איפה לשים את הכסף?

עזבו אתכם מנבואות סרק ל-2010; הבורסה תכפיל את ערכה בשנים הקרובות

אם נוריד מהבוידעם את המלצות המנתחים על עתיד הכלכלה ושוק המניות מראשית 2009, ניווכח שרובם ככולם החטיאו בגדול את שהתרחש בסופו של דבר, גם בכיוון ובוודאי בעוצמה. למרות הכל, נראה שלא למדנו דבר. הביקוש לתחזיות המומחים נשמר בשיאו כמיטב המסורת, ושחרור נבואות חד-שנתיות לאוויר העולם הוא עניין שבאופנה.

מחזור חיובי בשוק המניות מתפרס בדרך כלל על פני שנים אחדות ולא מסתכם בשנה אחת, לפיכך ניסיון לקלוע לתשואה שישיג השוק בשנה הבאה לבדה נדון מראש להחטאה. משקיע המעוניין לבחון השקעה בשוק המניות נדרש לתמוך החלטתו בתחזית ל-3 שנים לפחות, וככל שזמן ההשקעה ארוך יותר, כך גדל הסיכוי להגשים את תוחלת התשואה. חשוב לא פחות להכיר בעובדה כי השקעה ארוכת טווח מסייעת בידינו כדי להתעלם מעיוותים פסיכולוגיים, מהלכים טכניים קצרי חיים ומשברים ברי חלוף. אם כך, מה הם המהלכים שנכונו לנו ב-3 השנים הבאות?

הכלכלה הגלובלית מתאוששת ועל כך אין היום עוררין, אך רק במהלך השנה ולאחר שתיושמנה אסטרטגיות היציאה מתוכניות החילוץ ותחל מגמת העלאת הריבית בתבל, נדע האם מדובר בהתאוששות בת קיימא. כך או כך, משבר האמון החריף שחווינו אשר בשיאו נדמה היה כי סדרי עולם עומדים להשתנות, לא יחזור עוד בשנים הקרובות, ואם כך הם פני הדברים אזי חששות מקריסה נוספת לתחתית התהום אינן במקומן עתה.

צמיחה עתידית היא עניין יחסי למצב השורר היום, וכשהאבטלה במדינות המפותחות גואה ושוק הנדל"ן מקרטע, מגמת שיפור היא בעלת סיכויים גבוהים יותר להתרחש בשנים הקרובות, עד למצב רוויה בו מצויים המשקים בתעסוקה מלאה, בואכה המשבר הגדול הבא. תנופת הצמיחה האדירה במדינות מזרח אסיה תוסיף להניע גם היא את גלגלי הכלכלה הגלובאלית והביקושים הגוברים שם יוסיפו לדחוף את המשקים המפותחים להיחלץ מהמשבר עד להתאוששות מלאה.

עדיפות למניות מהשורות האחוריות

באשר לתחזית התשואה למדד ת"א 25, נוקבים מרבית החזאים בהערכות של 10%-15% בשנה הבאה. צפי להשגת התשואה הממוצעת בשנה בודדת אינה בבחינת נקיטת עמדה, ולמעשה הסבירות שהיא תתקבל נמוכה ביותר. בשבע השנים החיוביות מתוך העשור שחלף, הניב מדד ת"א 25 בממוצע 32% תשואה לשנה. ביתר שלוש השנים בהן שלט הצבע האדום, איבד המדד מערכו 27% בכל שנה בממוצע. אם גם אתם מצטרפים לקונצנזוס החזאים ומעריכים ששנים חיוביות בכלכלה לפתחנו, יהיה עליכם להניח שהמדדים המובילים בת"א יכפילו את ערכם בשלוש השנים הבאות.

רק 16% מהחברות במדד ת"א 25 הציגו הפסד בארבעת הרבעונים שחלפו, לעומת 32% במדד ת"א 75 ו-48% במדד היתר 50. המשבר שחלף הכה בעוצמה רבה יותר בחברות הקטנות, וההתאוששות שלהן מאחרת לבוא. מדדי מניות השורה השנייה והשלישית תנודתיים הרבה יותר והפוטנציאל הגלום בהשקעה בהן בתקופת ההתאוששות גבוה מטבע הדברים.

בשוק תחרותי פחות ולאחר מהלכי ההתייעלות שהנהיגו מרבית החברות בלית ברירה, מעבר מהפסד לרווח יוכל להניב לבעלי המניות תמורה נאותה על הסיכון שנלקח. אין לשכוח שפיזור רחב הוא שם המשחק כשמדובר בפעילות במדדי המניות המסוכנות בהן הסחירות היא דלה.

שולחים אתכם להשקיע בחו"ל

מסיכום המלצותיהם של המוסדיים המשפיעים ביותר עולה, כי כדאי להשקיע לפחות מחצית מתיק המניות בחו"ל גם בשנה הבאה, זאת על אף שההמלצה העקבית הזו לא עמדה במבחן התוצאה בשנים האחרונות. העשור האבוד במדדי המניות בארה"ב ובמערב אירופה ותנודתיות קיצונית בשווקים המתעוררים לא מצדיקים את ההמלצה הנדושה. פיזור גיאוגרפי לא יכול להזיק, אולם כדאי להכיר בעובדה שגם בהשקעה במדד ת"א 100 תקבלו פיזור גיאוגרפי, כיוון שמרבית החברות במדד הן מוטות יצוא ופעילותן העיקרית היא גלובאלית, להוציא החברות מענפי התקשורת, הפיננסים והקמעונאות.

ומה לגבי החשיפה למטבעות זרים שבאה כפועל יוצא מהשקעות במניות חו"ל? עוצמתו של המשק הישראלי אינה מרמזת על היחלשות משמעותית של השקל ולפיכך חשיפה ניכרת למט"ח עשויה רק להוסיף מימד לוואי של תנודתיות.

תחילתה של שנה חדשה מעוררת בנו דחפים לנסות ולהתנבא באשר לעתיד להתרחש בקרוב בשוק המניות, למרות שלכולנו ידוע כי הערכה קצרת מועד היא בבחינת ניחוש פרוע ותו לא. מי שיפעל עפ"י הערכות החזאים לטווח הקצר ויבזבז משאבים בניסיון לחזות את מחר, יפספס המהלך שיתרחש מחרתיים. כעת הוא זמן טוב להשקעה במניות ובלבד שמדובר בהשקעה לשנים אחדות, לפחות.

■ אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות

■ לתגובות במייל - eldar@astrateginvest.co.il

■ האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד