גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העליון: גם חייב שלו רק נושה אחד יכול להיות מוכרז כפושט-רגל

"האפשרות הנתונה בידי חייב לפתוח בהליך פשיטת-רגל כאשר יש לו נושה אחד בלבד מדגישה עד כמה התכלית לאפשר לחייב לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית הינה התכלית הדומיננטית כשמדובר בבקשות של חייבים"

משך שנים רבות היה נהוג לגרוס כי הליכי פשיטת-הרגל נועדו בעיקר לטובת הנושים. תיאוריות שונות, הבאות להסביר את דיני חדלות הפירעון, ואשר הינן בעלות גוון כלכלי, מניחות שהנושים, כקבוצה, יפיקו תועלת גדולה יותר מהליך קולקטיבי כופה, לעומת מצב, בו כל אחד מהנושים יפעל באופן אינדיבידואלי לגביית החוב המגיע לו. אלא שככל שנקפו השנים, כן התחזק מעמדו של הפרט והתחזקו זכויותיו, גם כאשר המדובר במי שחב סכומי כסף נכבדים לזולתו. החוב כבר אינו חזות הכול.

כך, למשל, בעוד שבעבר היה הזוכה בהליכי הוצאה לפועל זכאי לקבל, כמעט באופן אוטומטי, צו למאסרו, ל-21 ימים, של החייב, אשר לא עמד בתשלום חובו הפסוק, כיום הדבר קשה הרבה יותר. על הזוכה "להזיע" ולצלוח מכשולים רבים בדרך לקבלת צו מאסר שכזה. זכויות יסוד חשובות של החייב עומדות לזוכה לרועץ.

חיזוק מעמדו וזכויותיו של הפרט השליך אף על הליכי פשיטת-הרגל בישראל. ההליך כבר אינו נחלתם הבלעדית של הנושים. אף פניו של חייב תם-לב, שינקוט בהם, לא יושבו ריקם. הדין הנוכחי מבקש לאפשר למי שנקלע לקשיים כלכליים ושאינו יכול לפרוע את חובותיו, לפתוח "דף חדש" בחייו הכלכליים. הנה, הנושים כבר אינם ניצבים, בלעדיים, במרכז. השינוי האמור הוביל לכך, שכיום מוגשות מרבית הבקשות לפשיטת-רגל על-ידי חייבים דווקא, ולא על-ידי נושים.

ועד כמה יילך בית המשפט לקראת החייב? עד כמה יוגמשו התנאים, אותם יהיה עליו למלא, על-מנת שיוכרז כפושט-רגל?

בשנת 1991, כאשר אלון קריספין ויצחק טנג'י, בני העיירה אופקים, היו ילדים, התרחש אירוע, ששינה את חייהם. אלון בן ה-12 ומספר חודשים, ריסס גז, ממיכל למילוי מצתים, על מכנסיו של יצחק בן ה-8 ולאחר מכן הצית אותם בעזרת גפרור. האש אחזה במכנסיו של יצחק ובגופו והוא עלה בלהבות. כתוצאה מכך נגרמו ליצחק כוויות קשות בפלג גופו התחתון.

תמורות בדיני פשיטת-רגל

בתביעת נזיקין, שהוגשה מטעמו של יצחק, נקבע כי אלון נהג ברשלנות, ובשנת 1995 הוא חויב לשלם לו פיצויים, העומדים כיום על כ-600 אלף שקל. ניסיונות של יצחק לגבות את החוב הפסוק, באמצעות הליכי הוצאה לפועל, לא צלחו.

ויהי ערב ויהי בוקר, השנים חלפו והילדים גדלו. אלון כבר בן 32 ויצחק בן 27 שנים. אלא שעדיין אין בידיו של אלון לשלם את חובו ליצחק. לפיכך, הוא פנה אל בית המשפט המחוזי בבאר-שבע וביקש להכריזו כפושט-רגל ונענה בחיוב. השופטת רחל ברקאי קבעה, כי מאחר שהחוב נוצר כתוצאה ממעשה קונדס מצער וחסר אחריות של ילדים, אין אלון משתייך לאותו קומץ מקרים, שבו תישלל הגנת הליכי פשיטת-הרגל, בשל חוסר תום-לב ביצירת החוב. היא חייבה את אלון לשלם, בינתיים, 500 שקל לחודש. על כך ערער יצחק לבית המשפט העליון.

"האם כאשר לחייב יש למעשה נושה אחד בלבד, ניתן לאפשר לו להכניס עצמו למסגרת של פשיטת-רגל", הציג השופט אשר גרוניס את השאלה העיקרית, בה היה עליו להכריע בערעור. "על-פי המצב המשפטי דהיום אכן הדבר אפשרי", מיהר להשיב. תשובה זו מתבססת על התמורות, שחלו בדיני פשיטת-הרגל, במהלך השנים. בעוד שבעבר נקבע בחוק, במפורש, כי חייב יהא רשאי לבקש להיות מוכרז כפושט-רגל רק כאשר מספר נושיו עמד על שניים לפחות, הרי מאוחר יותר תוקן החוק ודרישה זו בוטלה. "מטרתו של התיקון היתה 'לחדש את ההכרה באינטרס הלגיטימי של החייב לפתוח דף חדש בחייו, וזאת בדרך של מתן אפשרות לחייבים לפתוח בעצמם בהליכי פשיטת-רגל, אף אם ברשותם נכסים מועטים בלבד, או שאין להם נכסים כלל'", אזכר גרוניס.

"אין ספק שהתיקון משנת 1996 בא להקל עם חייבים הפונים להליכי פשיטת-רגל מיוזמתם, לעומת המצב ששרר לפני התיקון", המשיך. גרוניס לא התעלם מכך, שמטרתם של חייבים בהגשת בקשה לפשיטת-רגל היא, למעשה, למלט עצמם מהליכי גבייה אינדיבידואליים, ולהשיג הפטר מחובותיהם, מוקדם ככל האפשר. "קשה להניח, בלשון המעטה, שאינטרס הנושים הוא בראש מענייניהם", הוסיף.

"האפשרות הנתונה בידי חייב לפתוח בהליך פשיטת-רגל כאשר יש לו נושה אחד בלבד מדגישה עד כמה התכלית... לאפשר לחייב לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית, הינה התכלית הדומיננטית כאשר מדובר בבקשות של חייבים", לא הותיר גרוניס מקום לספק בנוגע להעדפת זכויותיו של החייב, תם הלב, על אלה של הנושים.

לאחר שכך עשה, פנה גרוניס לבחון את נסיבות העניין שבפניו. הוא ראה להדגיש, שבעת מקרה ההצתה, היה גילו של אלון-המצית 12 ועשרה חודשים, מעט מעל לגבול האחריות בנזיקין. על-פי גרוניס, גם אם מבחינת האחריות בנזיקין אין מתחשבים בגילו של המזיק בעת האירוע, הרי כאשר עסקינן בהליך פשיטת-רגל, יש להעניק לכך משקל, שעה שהמבקש הוא המזיק ושעה שהחוב הנזיקי הוא חובו היחיד. "נרחיק לכת ונאמר, מבלי לפסוק, כי אפילו היה מדובר במזיק בגיר ייתכן שלא היה בכך בלבד כדי למנוע הליך פשיטת-רגל", כך הוא.

הוא אזכר מקרים מן העבר, אשר אף בהם הוכרזו חייבים, לבקשתם, כפושטי-רגל, גם כאשר התברר, שהיתה זו הדרך היחידה מבחינתם להימלט מגורלו המר של המאסר, בגין אי-תשלום חובם הפסוק. מאז צומצמה, אמנם, כאמור, סמכותם של רשמי ההוצאה לפועל להוציא צווי מאסר לחייבים. "כלום צמצום זה של האפשרות להוציא צווי מאסר לחייבים צריך לשנות את גישתנו בכל הנוגע להליכי פשיטת-רגל הניזומים על-ידי חייבים?", שאל גרוניס, והשיב על כך בשלילה. כך עשה לאור המגמה השלטת להתחשב באינטרס של חייבים תמי-לב.

חייבים תמי-לב

האם ניתן לראות באלון-המצית חייב תם-לב? בחינת שאלה זו נעשית הן לגבי דרך יצירת החובות והן לגבי התנהלות החייב לאחר שפתח בהליך פשיטת-הרגל, הזכיר גרוניס. עוד הוא הזכיר, שבדרך כלל, המדובר בחובות, שמקורם בעילה רצונית, על רקע יחסי החייב והנושה. כך, כשמדובר בחובות שנוצרו עקב עסקאות מרמה, לא יהיה החייב זכאי לחסות תחת מטריית הליך פשיטת-הרגל. כשמדובר בעילה נזיקית של רשלנות, מאידך, ספק אם זו מצביעה, בהכרח, על כך שהמזיק פעל בחוסר תום-לב.

במיוחד נכון הדבר כשמדובר במזיק כה צעיר. "הטלת אחריות נזיקית על קטין שגילו כ-13 שנים בעת ביצוע המעשה הנזיקי אינה מובילה מיניה וביה למסקנה, כי מדובר בחוב שנוצר בחוסר תום-לב".

לאור כל אלה, אישר גרוניס את הכרזתו של אלון כפושט-רגל. הוא הוסיף וקבע, כי בעוד שעתה עליו לשלם סכום חודשי נמוך, הרי בבוא העת לדון בהפטר, תיבחן התנהגותו מאז ההכרזה ויונחו בפני בית המשפט הנתונים הרלבנטיים. או אז יוחלט אם להעניק לו הפטר חלוט, שמא הפטר חלקי, מותנה או מותלה. "ניתן וצריך להתאים את חליפת ההפטר למידותיו הפרטניות של החייב", סיכם. השופטים אסתר חיות ויוסף אלון הסכימו. (ע"א 9782/05).

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד