבחור את התוכן עבור הגולשים, פשוט טועה. ה-iPhone שינה את הפרדיגמה הזו, וכל מי שיכול לצאת מהגן הנעול בעולם כבר עושה את זה".

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, אמר כי "האינטרנט לא בבעלות גוגל או מישהו אחר, אבל אף אחד לא יכול לשנות את המציאות שהולכת לכיוון של מערכת פתוחה. גוגל יכולה לזרז את זה אבל לא לשנות את זה. אני חושב שאנחנו הולכים לכיוון שבו את כל הדברים שאפשר לעשות במחשב נוכל לעשות במכשיר הסלולר".

לגבי העובדה שיש הטוענים כי גוגל הורס את הפאבלישרס, ברנד אמר כי "מי רוצה יכול להוריד את התוכן שלו מגוגל, אבל בפועל זה נותן להם הרבה מאוד טראפיק".

"לא ויתרנו"

ישועה הודה כי מנוע החיפוש של וואלה רלוונטי במידה מועטה מאוד. "וואלה לא קובעת טכנולוגיות. לא ויתרנו, אבל העולם הוא שקובע טרנדים וטכנולוגיות. אני לא חושב אפילו דקה בלילה על איך ננצח את גוגל. ברור שאני יכול לפנטז על עולם ללא גוגל, אבל יכולים להיות גם כל מיני סוגים של שיתופי-פעולה עם גוגל".

ברנד הוסיף כי "מהיום הראשון אמרתי שאני לא רואה שום תחרות, ושעולם האינטרנט מתאפיין בשילוב של תחרות ושיתופי-פעולה. היכולת העיקרית של גוגל היא בטכנולוגיית והעברת ערך מוסף לגולש".

גיגי לוי דיבר על מצב שבו ההגמוניה של גוגל יכולה להשתנות. "נקודת הכניסה לאינטרנט משתנה, מדרך מנועי חיפוש לעבר רשתות חברתיות, וזה יילך ויתחזק ויחליש את גוגל. בנוסף, טרנד ה-Augmented Reality (שילוב בין העולם המציאותי לווירטואלי, נ"פ) יילך ויתחזק. המשמעות של זה היא שהעולם הטקסטואלי של חיפוש נקי כבר לא יהיה קיים יותר".

נתן אמר כי "המחשבה על Mako היתה ארוכת-טווח. ההחלטה שנעשתה בקשת היתה לכמה שנים קדימה - שכגוף מדיה עם מוצר חזק בידיים מבינים שזה לא יכול להימשך לעד, ולא נצליח להגיע לרייטינג הזה בעוד כמה שנים - ולכן חייבים להיות בעוד כמה זירות, כמו באינטרנט".

שמשון התייחס לכך וציין כי "קצת התמיה אותי ההחלטה של Mako בזמנו". לדבריו, קשת לקחה את המודלים של אתרים שהיו קיימים, מערכת אדמיניסטרציה לא מוצלחת, ולכן נתקעו בהרבה מאוד עיכובים. לא ראיתי עדיין מחשבה קדימה, אלא מחשבה איך לוקחים חברת טלוויזיה ושמים באינטרנט". לגבי גוגל אמר שמשון כי "הקונספט של להיכנס לאתר אינטרנט ולעבור על כל התוכן שיש בו מתחיל להיעלם".

לוי הוסיף כי "גופי אינטרנט חייבים להבין כי הם לא בבועה נפרדת, זה כבר לא מספיק התוכן המקומי, וחייבים לראות מה שקורה בעולם. היום הגופים עסוקים בביצה המקומית, ולמי שלא יסתכל על מה קורה בעולם יהיה קשה מאוד לעשות כסף".

לגבי ההכנסות של וואלה, ישועה סיפר כי "התמהיל שלנו מורכב מהכנסות מפרסום ומסחר אלקטרוני ומהכנסות מתוכן פרימיום. גם בסחר אלקטרוני וגם בפרסום יש עוד עתיד והרבה כסף יכול לעבור. הציבור רגיל שלא לשלם, למעט הימורים או סקס באינטרנט. יכול להיות שיצליחו להיווצר מודלים חדשים, כמו מה שקורה סביב אפליקציות של iPhone".

לוי אמר כי "כמו שהאינטרנט הורס מודלים כלכליים, הוא גם בונה מודלים כלכליים. יש הרבה מאוד גולשים שמשלמים על מנת לשחק במשחקי מחשב, ויש חברות כמו זינגה, שעושה 200 מיליון דולר בשנה מאפליקציות חברתיות. המודלים בארץ עדיין לא מפותחים בהשוואה לעולם".

לוי הוסיף כי 888 תיכנס לעוד עולמות. לדבריו, "האינטרנט בישראל בעוד 5 שנים לא יהיה לצערי איפה שהוא יכול להיות. יש פה חדשנות וידע ואפשר לגדול לעולם, אין סיבה שחברה כמו זינגה לא תהיה ישראלית. אין בארץ תואר רציני אחד לאינטרנט - אם היינו רותמים את כל הכישרונות שלנו היינו יכולים לכבוש את העולם".

נתן אמר כי "בהינתן הטכנולוגיה, בשנה הקרובה נראה גולשים שישלמו על תוכן באינטרנט. הדרך לתשלום תהיה יותר קלה. באילו אמצעים? אני עוד לא יודע". אם אנשים מוכנים לשלם עבור תכנים ב-VOD או בסלולר, אין סיבה שאנשים לא יהיו מוכנים לשלם עבור תוכן באינטרנט נטול פרסומות".

ישועה התייחס לרכישה המשמעותית האחרונה של וואלה, ואמר כי "אנחנו לא מתחרטים על רכישת הרשת החברתית מקושרים. כשקנינו את מקושרים, פייסבוק כבר היתה חזקה. מקושרים העלתה את מספר היוניקים של וואלה מ-1 מיליון איש ל-1.1 מיליון גולשים שונים. ברור שאני לא יכול לקנות את פיסבוק או לייצר את פייסבוק - ולכן קנינו את מקושרים".

עוד אמר ישועה: "אני לא נרדם בלילות בגלל פייסבוק. לדעתי לא רק אני אלא גם אריק שמידט מגוגל". מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, ציין כי הוא ישן היטב.