אובמה: האחריות למחדל הבטחוני בטיסת דלתא מוטלת עלי

נשיא ארה"ב הודיע על הידוק אמצעי ביטחון אך הצהיר: "לא ניכנע למנטליות של מצור שמקריבה את החברה הפתוחה ואת החירויות והערכים שאנו מוקירים, מפני שאומות גאות אינן משתופפות ומתחבאות מאחורי חומות של חשדות ואי אמון" ■ הבית הלבן מגלה: כך נכשלנו

הנשיא ברק אובמה הכריז אמש (ה'), כי "אנו נמצאים במלחמה נגד אל קאעידה, "רשת חובקת עולם של משטמה ואלימות... שזוממת לתקוף אותנו שוב", אך אמר, כי ארה"ב מבקשת ליזום "התחלות חדשות עם קהיליות מוסלמיות ברחבי תבל... התחלות שיתבססו על אינטרסים משותפים וכבוד הדדי".

בנאום לאומה, שנועד להתוות מפה דרכים חדשה להתנהלות לאומית בעידן של איומי טרור גוברים והולכים, מנה הנשיא שורה ארוכה של צעדים לשדרוג הטיפול באיסוף מידע מודיעיני, ניתוחו והפצתו, השבחת המערכות לסינון נוסעים על סמך מידע מוקדם והידוק אמצעי ביטחון במוקדי תחבורה. אך הוא הדגיש, כי הבית הלבן לא יסכים לעולם שארה"ב תנהל את חייה תחת ענני פחד.

"אנו נחזק את מערכות ההגנה שלנו, אך לא ניכנע למנטליות של מצור, שמקריבה את החברה הפתוחה ואת החירויות והערכים שאנו מוקירים, מפני שאומות גדולות וגאות אינן משתופפות ומסתתרות מאחורי חומות של חשדות ואי-אמון", אמר אובמה. "זה בדיוק מה שאויבינו רוצים שיקרה, וכל עוד אני מכהן כנשיא, לעולם לא אושיט להם את הניצחון הזה. אנחנו נקבע את אופיה של ארצנו, ולא איזו חבורה של אנשים קטנים עם רצון נחוש לרצוח גברים, נשים וילדים חפים מפשע".

בניגוד מוחלט לקודמו, ג'ורג' בוש, שסירב ליטול אחריות לכל מחדל ממשלי במשך שמונה שנות כהונתו, הכריז אובמה כי הוא אישית אחראי למחדל הביטחוני בטיסת דלתא מאמסטרדם לדטרויט, שבה ניסה ניגרי צעיר לפוצץ את המטוס בשמי מישיגן.

"אני פחות מעוניין להטיל את האשם על אחרים ולהעביר הלאה את האחריות למחדל, ויותר מעוניין להפיק לקחים ולתקן את המשגים שנעשו כדי שנהיה בטוחים יותר", אמר אובמה. "בסופו של דבר, האחריות הסופית מוטלת עלי. כנשיא, אני נושא באחריות כבדת המשקל להגן על האומה ועל אזרחיה, וכאשר המערכת כושלת, זו אחריותי שלי".

הוא הבהיר, שהבית הלבן אינו מתכנן להוריד את הגיליוטינה על צווארי בכירים בממסד הביטחוני, עם קשרים ישירים לאבטחת טיסות, "מפני שנראה שהתקרית הזו לא היתה אשמתו של אדם אחד או ארגון ממשלי זה או אחר; זה היה כשל מערכתי רוחבי שנגע בכל הסוכנויות והארגונים הממשליים".

גישתו של אובמה מעלה אותו על מסלול של התנגשות עם הקונגרס, שמסורתית מבקש לראות דם וראשים מותזים אחרי מחדל בקנה מידה לאומי. סנטור ג'וזף ליברמן, יו"ר ועדת הסנט לביטחון המולדת, מתכנן שימוע לדיון על הפרשה והוא צפוי להציק מאוד לבית הלבן בסוגיה של קבלת אחריות למחדל.

מכל מקום, בתדרוך לכתבים, זמן קצר לאחר נאום הנשיא, אמר ג'ון ברנאן, יועצו הבכיר של אובמה לענייני לוחמה בטרור, כי הוא נוטל אחריות למחדל דלתא. "אמרתי לנשיא, 'אכזבתי אותך'", סיפר ברנאן. "אני יועצו של הנשיא לעניני ביטחון המולדת ולוחמה בטרור ואמרתי לו שאני אישית אשפר את ביצועיי ואנו, כצוות, נשפר את הביצועים שלנו. המידע המודיעיני נפל בין הכסאות. זה קרה ביותר מארגון אחד".

בנאום אובמה ובתדרוך הנפרד לכתבים נפרטה מסכת ארוכה של כשלים ושורה ארוכה של צעדים לתיקונם, אך נבואתו של היועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, בראיון שלשום, כי הכשלים "יכו את הציבור בהלם", לא התקיימה. הכשלים הצטיירו כמעידות ביורוקרטיות, לא מחדלים מזעזעי אמות הסיפים. כמה אנליסטים העריכו, כי הבית הלבן מחק חלקים נרחבים מדו"ח בדיקת המחדל שעליה הורה אובמה מיד לאחר התקרית.

"האם ערכנו את המסמך? אכן כן", אמר פקיד בממשל שצוטט באתר האינטרנט "פוליטיקו". "צריך להיזהר מאוד בשחרור מידע לציבור. זה עלול להגיע לידי האויב".

אולי הכישלון המהדהד ביותר היה, שאנליסטים בגופי הערכה של הממשל לא העריכו את חומרת האיום שנשקף מזרוע אל קאעידה בתימן. ככל הידוע, אומאר פארוק עבדולמוטאלב, הניגרי שניסה לפוצץ את מטוס דלתא, עבר אימונים וקיבל את מתקן הנפץ בתימן. "היתה לנו תחושה אסטרטגית של מה שקורה שם, אבל לא ידענו (שאנשי אל קאעידה בתימן) התקדמו עד כדי כך שהם יזמו משלוח מפגעים בודדים לארה"ב", אמר ברנאן.

כישלון נוסף: טעות באיות שמו של עבדולמוטאלב במייל של משרד החוץ האמריקני גרמה לכך שמקבלי החלטות האמינו כי אין בידי הניגרי אשרה תקפה לארה"ב. למעשה, עבדולמוטאלב החזיק אשרה שפתחה לפניו את דלתות הטיסה לארה"ב.

אובמה אמר, כי בעקבות הדו"ח שהוגש לו, הוא הורה להקדיש משאבים רבים יותר לחקירת פיסות מידע שמזרימות סוכנויות האיסוף המודיעיני, ולא להסתפק בחיבור אוטומטי של הפיסות. "אנו חייבים ללכת בעקבות פיסות המידע שמגיעות אלינו ולבדוק אותן עד תום כדי לשבש מזימות, ופירוש הדבר שרטוט קווים ברורים של נטילת אחריות", אמר הנשיא.

הוא אף הורה לסוכנויות המודיעין לדאוג לתפוצה רחבה יותר של חומרים מודיעיניים, במהירות רבה יותר, ולשדרג את רשימת האנשים שאסור להעלותם על מטוסים ואת הרשימה הגדולה יותר של אנשים שחשודים בקשר עם ארגוני טרור.