האם זה שוב ייגמר בבכי?

כמו בימי טרום המשבר העליזים, פרשנות המשקיעים נרקמת לפי מצב הרוח בשווקים

2009 נמצאת רגע לפני סיום, וקשה להאמין עד כמה קיצוני ההבדל בין מצב רוח המשקיעים כיום לעומת הימים האחרונים ב-2008 ותחילת 2009.

מצב הרוח המרומם אינו מתבטא רק בעליות החדות במדדים. בשבועות האחרונים אנו עדים למספר גדל והולך של סימנים המזכירים את הימים העליזים של טרום המשבר, רגע לפני שהציפיות האופטימיות התנפצו בפנינו. סימנים אלה מתמקדים בעיקר בתגובתם האוהדת של המשקיעים לאירועים והודעות בחברות הציבוריות. בכתבה זו נתייחס להשפעת מצב הרוח על הפרשנות שמעניקים המשקיעים לאירועים אלה.

כולם מרוויחים, לא?

ההיגיון הבריא אומר שרכישת חברה, קרקע, נכס או פעילות הנעשית בין קונה מרצון למוכר מרצון, משקפת את שווי הנכס בעת הרכישה. השבחת הרכישה תלויה כבר בתפקוד נכון של הרוכש. למרות זאת, בתקופות של מצב רוח חיובי בשוק ההון, שלא לומר אופטימיות מוגזמת, תגובת מניות החברות הרוכשות מתבטאת בעליות חדות.

כך היה בתקופת האופוריה של מניות הנדל"ן ב-2006-2007, כאשר הודעות על רכישת נכסים, למרות שהתבצעו במחירי השוק, התקבלו בהתלהבות. המשקיעים אף קיבלו בהתלהבות רכישת קרקעות ו/או התחלת פעילות בשווקים מתעוררים במזרח אירופה ובהודו, ואולי העדיפו לשכוח שכל עוד לא נבנים בנייני דירות או נכסים על קרקעות אלה, הן מהוות מקור להוצאות מימון כבדות.

דוגמה מצאנו בהודעת אפריקה ישראל במהלך 2006 בדבר הרחבת פעילותה בארה"ב. למשל, ב-30 באפריל 2007, ביום בו הודיעה על מו"מ לרכישת בניין הניו יורק טיימס זינקה מנייתה בלמעלה מ-5% וב-3% נוספים למחרת. עם השלמת העסקה ב-1 ביולי 2007 עלתה המניה ב-3.6% נוספים. אין צורך לתאר שוב מה עלה בגורל ההשקעה בינתיים. דוגמה נוספת הינה כלכלית ירושלים, שכל הודעה לגבי הרחבת פעילותה ברוסיה ובאירופה הובילה לעליות, שאף הגיעו ל-5%.

כיום הרכישות מתמקדות יותר בחברות. כך רשמה סמייל עלייה של כמעט 36% כשנודע כי היא תרכוש את בזק. חברת האם אינטרנט זהב עלתה בכמעט 33%. עם היוודע רכישת פעילות סמייל על-ידי אמפל, רשמה מניית אמפל עלייה "סולידית" של 10%.

תופעה נוספת הינה הופעת "כוכבים לרגע" בשמי שוק ההון, שפצחו בסערת רכישות והתקבלו בזרועות פתוחות על-ידי המשקיעים, כאשר החברות הנרכשות עולות בעשרות אחוזים.

רכישת אוסיף על-ידי גאידמק, ב-80% מעל מחירה בשוק, הובילה לעלייה של 37% במנייתה ביומיים שאחרי, ובהמשך היא אף הגיעה לשווי הגבוה ב-13% ממחיר הרכישה. המשקיעים לא אהבו את התרחבות החברה לרוסיה, ואת ההשקעה בחברת ארנסון, ובספטמבר 2008 נמכרה השליטה ב-18% מהשווי בו נקנתה.

דוגמאות מהיום כוללות את הידיעות הראשונות על כוונת פטריק דרהי להשתלט על הוט, שהובילו לעלייה של 20% במנייתה, ואת רכישת פרטנר על-ידי אילן בן דב במחיר השוק שהובילה לעלייה של כ-6% ביומיים, שיעור משמעותי למניה בעלת תנודתיות נמוכה. בשני המקרים העליות נובעות מציפייה לשינוי שיובילו הבעלים החדשים, שיתרום לשיפור בביצועי החברות. הזמן יגיד האם ציפיות אלה אכן יתגשמו או שמא יתבדו.

הנחתום מעיד על עיסתו

תופעה נוספת בתקופות אופטימיות היא האמון הרב שנותנים המשקיעים להצהרות בעלי השליטה או מנכ"לים לגבי שווי החברות שלהם.

כולנו זוכרים את הצהרות בעל השליטה באפריקה ישראל מינואר 2007, לפיהן שווייה יגיע ל-7 מיליארד דולר עד סוף השנה. באותו יום קפצה מניית אפריקה בלמעלה מ-8%, והגיעה לשווי המדובר יום לאחר הנפקת אפי פיתוח בבורסת לונדון ב-3 במאי 2007. החגיגות היו מוקדמות, המשבר הכלכלי הכה בפעילות החברה בעוצמה, ושווייה נשחק בלמעלה מ-90% עד לשפל של פחות מ-2 מיליארד שקל בספטמבר השנה.

בסוף נובמבר 2007 טען מנכ"ל דלק נדל"ן כי ערך נכסי החברה גבוה בעשרות אחוזים משווייה בשוק, ועודד את המשקיעים "לרוץ לקנות את המניה". בתגובה עלתה מניית החברה בכמעט 6%, והמשיכה לעלות ב-9% נוספים בשלושת הימים הבאים. גם כאן נאיביות המשקיעים הייתה בעוכריהם, ומאז נחתך שווייה של דלק נדל"ן בכמעט 80%.

ישנן גם דוגמאות מהזמן הנוכחי. ב-24 בספטמבר, יום לאחר שהודיעה ביוליין על הצלחה בניסוי קליני, טען מנכ"ל החברה כי היא שווה מיליארד דולר (לעומת שווי של כ-120 מיליון דולר לחברה באותה עת), והוביל לעלייה של 27% במנייתה.

דוגמה נוספת היא תגובת מניית משביר לצרכן לכנס משקיעים שערכה החברה, בו הוצגו תוכניות פיתוח מרחיקות לכת, שהיוו גם בסיס להערכת שווי שביצעה חברה חיצונית, לפיה שווי המשביר מסתכם ב-678 מיליון שקל. החברה הגדילה לעשות ופרסמה באותה מצגת גם הערכת שווי פנימית, לפיה שווייה מגיע למיליארד שקל. זאת לעומת שווי שוק של 283 מיליון שקל בבוקר הכנס. המניה הגיבה בעלייה של 16%, ולמחרת הוסיפה עוד 15%.

והרי החדשות הטובות

הודעות חיוביות של חברות, גם אם השפעתן על הפעילות העסקית נמוכה או מוטלת בספק, מתקבלות בהתלהבות רבה בתקופות אופטימיות. דוגמאות שאיתרנו מימי טרום המשבר כוללות את הודעת חברת ייבוא המתכות סקופ מיולי 2007, לפיה הגישה תשקיף לרשות ני"ע בארה"ב לצורך הנפקה בוול סטריט ולצורך הצעת מכר מצד בעלי השליטה. מניית החברה הגיבה בעלייה של 9% באותו יום ובעלייה נוספת של 7% למחרת. כיום סקופ עדיין נסחרת בת"א בלבד, במחיר הנמוך ב-70% ממחירה יום לאחר ההודעה.

ב-23 בספטמבר 2007 הודיעה אלרוב על מדיניות דיבידנד, לפיה תחלק לפחות 30% מהרווח הנקי. בתגובה עלתה המניה ביותר מ-8% ל-135 שקל. מדיניות הדיבידנד לא סייעה לעמידות המניה נוכח המשבר, וכיום, לאחר עלייה של 650% מתחילת השנה, היא נסחרת במחיר נמוך מ-103 שקל.

דוגמה טובה מימינו היא תגובת מניות הגז לידיעות לגבי מאגרי הגז. ב-12 בנובמבר דווח בתקשורת על עבודה של ברקליס קפיטל (חודש לאחר פרסומה), לפיה כמות הגז בלווייתן גבוה ב-65% מהיקפו בתמר. בתגובה זינקה מניית דלק קידוחים ב-8.8% והשלימה מהלך עליות של 28% לכמעט 10 שקל. מאז דעכה ההתרגשות וכיום נסחרת המניה בכ-8.75 שקל.

חיפוש ואיסוף החומר לכתבה הנוכחית היווה מבחינתנו שיעור מאלף בקוצר הזיכרון של המשקיעים, ועד כמה שינוי מצב הרוח של השוק עשוי להיות קיצוני. הלקח שהיינו אמורים ללמוד מהעבר מתמקד בכך שמצב הרוח החיובי משפיע לעתים על כושר השיפוט של המשקיעים, וגורם לכך שהציפיות לא יהיו תואמות למציאות. לפי התנהגות המשקיעים בעת האחרונה, לא בטוח שהלקח נלמד, וניתן לנצל את הפגיעה בכושר השיפוט הנובעת ממצב רוח אופטימי לצורך הפקת רווחים. בכתבה זו אמנם לא התייחסנו לכך, אולם פגיעה בכושר השיפוט קיימת גם במצב הפוך, כאשר מצב הרוח פסימי במיוחד.

הכותבת הינה אנליסטית במחלקת מחקר Sell Side בפסגות. אין לראות במידע לעיל ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המותאם אישית לצרכי הלקוח. המידע מבוסס על נתונים גלויים לציבור ועל בסיס הענפים בהן פועלות החברות המוזכרות לעיל והנחות שנעשו על בסיס נתונים אלו. המידע אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. מובהר כי עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות לעיל לבין התוצאות בפועל, ופסגות לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שייגרמו משימוש במידע. פסגות ו/או חברות בנות שלה ("החברות") ו/או בעלי שליטה ו/או בעלי עניין במי מהן עשויים להחזיק עבור עצמם ו/או עבור מי מלקוחות החברות ניירות הערך של מי מהחברות המוזכרות לעיל ו/או עשויים להיות בעלי עניין במי מהחברות לעיל. פסגות עוסקת בשיווק השקעות ובשיווק פנסיוני ולא בייעוץ