השר כץ יוזם העברת תכנון והקמת מסילות למעצ וחוצה ישראל

מנכ"ל הרכבת: "אני המלצתי להעביר את הפרויקטים כדי לממש את חזון הרכבת" ■ משרד האוצר: "ראינו רק מצגת ולא עבודת מטה מסודרת"

שר התחבורה יוזם תוכנית במסגרתה תכנון והקמת קווי הרכבת העתידיים יוצאו מידי רכבת ישראל. כך עולה מתוכנית הפיתוח שתוגש לאישור הממשלה בשבועיים הקרובים על ידי שר התחבורה, ישראל כץ.

את התכנית, בהיקף 42 מיליארד שקל, יוזם השר כץ בתיאום עם יועצו של ראש הממשלה, אורי יוגב, ובתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, האוצר מסתייג מהתכנית ובכוונת כץ לכפות עליו לתקצבה באמצעות החלטת הממשלה.

היוזמה להוציא את הקמת המסילות מידי הרכבת מוסברת ברקורד הבעייתי של החברה בביצוע פרויקטים ובראשם הקו המהיר לירושלים - פרויקט עם חריגות של מיליארדי שקלים.

לעומת זאת, מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל, אמר ל"גלובס" כי הוא זה שהציע לאורי יוגב להוציא את ביצוע הקווים העתידיים מידי הרכבת משום שלדבריו לרכבת יש מספיק עבודה עד 2018 בפרויקטים שכבר הוחל בביצועם. "היה לי ברור שחייבים לחלק את העבודה אם רוצים לממש את חזון הרחבת המסילות בתקופה כל כך קצרה, ולכן המלצתי להוציא פרויקטים למעצ (כיום החברה הלאומית לדרכים ע"ב) ולחברת חוצה ישראל".

צעד הגיוני

מאז קום המדינה ועד היום הייתה הרכבת הגורם הבלעדי שעסק בתכנון וביצוע קווים, אך עמדת משרד התחבורה היא כי אין צורך בשינויי חקיקה כדי להעניק סמכות זו לגורמים אחרים. לפי התכנית הרכבת תמשיך להיות אחראית על תפעול הקווים שיוקמו ותסיים את בנייתם של קווים שכבר אושרו והוחל בביצועם.

לפי היוזמה החדשה, יוצאו מידי הרכבת רק קווים שבנייתם טרם אושרה בממשלה אך הם מופיעים בתכנית הפיתוח של הרכבת. גורמים המעורבים בהכנת התכנית אמרו כי במרבית המקרים מדובר במסילות רכבת המשולבות בכבישים ומשום כך הגיוני יותר להעניק את האחריות לתכנון ולהקמה לגורם אחד.

הקווים המדוברים נכללים כאמור בתכנית הפיתוח של כץ ונתניהו והם לוד-חדרה לאורך כביש 6, קריית שמונה-כרמיאל, עכו-כרמיאל, קו חיפה-עפולה-בית שאן המכונה רכבת העמק, עפולה-טבריה, חדרה-עפולה ובאר שבע-אילת. העלות הכוללת של הקמת הקווים נאמדת ב-24 מיליארד שקל.

כאמור באוצר מסתייגים מהתוכנית. גורמים באוצר מסרו כי המשרד לא שותף כלל בהכנת התכנית ולכן טרם גיבש את עמדתו בנושא. לדבריהם "ראינו רק מצגת ולא עבודת מטה מסודרת עם יעדים ולוחות זמנים ולכן אין באפשרותנו להתייחס לפרסומים".