רשות החשמל אישרה את התעריף למתקני PV בינוניים

התעריף: של 1.49 שקל לקוט"ש ■ בשימוע דובר על מחיר טוב יותר - 1.58 שקל לקוט"ש - אולם בתעשייה הפוטו-וולטאית המקומית מגדירים את המחיר כסביר

רשות החשמל אישרה היום את ההסדרה למתקנים בטכנולוגיה פוטו וולטאית בגדלים בינוניים. הסדרה זו תאפשר הקמה של תחנות כוח בינוניות (מעל 50 קילוואט ועד ל-5 מגוואט) בטכנולוגיה פוטו וולטאית על ידי יזמים הפועלים בתחום. זאת, על פי החלטת הממשלה בה נקבעה מתווה להשגת יעדים לאנרגיות מתחדשות לשנים הבאות.

ההסדרה מיועדת לשילוב 300 מגוואט עד שנת 2014 תוך הבטחת רכישה של האנרגיה לתקופה של 20 שנה.

יזם המבקש להצטרף להסדרה יידרש לעמידה בתנאי סף לקבלת רישיון עקרוני ובכללם זיקה לקרקע, הוכחת הון עצמי, סקר היתכנות לחיבור לרשת החלוקה, ניסיון בתחום והעמדת ערבות בנקאית. בעניין הזיקה לקרקע נזכיר, כי היום דיווחה סאנדיי על שיתוף פעולה עם אורמת להקמת מתקנים של עד 45 מגוואט במושב שדה צבי שבנגב, ה-5 מגוואט הראשונים מתוכם צפויים לצאת לפועל בשלב ראשון כפרויקט בפני עצמו. מנכ"ל סאנדיי, קובי דינר, אמר ל"גלובס" כי היה חשוב לחברה להוכיח לרשות החשמל זיקה לקרקע כדי לקדם את הפרויקט.

עוד במסגרת תנאי הסף יידרש היזם לעמוד באבני דרך ובכלל זה אישור התוכנית מול מוסדות התכנון, הזמנת חיבור אצל ספק השירות החיוני, סגירה פיננסית והקמת המתקן. הרשות תעניק אישור תעריפי מותנה בזמן לצורך סגירה הפיננסית.

בהתייחס לגודל המתקנים, נקבע כי מתקן יוכל להתחבר במגבלות רשת החלוקה ועל בסיס מקום ברשת. הרשות עוד הוסיפה כי תתאפשר כניסת מתקנים בטכנולוגיות סולאריות שאינן בטכנולוגיה פוטוולטאית בהיקף שלא יעלה על 10% מהמכסה ובתנאי שאינם עושים שימוש בדלק פוסילי.

בתגובה להודעת רשות החשמל מסר ג'ון כהן, מנכ"ל ערבה פאוור: "זהו צעד חשוב, אמיץ ומדוד בדרך למהפכת החשמל הסולארי בישראל. למרות שחשבנו כי התעריף צריך להיות גבוה יותר, רשות החשמל פעלה כנאמן הציבור, ובהתאם להחלטות הממשלה וחזונו של ראה"מ נתניהו. למרות חשיבות החלטתה של רשות החשמל חשוב לזכור כי אין בה די - על מנת שהמהפכה הסולארית תצא באמת לדרך יש לאפשר שינוי ייעוד של קרקעות חקלאיות בקצב שונה לגמרי מזה הנהוג היום בוועדות התכנון. באירופה תהליכים כאלה מתרחשים תוך חצי שנה. אין סיבה שבישראל הם ייקחו 3 שנים".

עו"ד איתן פרנס, מנכ"ל האיגוד הארצי לאנרגיות מתחדשות, בירך על החלטת הרשות, אך ציין כי בפועל אין כיום אפשרות ליישם את ההסדרה. לדבריו, עפ"י המתווה שמציע מנהל התכנון במשרד הפנים, ושעתיד לעלות לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה בשבוע הבא, ניתן יהיה להקים את התחנה הקרקעית הראשונה רק בעוד מספר שנים.