גייתנר מזהיר: הבסת ברננקי תיראה כהתפתחות "מדאיגה מאוד"

אובמה מביע שוב תמיכה בכהונה נוספת ליו"ר ה'פד' ■ שר האוצר האמריקני, שמעמדו שלו נחשב רעוע, אומר שהסיבה לקשיי מינוי ברננקי היא "זעם ותסכול במידה שלא תיאמן" ברחבי ארה"ב

טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, מזהיר שהצבעה של הסנאט נגד הארכת כהונתו של יו"ר פדרל ריזרב, בן ברננקי, תיראה בשווקים כהתפתחות "מדאיגה מאוד".

הנשיא ברק אובמה הביע אמש (ב') תמיכה בברננקי, בפעם השניה בתוך כמה ימים. "הוא נהנה מתמיכתי המלאה", אמר הנשיא בראיון באי.בי.סי. "אנו צריכים מישהו בפדרל ריזרב שיכול לוודא שתימשך ההתקדמות שעשינו בייצוב הכלכלה".

אנליסטים אומרים, כי היחלצותם של תותחים כבדים כאובמה וגייתנר למען ברננקי, בשלב כה מאוחר של המשחק, מראה שהמשך כהונתו של יו"ר ה'פד' אינה "עסקה סגורה". לפי הערכות, מדובר באפשרות סבירה אך לא ודאית, אם כי כמה סנטורים דמוקרטיים הודיעו אתמול על תמיכתם בברננקי. ההצבעה מתוכננת להיערך בימים הקרובים, אולי כבר בסוף שבוע זה.

העובדה ששר האוצר התגייס, או גויס, לקמפיין להצלת ברננקי ספוגה אירוניה מפני שמעמדו של גייתנר עצמו נחשב רעוע ויש שמועות עקשניות שראשו שלו יונח מתחת לסכין הגיליוטינה במאמץ מסיבי של ממשל אובמה לבלום את שחיקת התמיכה הציבורית במדיניותו הכלכלית.

בראיון לאתר האינטנרט המשפיע "פוליטיקו", אמר גייתנר: "אנחנו משוכנעים מאוד שהיו"ר יזכה באישור הסנאט לתקופת כהונה נוספת, ולדעתנו יש חשיבות רבה מאוד לכך שהסנאט יאשרו. הוא עשה עבודה יוצאת מהכלל כשותף במאמצים לחלץ את המשק ממיתון גדול. אני חושב שהוא ימלא תפקיד חשוב מאוד במאמצים להחזיר את הכלכלה למסלול של צמיחה בת קיימא".

בתשובה לשאלה מה תהיה תגובת השווקים אם ברננקי יובס, אמר גייתנר: "אני חושב שהשווקים יראו בכך התפתחות מדאיגה מאוד לכלכלה כולה. אבל, כפי שאמרתי, אינני חושב שהשווקים צריכים להיות נגועים בספקות. הם צריכים להיות בטוחים מפני שאנו בטוחים שהוא יזכה בתקופת כהונה נוספת".

שר האוצר אמר, כי הסיבה לקשיי ברננקי נעוצה בעובדה שבשלב זה יש בארה"ב "זעם ותסכול במידה שלא תיאמן בגלל הנזקים שגרם המשבר הפיננסי".

"אפשר לראות זאת ברחבי הארץ", אמר גייתנר. "זה מובן לחלוטין, וכל אחד שמשתתף במאמץ (לסייע לכלכלה) סופג חלק גדול מהתסכול והזעם".

בין עשרה ל-15 סנטורים דמוקרטיים אמרו בימים האחרונים, במידות שונות של החלטיות, כי יצביעו נגד תקופת כהונה נוספת לברננקי, לרבות ארבעה מחוקקים שהכריזו על התנגדותם ביום ו'. הסנטור ברנארד סאנדרס, שאינו חבר באף מפלגה אך מצביע בדרך כלל עם הדמוקרטים, הודיע כי ינצל את זכותו וישתמש בנשק הפיליבאסטר כדי לחסום את המינוי. שלושה סנטורים רפובליקניים, מהאגף הימני-קיצוני של מפלגתם, הודיעו על תמיכתם במיזם הפיליבאסטר של סאנדרס. כמה סנטורים רפובליקניים, ובכללם ג'ון מקיין, הודיעו שיצביע נגד ברננקי, אם כי הם נמנעו מהבעת תמיכה בפיליבאסטר.

"איננו יכולים לרוץ עם עם מינויו של ברננקי בעוד שהקונגרס ומשרד החשב הכללי (הזרוע החוקרת של הקונגרס) בודקים את נסיבות החילוץ של AIG ע"י הממשל", אמר אחד מהשלושה, ג'ים דה-מינט, מקרוליינה הדרומית. נוכח העובדה שאין ודאות כיצד יצביעו רוב הסנטורים הרפובליקניים, יש אפשרות שהנהגת הסיעה הדמוקרטית בסנט לא תצליח לגייס רוב חוסם של 60 קולות כדי לסכל את מיזם הפיליבאסטר של המתנגדים.

על רקע זה, יש לראות את ההצהרות שופעות הביטחון של גייתנר, כמו גם של דובר הבית הלבן לפניו, לגבי מינוי ברננקי כצעדי ביניים להרגעת השווקים, בעוד שהבית הלבן ומחוקקים שתומכים במינוי מוסיפים להפעיל לחצים על המתנגדים.

התומכים מנופפים בהערכות של אנליסטים שלא רק שווקי המניות בוול סטריט ובעולם כולו צפויים להיכנס לסחרור. הצבעת אי אמון בברננקי תניב סכנה משמעותית גם לדולר של ארה"ב ולאג"ח של האוצר האמריקני. האוצר חייב לגייס יותר מטריליון דולר בשנה כדי לממן הוצאת גירעוניות של הקונגרס, וחלק ניכר מרוכשי האג"ח הם משקיעים זרים, שמגלים רגישות רבה לכל סימן של פוליטיזציה בפעילות ה'פד' או של מאמצי הקונגרס להתערב במשימה העיקרית של הבנק המרכזי: החנקת האינפלציה.

ביטוי לחששות האלה נתן בסוף השבוע סנטור כריסטופר דוד, יו"ר ועדת הבנקאות של הסנאט, הוא הזהיר מפני ה"השלכות הכלכליות העצומות" שעלולות להיות להצבעה נגד ברננקי ואמר: "האיתות הגרוע ביותר שאפשר לשלוח עכשיו לשווקים, ולאומה כולה, ולהכניס את כולנו לסחרור הוא הצבעה נגד המינוי. זה לא שאנו בוחרים באיזה עוזר שר, או משהו. אנו עוסקים בבנקאי המרכזי החשוב ביותר בעולם".