גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus
רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

צה"ל הזמין אלפים רבים של רחפנים משתי חברות סיניות לשורות זרוע היבשה - כך נודע לגלובס. ההזמנה שיצאה ממחלקת אמצעי לחימה במפקדת זרוע היבשה כוללת הצטיידות נרחבת ברחפנים מתוצרת שתי חברות מהעיר שנזן בדרום סין: DJI, ששולטת על שוק הרחפנים האזרחיים העולמי; וחברת אוטל (Autel Robotics), בעלת הדגם הפופולרי איבו (EVO).

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב
בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק  

לפי ההערכה הרחפנים ישמשו בעיקר לצרכי צילום בתוך מבנים ומחוצה להם בטווחים קצרים ולרכישת מודיעין בגזרת עזה. הרחפנים הסיניים יתקשו לפעול בגזרת הצפון, שבה לחיזבאללה יש יכולת מתקדמת לזהות רחפנים מתוצרת סינית ולאכן את המטיסים באמצעות מערכת המכונה "אירוסקופ".

הרחפנים הסיניים נחשבים לקלים להפעלה וללימוד ועל כן מתאימים במיוחד עבור אנשי מילואים המתגייסים לצבא לתקופה קצרה. לאחר שישה חודשים שבהם הוצף הצבא ברחפנים סיניים מתוצרת DJI, אוטל וסקיידיו האמריקאית, שהובאו בהתנדבות על ידי גורמים מבחוץ, החליטו בצבא לרכוש רחפנים מהחברות הסיניות - אך לבצע בהם תהליך "עיקור" המנתק לכאורה את יכולתם לתקשר עם חברת המקור. את הרחפנים הישראליים הייחודיים והמורכבים יותר לשימוש שומרים בצה"ל לכוחות הסדירים.

כבר ברשימה השחורה

השימוש ברחפנים סיניים אינו מובן מאליו לאור האיסור האמריקאי לעשות בהם שימוש בכל רשות ממשלתית, ולאור התקרבותה של סין לאיראן ולסיוע שהיא מגישה לרוסיה במלחמתה באוקראינה. לפי הממשל האמריקאי, ידועה DJI ב"שימוש דואלי" במוצריה: מחד, היא משווקת מוצרים אזרחיים לכל רוכש, ומאידך, היא מפתחת מוצרים לשימוש בארגוני הביטחון בסין, ובשל כך מגבילים בצבאות המערב שימוש במוצריה.

משרד ההגנה של ארה"ב הוסיף את DJI לרשימה השחורה של היצואניות הסיניות כבר בשנת 2022 ואסר על כל ארגוני הביטחון במדינה לעשות בה שימוש, מחשש שהרחפנים מעבירים מידע לממשלת סין וכן מחשש מפרצות אבטחת מידע שעלולות להביא להשתלטות צד שלישי עליהם ולשימוש בהם לצורך מתקפת סייבר. זאת, שנה לאחר שמשרד האוצר האמריקאי פרסם איסור עבור משקיעים אמריקאים לבצע השקעות פיננסיות בחברה הסינית.

חברת אוטל אמנם לא נוספה לרשימות השחורות מעצם היותה חברה אמריקאית למחצה, אך בארה"ב פורסמה הכוונה לחקור אותה בקונגרס האמריקאי בשל מה שמכנים חברי הקונגרס כאיום על הביטחון הלאומי של ארה"ב באמצעות העברת מידע רגיש לגורמים חיצוניים. עוד טוענים חברי הקונגרס כי אוטל תומכת בפלישה הרוסית לאוקראינה ומסייעת לסין לדכא את המיעוט האויגורי, כמו גם מיעוטים נוספים בסין, ומבקשים להוסיפה לרשימה השחורה של משרד המסחר, משרד ההגנה ומשרד האוצר האמריקאי.

צילומים: רויטרס, VCG ,Steve Marcus

בתגובה, פרסמה אוטל הצהרה ובה היא כביכול "מתנגדת לשימוש במוצרי הרחפנים לשימושים צבאיים שפוגעים בזכויות אדם. כל חשש שמועלה בתקשורת לגבי שימוש בלתי חוקי בטכנולוגיה שלנו הוא לא מבוסס וספקולטיבי". לפי ההערכה, רחפני האיבו של חברת אוטל שהוזמנו על ידי מפקדת זרוע היבשה ייוצרו בארה"ב ולא במפעל בסין, וכך מתכוונים בצה"ל לשכך את החשש.

חרם גם מכיוונה של סין

לשימוש ברחפני מדף מתוצרת סין ישנן מספר מגבלות: ברשות האויב מערכות "אירוסקופ" לגילוי רחפנים מתוצרת סין, וכן אפשרות לאכן את המפעיל ולפגוע בו כתוצאה מכך; אפשרות להעברת מידע כמו איכון גאוגרפי או תמונות באמצעות קושחת (תוכנה המשובצת בהתקן חומרה) הרחפן לשלטונות סין או לצד שלישי שישתלט עליה באמצעות מתקפת סייבר; ניסיונות להתאמה אישית של הרחפנים לדרישות של יחידות שונות, אשר נעשים באופן חובבני וגורמים לפציעות בקרב החיילים; וכן יצירת תלות בציוד ביטחוני סיני אשר יכול להיפסק בכל רגע בהחלטה פוליטית. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל הוכיחה סין כי היא בת ברית של החמאס ואיראן - באי הגינוי למתקפת ה־7 באוקטובר ובהטלת וטו להחלטות נגד חמאס ובעד זכות ההגנה העצמית של ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. סין חיזקה בשנים האחרונות את הברית עם איראן והיא יבואנית הנפט הגדולה ביותר ממנה מאז 2018.

החרם המערבי על מוצרים סיניים איננו חד כיווני: סין החלה להגביל יצוא של רחפנים וציוד לבניית רחפנים למדינות המערב במהלך שהחל באוגוסט שעבר והיתה לו השפעה שלילית על המלחמה באוקראינה. כעת, חברות ישראליות מדווחות על מחסור בחלפים בתחום הרחפנים גם בישראל - כמו מנועים. יחד עם זאת, חברות אחרות מדווחות על כך שהעסקים עם סין נמשכים כרגיל.

אלטרנטיבות בשדה הקרב

מלחמת חרבות ברזל תפסה את צה"ל לא מוכן בהיבט ההתגוננות מפני רחפנים, או בהיבט ההצטיידות ברחפני מודיעין ותקיפה. מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר החלה עם רחפנים שהשביתו את מערך התצפית וההתרעה הישראלי ואפשרו למחבלים לפרוץ באין מפריע את גדר ההפרדה. הואקום בתחום הרחפנים גרם לאלפי אנשי מילואים להביא לשורות צה"ל את הרחפנים הביתיים שלהם, והיו גם כאלה שארגנו תרומות פרטיות להצטיידות ברחפנים, רבים מהם רחפנים סיניים מתוצרת DJI - מוצר המדף האיכותי ביותר ביחס למחיר שהוא עולה, בדרך כלל כמה אלפים בודדים של דולרים.

עם זאת, צה"ל רוכש רחפנים גם מתוצרת חברות ישראליות כגון אלביט, רובוטיכאן ואקסטנד לצרכים שונים כמו תצפית, חדירה למבנים ומנהרות וסיכול מחבלים. הרחפנים של רובוטיכאן ואקסטנד, למשל, ידועים ככאלה המסוגלים לחדור למבנים ומנהרות, לזהות מחבלים ולסכל אותם. אלה הם רחפנים מסוג FPV, כלומר רחפני תקיפה, אך הם נחשבים יקרים יותר ועלותם לצבא יכולה להגיע לעשרות אלפי דולרים ליחידה. רחפנים סיניים מתוצרת חברות כמו DJI או אוטל הוכיחו עצמם יעילים מאוד בשדה הקרב במלחמה האחרונה במשימות כמו איסוף מודיעין בשל המצלמות האיכותיות ומחירן הנמוך.

עם זאת, במערכת הביטחון פועלים ליצור אלטרנטיבות ישראליות בהמשך הדרך, כמו בסיוע להקמת מפעל בדרום לחברת אקסטנד, שיהיה בעל קיבולת ייצור של מאות רחפנים בשבוע.

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל רוכש ומפעיל רחפנים מסוגים שונים. כלל הרכש מבוצע בהתאם לסיווג הביטחוני של המשימה. רכש הרחפנים הנ"ל מבוצע במקביל לרכש של רחפנים מסוגים שונים בתוצרת ישראלית. במסגרת הרכישה נעשו כלל הבדיקות הנדרשות בכדי לאפשר את השימוש ברחפנים מסוג זה בשירות צה"ל. בעקבות הבדיקות, נעשו התאמות ייחודיות ברחפנים בכדי לשמור על ביטחון המידע".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל