"התנודות במדד הנדל"ן נבעו גם מבעיה בתעודות הסל"

"שנת 2009 הייתה מאתגרת ומפתיעה, לאחר השנה הקשה מאוד שהייתה ב-2008. מהנקודה בה אנו נמצאים אי אפשר לעלות ככה שוב, למרות שגם פה אפשר להתבדות". כך אמרה אתמול מנכ"ל הבורסה בת"א, אסתר לבנון, במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2009. לבנון ציינה כי ביצועי מדד המעו"ף , שהוסיף לערכו כ-73% מתחילת השנה, טובים אף יותר ממדד השווקים המתפתחים.

לבנון התייחסה גם לפעילות המתעוררת בשוק האג"ח ואמרה כי "אחד הדברים המאוד מפתיעים של השנה זו העלייה שחלה בהנפקת אג"ח חברות. אם יש משהו שלא צפינו אותו זה הצמיחה הזו. מי שהתחיל בכך אלה דווקא הבנקים, ואפשר לראות בכך אירוניה מסוימת, משום שהבנקים לא תמיד מתלהבים מהשוק הזה.

"אחרי הבנקים הגיעו החברות הגדולות ואחריהן השאר. כעת אנחנו רואים כמעט חזרה לימים של פעם, מנפיקים הרבה, ולא בהכרח עם דירוג. אבל לגיוסי חוב יש את הכללים שלהם, ואסור להסתכל על כל גיוס כעל קטסטרופה עתידית".

לקראת 2010, כחלק מצעדיה לשכלול המסחר, מתכננת הבורסה להשיק שלושה מדדים חדשים: ביו-מד, אנרגיה ותקשורת. לדברי לבנון, "אנחנו מנסים להתאים את השוק לסטנדרטים בינלאומיים, וכחלק מכך אנו מתכננים לפתח מדדים ענפיים חדשים".

הראשון מבין אלה יהיה מדד הביו-מד שהחלטה בעניינו צפויה להיות מוצגת בפני דירקטוריון הבורסה בקרוב והשקתו מתוכננת כבר במהלך הרבעון הראשון של 2010. מניות הביו-מד בלטו בתשואות היתר שהניבו למשקיעים במהלך השנה החולפת, ולדברי לבנון "יש קרוב ל-40 חברות טכנולוגיה עם שווי שוק לא רע, וזו הדרך הנכונה להתחיל ולתת חשיפה יותר נכונה לשוק הזה. המדד יעניק מה שהשקעה באגד חברות מאפשרת לציבור. אם מישהו רוצה להשקיע בחלום הביו-מד ולהניח שמישהי מהחברות תהיה הטבע של העתיד, לא צריך למנוע ממנו את החלום".

מרכז של חברות היי-טק

לבנון הקדישה חלק מדבריה לעתיד הבורסה בהתייחסות לחברות ההיי-טק הישראליות. הבורסה שואפת להיות מרכז של חברות "טק", ובכללן חברות מתחום ההיי-טק, הביו-מד, הקלינטק, תקשורת ופארמה.

לבנון הציגה מספר עקרונות פעולה בעזרתם תסייע הבורסה להצלחת המהלך, וביניהם עידוד הקמת צוות אנליסטים שיתמחו בפעילות אותן חברות, מתן אפשרות לפרסום דיווח באנגלית במקביל לעברית, פיתוח מדדים מיוחדים לסקטורים אלה ובחינת שיתוף פעולה עם גופים פיננסיים זרים. "אנחנו יכולים לשאוף להיות מרכז של חברות היי-טק. אנחנו מנסים לתת פתרון להרבה מאוד חברות טובות שיש בארץ ולא גייסו כסף בבורסה, ורוצים להיות הבית הראשון שלהן. אנחנו חושבים שאפשר להקים תשתית טובה לחברות אלה".

לבנון גם הציגה את גישת הבורסה כלפי הסדרי החוב הרבים שאפיינו את 2009, והסבירה כי הסדר חוב שמגבשים הצדדים צריך להיות כזה שהבורסה תהיה מסוגלת לטפל בו ולקבל אותו. "לא שיעשו הסדר ואחר כך נגלה שהוא בלתי ניתן ליישום. כשהעשן מתפזר אחרי ההסדר זה מגיע לפתחנו ויש הרבה מאוד עבודה שהושקעה בדברים האלה. אם, לדוגמא, חברה משלמת במניות של חברה שרשומה בחו"ל, זה עלול ליצור בעיית תמחור. יש 50 הסדרים שאנחנו מטפלים בהם עכשיו, רק 13 מהם נסגרו".

בשלב הצגת המסקנות מהשנה החולפת, התייחסו ראשי הבורסה בעיקר לפעילות תעודות הסל הממונפות ולהנפקת האופציות הבודדות על מניות, והדגישו את חשיבות המסחר הפומבי.

לבנון ציינה כי חלק מהתנודות החריפות מאוד שנרשמו במדד הנדל"ן בשלהי 2008 ובתחילת 2009 נבעו לא רק מהמצב הכלכלי וממצבן של החברות הנכללות במדד, אלא גם מבעיה טכנית של תעודות סל ממונפות שהיו צריכות לאזן את עצמן, ובכך העצימו את המגמה השלטת.

בשל כך, דירקטוריון הבורסה הגיע למסקנה לפיה השוק הישראלי לא מספיק גדול בשביל תעודות אלה, והחליט כי פעילות התעודות הממונפות תימשך, אולם לא על כל המדדים, ומבלי הצורך להגיע לאיזון יומי.

לבנון אמרה בעניין זה עוד כי הנעילה הרב צדדית במסחר התאפיינה גם היא בתנודתיות גבוהה מאז שהחלה לפעול, והבורסה קיבלה תלונות רבות על כך. בסופו של דבר, התגלה כי גם במקרה זה תעודות הסל הממונפות היו המקור לבעיה וברגע שאלה הופסקו היא נפתרה.

"המסחר באופציות לא מתרומם"

יו"ר הבורסה, סם ברונפלד התייחס לחשיבות השקיפות כאחת ממסקנות המשבר והסביר כי "כל מה שקרה בשנה האחרונה מוכיח כי יש חשיבות לטיפוח המסחר בבורסה. בכל העולם הגיעו למסקנה שצריך לחזק את המסחר הפומבי. חלק גדול מהצרות שפקדו את השווקים בעולם נבעו מכך שיותר מדי מכשירים פיננסיים, סוגי נגזרים וניירות ערך נסחרו במחשך, בכל מיני מסגרות שלא היו פומביות ושקופות, ואפשר היה לעשות עם השערים בהם מה שרוצים. ביום פקודה הסתבר שהשערים הם בספרים, לא במציאות".

לבנון התייחסה גם לחוסר ההצלחה היחסי במסחר על ארבע האופציות שהושקו (על מניות כי"ל, טבע, פועלים ולאומי) והודתה כי "הוקם שוק למסחר באופציות שלא כל כך מתרומם. לכולם ברור שאופציות על מניות בודדות זה הדבר הבא בעולם, ויש שווקים בהם המסחר באופציות על מניות עבר את נפחי המסחר באופציות על מדדים. גילינו שכמו כל מוצר טוב, צריך לדעת לשווק אותו ולמצוא את הדרך לפעילים בשוק".

מנהלת מחלקת המסחר והמסלקות, רינה שפיר, התייחסה לעתיד המסחר באופציות והסבירה כי "הייתה תמימות דעים שכולם רוצים בשוק זה ואנחנו אופטימיים שהוא יצליח. אנחנו מתכוונים להגדיל את מספר עושי השוק, להתניע את ארבע האופציות הקיימות, ואז לקבל החלטות להשקת אופציות נוספות. גיבשנו מודל חדש לעשיית שוק, שלא רק יצטט, אלא גם יביא עסקאות".