הבינלאומי בדרך למדד המעו"ף: צפוי לבצע איחוד הון במניותיו

המהלך מותנה במכירת מניות הבנק על ידי דיסקונט, יגדיל באופן אוטומטי את הסחירות במניה וצפוי להעלות את שווי הבנק ■ במקביל מתכנן הבנק חלוקת דיבידנד של 500-700 מיליון שקל

מניית הבינלאומי בדרך למדד ת"א 25. לאחר שבנק דיסקונט יתחיל במכירת מניותיו בבינלאומי, בכוונת הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, לאחד את מניות מסוג 1 ו-5 על מנת להיכנס למדד ת"א 25. כך נודע ל"גלובס". מהלך זה יגדיל באופן אוטומטי את הסחירות במניה וצפוי להעלות את שווי הבנק.

בבינלאומי עוד לא פתחו בהליך הטכני הנדרש, אבל ההערכות הן כי מדובר בהליך פשוט יחסית. לכן מצפים לראות את הבנק נכנס למדד ת"א 25 כבר בעדכון הקרוב של יוני, או לכל המאוחר בעדכון של דצמבר. הבעלים צדיק בינו נמנע מלבצע את איחוד המניות עד כה בשל אחזקת מיעוט גדולות של דיסקונט (26.45%).

שווי השוק של הבינלאומי עומד על 6.37 מיליארד שקל, והבנק הוא החברה ה-17 בגודלה בבורסה בתל אביב. אך היסטורית, שווי השוק מפוצל בין שני סוגי מניות: בינלאומי 1, הנסחרת במדד היתר לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל, ובינלאומי 5, הנסחרת במדד ת"א 75, ושווייה 3.76 מיליארד שקל.

איחוד המניות יכניס את מניית הבינלאומי למדד המעו"ף, שכן שווי השוק שלה גבוה מתשע חברות הנמצאות במדד, וביניהן שטראוס עלית, אסם, פז, גזית גלוב ובז"ן. שווי השוק של הבינלאומי גבוה ב-72% מהשווי של אורמת, החברה בעלת השווי הנמוך ביותר במדד. עם זאת, כניסת הבינלאומי למדד ת"א 25 לא תוכל להתבצע אלא לאחר שדיסקונט יירד באחזקותיו מתחת ל-20%. זאת, כדי לקיים את הנחיות הבורסה בדבר שיעור מינימלי של סחורה צפה (מניות שאינן בידי בעלי עניין) לחברות הנסחרות במדד.

דיבידנד גדול בדרך

לבינלאומי הלימות הון של 14.33% - השיעור הגבוה ביותר מבין הבנקים הגדולים. במקביל לאיחוד המניות, מתכננים בבנק חלוקת דיבידנד גדול בסכום של 500-700 מיליון שקל, וממתינים לצורך כך לאישור בנק ישראל.

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, כבר הודיע כי לא יאפשר חלוקת דיבידנדים לפני דו"חות הרבעון הראשון של 2010, אך בבנק שואפים לחלק דיבידנד על בסיס הדוחות השנתיים, ולכל המאוחר על בסיס דו"חות רבעון 1. לאחר מכן צפוי כי הבינלאומי יכריז על מדיניות דיבידנד רשמית, צעד ממנו נמנע עד עתה.

חלוקת דיבידנד אמנם תקטין את הלימות ההון של הבינלאומי אך תעלה את התשואה על ההון. ככל שבנק מחזיק יותר הון כן שיעור התשואה על רווח נתון נמוך יותר. לבינלאומי הון עודף ולכן התשואה על ההון שלו נפגעת.

כך, למשל, אם היה הבינלאומי מחזיק הלימות ההון בשיעור הנדרש לפי הכללים המחמירים של בנק ישראל (הון ראשוני מקורי בשיעור של 7.5%), הייתה התשואה על ההון שלו קופצת מ-9.6% ל-12.8% - הגבוהה ביותר מהבנקים הגדולים.

שלושת הצעדים - איחוד המניות, כניסה למדד המעו"ף וחלוקת דיבידנד גדול - צפויים לשפר את הסחירות במניית הבנק, ויאפשרו לקרנות אינדקס להשקיע בה. אנליסטים מעריכים כי קביעת מדיניות חלוקת דיבידנד והשיפור הנגזר מכך בתשואה על ההון, לצד הגדלת הסחירות, יהפכו את מניית הבינלאומי לאטרקטיבית גם למשקיעים זרים.

מחכים לדיסקונט

בנק דיסקונט מחזיק ב-26.45% ממניות הבינלאומי, ששווי השוק שלהן 1.74 מיליארד שקל, לאחר שמניית הבינלאומי עלתה בשנה האחרונה בכ-150%. בעבר הגיעו בינו ודיסקונט להבנות על תהליך מדורג בו דיסקונט ימכור את מניותיו, אך הבנות אלו לא יושמו, וכעת אין בין הצדדים משא ומתן. ההערכות במערכת הבנקאית הן כי דיסקונט שוקל לנצל את מחיר המניה הגבוה ולהתחיל במכירת מניותיו גם ללא הבנות עם בינו.

בינו אמנם אינו יכול מסיבות רגולטוריות לרכוש את מניות דיסקונט, אך לדיסקונט כדאי להגיע להבנות עם בינו לגבי מתווה המכירה, כיוון שהבנות כאלו יאפשרו להקדים את איחוד המניות ולתאם עם דיסקונט את חלוקת הדיבידנד. לדיסקונט זה חשוב כי מבחינה מיסויית כדאי לו לקבל חלק מהתמורה על המניות באמצעות דיבידנד. מעבר לכך, היום נסחר הבינלאומי במכפיל הון (שווי שוק להון עצמי) של 1.05. איחוד מניות אמור להגדיל את הסחירות ואת שווי המנייה, וכך יאפשר לדיסקונט לקבל מחיר גבוה יותר על חלקו.

עם זאת, ההערכות הן כי התמריץ העיקרי של דיסקונט למכירת מניות הבינלאומי, עם או בלי הבנות עם בינו, הוא ההשפעה על הלימות ההון. לפי כללי באזל 2, בנק שמחזיק בבנק אחר שאינו חברה בת, מנכה את היקף אחזקתו מהון הבנק. לכן, אם ימכור דיסקונט את מניותיו בבינלאומי יוכל להגדיל את הונו בסכום המכירה, כך שמכירת מניות הבינלאומי תגדיל את הלימות ההון של דיסקונט ב-1.2%.