הבנקים: "שנת 2010 נפתחה ברגל ימין; הבורסה תמשיך לעלות"

הבנקים מעודדים מהצמיחה הטובה מהצפוי במשק, מחזורי המסחר הגבוהים שמלווים את העליות והירידה במפלס הפחד של המשקיעים

הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, ממשיכים להעריך גם השבוע כי הבורסה בת"א תמשיך לעלות, ובפועלים אף מגדילים לעשות וטוענים כי המעו"ף, שמרוחק רק כ-6% מהשיא ההיסטורי שלו, ישבור את אותו שיא.

מדד המעו"ף עלה השבוע ב-1.8%, כאשר מדדים אחרים זינקו בשיעורים גבוהים יותר, כדוגמת מדד הנדל"ן שעלה ביותר מ-5% ומדדי היתר שקפצו בכמעט 7%. מספר גורמים מביאים את הבנקים לחשוב שהעליות תימשכנה. ראשית, הצמיחה הכלכלית במשק ממשיכה להפתיע, ולאחר שהלמ"ס דיווחה כי המשק הישראלי צמח ב-0.5% בשנה החולפת (בניגוד לכל הציפיות), נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הכריז אתמול (ה') כי בכוונת הבנק להעלות בקרוב את תחזית הצמיחה ל-2010.

בבנקים מתייחסים גם לכך שהעליות בשבוע האחרון לוו במחזורי מסחר גבוהים מהרגיל. המחזור היומי הממוצע השבוע הסתכם ב-2.3 מיליארד שקל, לעומת 1.5 מיליארד שקל ביום ב-2009. גורם נוסף שמעודד את הבנקים הוא הירידה בסטיות התקן הגלומות באופציות על המעו"ף, שירדו השבוע ל-17% ומשקפות ירידה במפלס הפחד של המשקיעים.

"רמה נמוכה זו (של סטיות התקן - ע.ב.י) מאפשרת למשקיעים לבצע הגנות בעלות נמוכה יחסית, ועשויה להיות אטרקטיבית בפרט לנוכח עליות השערים החדות שנרשמו לאחרונה", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון. בלאומי מעריכים כי "המגמה החיובית צפויה להימשך", אך במקביל ממשיכים להזהיר את המשקיעים ש"רמת המחירים בשוק המניות אינה נמוכה בהסתכלות היסטורית, ועל כן נראה כי קצבן של עליות השערים צפוי להיות מדוד ורמת התנודתיות בשוק צפויה להיוותר גבוהה".

ובזמן שבלאומי חוזים עליות מתונות בבורסה, בבנק הפועלים מעודדים מכך ש"שנת 2010 נפתחה ברגל ימין" ומסמנים את היעד הבא לבורסה: "עליות השערים שנרשמו השנה בשוק המניות מעמידות את מדד ת"א 25 בעמדת זינוק נוחה לשבירת רמת השיא".

בנק הפועלים ממליץ למשקיעים להמשיך להחזיק במניות ולגוון את תיק ההשקעות במניות זרות. במקביל, האנליסטים מעריכים כי ההתאוששות הכלכלית תבוא לידי ביטוי ברווחי החברות בישראל ב-2010, כאשר ענף הפרמצבטיקה יבלוט לטובה בשל גידול של 30% הצפוי ברווחי טבע השנה. האנליסטים מציינים כי חברות המזון והתקשורת ירשמו צמיחה מתונה ברווחים וכי חברות הכימיה "תתקשינה לשחזר את הרווחיות שהציגו בשנות הגאות".

הרשתות הקמעונאיות צפויות, להערכתם, ליהנות מהגידול בצריכה הפרטית בישראל, "אך לסבול מהחרפת התחרותיות". ומה לגבי חברות הנדל"ן? לפי בנק הפועלים, הן צפויות לסבול השנה מהעלאות ריבית בנק ישראל.