בני-זוג באותו עסק זכאים לחישוב מס נפרד אם שכרם סביר

פסק הדין של השופט אברהם אברהם מהמחוזי בנצרת מרחיב את פסק דינו של השופט התל-אביבי מגן אלטוביה ■ לפי הערכות, חישוב מס נפרד מאפשר חיסכון נטו של כ-50 אלף שקל לכל שנת מס

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע באחרונה כי בני-זוג העובדים יחד באותו עסק זכאים לחישוב מס נפרד, ובלבד שהכנסת כל אחד מהם משקפת באופן אובייקטיבי שכר סביר.

פסק הדין של השופט אברהם אברהם מרחיב את האפשרות לקבל חישוב מס נפרד אפילו יותר מפסק דינו של השופט התל-אביבי מגן אלטוביה. חישוב נפרד מאפשר, לפי הערכות, חיסכון נטו של כ-50 אלף שקל לכל שנת מס, וברשות המסים העריכו את עלות פסיקתו של אלטוביה במאות מיליוני שקלים.

כזכור, סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה מאפשר לבני-זוג חישוב מס נפרד, בתנאי שאין תלות בין מקורות הכנסתם. הסעיף קובע חזקות לגבי קיומה של תלות כזו. בהלכת קלס קבע העליון כי אלה חזקות לכאורה, כלומר שבני-הזוג יכולים להפריכן.

לפני כחצי שנה עורר אלטוביה סערה כשפסק כי הלכת קלס עסקה אמנם בשאלה אם החזקות חלוטות או לכאוריות, אולם הוא משפיע גם על הרישא של הסעיף הנוגע לתלות. אלטוביה פסק כי בני-זוג זכאים לחישוב מס נפרד, ובלבד שיוכיחו כי תפקיד כל אחד מהם נחוץ, ושכרם סביר ולא נגוע במניפולציה שנועדה לעשות שימוש ברעה בחישוב הנפרד. על פסיקתו הגישה רשות המסים ערעור לעליון, שטרם הוכרע.

שתי פסיקות שניתנו על-ידי שני שופטים שונים (ספי אלון וידין טימור) בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע חלקו על אלטוביה וצימצמו את האפשרות לקבל חישוב מס נפרד. אלון סבר כי "הנחת המוצא של אלטוביה, לפיה פסק דין קלס הביא לשינוי משמעותי ודרסטי בפרשנות סעיף 66(ד) (לעניין התלות או אי-התלות של מקורות ההכנסה), אינה נקייה מספק".

טימור פסק כי הדגש בבדיקת התלות אינו על נחיצות האישה וסבירות הכנסתה, אלא על "היכולת של בן-הזוג האחד להשפיע באופן מכריע - אם לא בלעדי - על תנאי ההעסקה ושכרו של בן-זוגו".

תמורה סבירה

כעת ניתנה פסיקתו של השופט אברהם מנצרת, שסבור אף הוא כי הלכת קלס משפיעה על הגדרת התלות. מהשיקולים ששקל העליון בהלכת קלס הוא למד כי יש לבחון אם ההכנסה של כל אחד מבני-הזוג "משקפת את התמורה המגיעה להם באופן סביר, לפי מבחן כלכלי הנגזר מטיב העבודה שעושה כל אחד מבני-הזוג, בהתחשב בשוק המסוים בו הם עוסקים". במקרה שכן, הריהם כמו כל שני שותפים בעסק.

לדעתו, החשש מפני מניפולציה של בני-זוג בחישוב המס מתמקד בסופו של דבר במישור ההוכחה, ולכן החזקות שבסעיף מעניקות לפקיד השומה יתרון ראייתי, ועל בני-הזוג לסתור את חזקת התלות.

אברהם קיבל את ערעורם של בני-זוג, בעלים ומנהלים משותפים בחברת סופרוויז*ן שהעניקה ייעוץ לניהול, פיתוח ארגוני והדרכה.

הזוג יוצג על-ידי עו"ד רו"ח רמי אריה, שייצג גם את הנישומים בפני אלטוביה. (עמ"ה 1037/07).