מה יקרה לדולר ב-2010? נראה כי מדינות רבות יוותרו עליו

מידע שפורסם ע"י קרן המטבע הבינלאומית הצביע על כך שבנקים מרכזיים ברחבי הגלובוס ויתרו על החזקותיהם הדולרית ועברו להחזקות שונות אותן מובילים האירו והזהב ■ איך מתייחסות הודו, סין, רוסיה, אמריקה הלטינית ומדינות המפרץ לדולר?

מידע שפורסם ע"י קרן המטבע הבינלאומיתביום ד' האחרון הצביע על כך שבנקים מרכזיים ברחבי הגלובוס ויתרו על החזקותיהם הדולרית בעבור החזקות אחרות אותן מובילים האירו והזהב. חלקו היחסי של הדולר בהחזקות הבינלאומיות הרשמיות של 140 מדינות בעולם ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז השקת האירו בשנת 2002.

מאז ה-30 ביוני ועד ה-30 בספטמבר נפל שיעור ההחזקה היחסי בדולר ל-62.8% לעומת 61.6% מסך רזרבות המט"ח בעולם. באותם שלושה חודשים עלה חלקו של האירו מ-27.4% ל-27.7%, ההחזקה בין היפני עלתה מ-3.1% ל-3.2% ושאר המטבעות עלו מ-2.2% ל-2.9%. אמנם נראה כי מדובר בשיעור שינוי קל אך הוא מייצג שינוי של מיליארדי דולרים.

הדבר מהווה הוכחה לכך שלמדינות להן ישנן עודפי מט"ח משנות בקצב מהיר את מבנה ההחזקות שלהן ואת הגישה שלהן ביחס למטבע הירוק. הרזרבות הקיימות במדינות האסיאתיות המסתכמות בכ-5 טריליון דולר, מושקעות זה 3 רבעונים בדולר. אך הרצון לגוון את מטבע הרזרבה באיזור הולך וגדל. ממידע שנאסף לאחרונה על החזקות המדינות האסיאתיות עולה כי מעמדו של הדולר צפוי להתכווץ באופן משמעותי. כלכלני ברקליס קפיטל העריכו כי ברבעון השלישי של שנת 2009, חלקו של הדולר ברזרבות המצטברות באיזור ירדו לרמה הנמוכה מ-30%.

הודו: ב-3 בנובמבר הודיעה קרן המטבע הבינלאומית כי מכרה 200 טון מטרי של זהב לבנק המרכזי של הודו. מאט טרנר, אנליסט המתכות ב-VM גרופ אמר כי הרכישה שרכשה הודו היתה ככל הנראה הארוע החשוב ביותר בשוק הזהב מאז הסכם הזהב של הבנקים המרכזיים בשנת 1999 (CBGA). "בכך שהחליפה הודו את הדולרים שלה במתכת המוצקה, העביר שר האוצר ההודי מסר ברור: הכלכלה האמריקנית אינה יציבה, והודו בחרה לבצע הפרשות לקראת ההתפוגגות הצפויה שלה. במשך מספר שנים היה היקף ההחזקות של הודו בזהב כ-350 טון מטרי, כך שהתוספת של 200 טון הינה תוספת משמעותית. העסקה היוותה עובדה מוצקה עד כה כי מדינות אסיה מתרחקות מהדולר.

סין: סין קונה כיום הרבה פחות אג"ח ממשלתיות של ארה"ב לעומת ההיקפים שקנתה בשנים האחרונות . השקעותיה הדולריות כיום הן לבעיקר לטווח קצר. בייג'ין הכירה בכך שהדולר כבר אינו השקעה ארוכת טווח יציבה, והשינויים שערכה בהחזקות הרזרבות שלה במט"ח בתקופה האחרונה משקפת את ההכרה הזו. סין רכשה 450 טון של זהב במהלך השנתיים האחרונות, כך על פי נתוני מריל לינץ', מה שמביא את ההיקף הרשמי של החזקותיה ל-1,000 טון. עד כה השתמשה סין במקורות מקומיים לצורך רכישות הזהב שביצעה. בחודשים האחרונים יישמה בייג'ין גם הסכמי החלף לפיהם היואן החליף את הדולר כמטבע הסחר. עד כה ביצעה סין את החלפות המט"ח מול הונג קונג, ארגנטינה, דרום קוריאה אינדונזיה ומלזיה. סין ורוסיה הסכימו ביניהן להרחיב את השימוש במטבעותיהן במסגרת הסחר בין המדינות, כמוכן מצויה סין בשיחות על הסכם סחר דומה גם מול ברזיל.

למרות שסין אינה מדווחת על החלוקה הספציפית של החזקותיה במטבעות השונים לקרן המטבע הבינלאומית, ההערכות הן כי כ-70% מצבירת המט"ח שלה לאחרונה נעשו באירו ובזהב.

רוסיה: בספטמבר האחרון נזף ראש הממשלה הרוסי, ולאדימיר פוטין בארה"ב על "חוסר שליטה בהנפקת הדולרים" והתייחס לדומיננטיות של הדולר כאל "אחד הגורמים שהביאו למשבר הכלכלי העולמי". פוטין קרא לקהילה הבינלאומית לנוע לכיוון מטבעות רזרבה אלטרנטיביים ואמר "אם יהיו מספר מטבעות שישמשו כמטבעות רזרבה, הדבר לא יפגע בארה"ב בשום צורה ואופן". כחלק ממדיניות הגיוון רכשה רוסיה 120 טון זהב מה-IMF השנה ורכשה גם עוד אירו. הבנק המרכזי של רוסיה אמר בדצמבר כי בכוונתו לגוון את החזקותיו גם לדולר הקנדי בחודשים הקרובים.

אמריקה הלטינית: בסיומה של שנת 2009, מדינות אמריקה הלטינית והקאריבים החברות בארגון ALBA (Bolivarian Alternative for the Americas) הודיעו כי החליטו לנטוש את הדולר כמטבע הסחר ביניהן. במקומו ישתמשו המדינות הנ"ל במטבע חדש שישיקו. הוגו צ'אבז נשיא ונצואלה יזם את הרעיון, באמצעותו בכוונתו לצמצם את קשרי המסחר בין ונצואלה לארה"ב.

המזרח התיכון: מדינות המפרץ גם הן תורמות למגמה. במקום להמשיך ולסחור בדולרים, מדינות אלו מתקדמות לעבר אימוץ של סל מטבעות הכולל את האירו, הין, היואן והזהב. מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, הכוללת את ערב הסעודית, קאטר, כווית ואבו דאבי גם מתכננות להשיק מטבע חדש על מנת שיוכלו לשחרר עצמן מהדולר הנחלש. אם התוכניות למטבע שכזה ימומשו, אזי עוד מסמר יתקע בארון המתים של הדולר כמטבע הרזרבה העולמי.

מדיווח עצמאי שפורסם באוקטובר עולה כי שרי האוצר של רוסיה, סין, יפן וברזיל כבר קיימו פגישות חשאיות שמטרתן: הפסקת נקיבת מחירו של הנפט בדולרים. המדינות דחו את הפרסום.

ומה צופן העתיד לדולר? שנת 2010 צפויה להיות מעניינת מאד, אך כל התחזקות בשערו של הדולר צפויה להיות קצרת טווח. מדינות רבות קפצו על הדולר כעל מטבע בטוח (SAFE HEAVEN ) בשלהי 2008 ותחילת 2009, אך מעמד זה הולך ומתפוגג. הכלכלות הבינלאומיות כבר לא רואות את ההשקעה בדולר כהשקעה חכמה לטווח הארוך. הבנקים המרכזיים ברבות מהמדינות בעולם מעוניינות לצאת מהדולר אך אינן מעוניינות כי הדבר יסכן את החזקותיהן, כאשר ההגמוניה שאפיינה את הדולר בעולם במשך שנים כה רבות לא מאפשר לאותן מדינות להתנתק ממנו באופן מלא - למעשה הזרים לכודים במלכודת דולרית. אך ככול שגובר היאוש כך גוברת גם הנחישות של הבנקים המרכזיים להתרחק מספינת הגירעונות האמריקנית הטובעת, גם על חשבון פגיעה זמנית לשווקים שלהם.