"נמלי ישראל מפגרים ביעילותם אחרי נמלי עקבה ופורט סעיד"

מנכ"ל מארסק ישראל מספר על אחת השנים הקשות בענף ההובלה הימית

נמלי ישראל מפגרים בהרבה ביעילותם אחרי נמלים כמו עקבה בירדן ופורט סעיד במצרים, כך אומר סטיב פלדר, מנכ"ל הסניף הישראלי של מארסק-ליין, חברת ההובלה הימית הגדולה בעולם. בראיון ל"גלובס" אומר פלדר כי באחרונה מורגשת תחילתה של תחרות בין נמל אשדוד לנמל חיפה, אולם שני הנמלים נמצאים עדיין "הרחק מאחור" בהשוואה לנמלים השכנים במדינות ערב, שהופרטו בשנים האחרונות.

פלדר (34) הגיע לישראל מקייפטאון דרום אפריקה, שם שימש בתפקיד מנהל המכירות של מארסק ביבשת השחורה. הוא נכנס לתפקידו במסגרת תוכנית רה-אורגניזציה של החברה, שהחליטה להרחיב משמעותית את פעילותה בישראל. מארסק פועלת בישראל מאז 1998, תחילה באמצעות שותף מקומי ומ-2003 תחת השם מארסק ישראל.

שנת 2009 תיזכר כאחת השנים הקשות ביותר בתולדות ההובלה הימית, עם הפסדים מצטברים של 20 מיליארד דולר שרשם המגזר. מארסק, המובילה העולמית של הסקטור, אינה יוצאת דופן, אך לטענת פלדר מצבה טוב יחסית לזה של חברות אחרות, כמו צים הישראלית. "למזלנו הגדול התחלנו תוכנית התייעלות גדולה ערב המשבר, בדיוק בזמן שהמתחרים שלנו (דוגמת צים) נכנסו לתוכניות השקעה אסטרטגיות. קיצצנו הוצאות באכזריות והקטנו את מצבת העובדים שלנו בקרוב ל-25%. ובכל זאת, לא ציפינו למשבר בעוצמה כזו. אם ניקח, למשל, את מחירי ההובלה הימית מאסיה לישראל - הם ירדו מ-2,000 דולר ל-20 רגל מעוקב בשיא של שנת 2007 עד ל-500 דולר בתחתית של הרבעון השני של 2009. מאז היתה התאוששות חזקה אבל המחיר עדיין נמוך מהשיא ב-25% לפחות".

- איך התמודדתם עם המשבר?

"נקטנו שיטות של הקטנת עלויות כמו האטת מהירות ההפלגה. השתדלנו להשבית כמה שפחות אוניות, ודי הצלחנו בכך. שיעור האוניות המושבתות אצלנו היום עומד על 3% מהצי, לעומת הממוצע העולמי של אונייה אחת מעשר. אצל צים הנתון שפורסם לנובמבר היה 17%".

ההובלה הימית נחשבת לאחד הברומטרים המרכזיים למצבו של המשק. בהקשר זה אומר פלדר כי מצבה היחסי של ישראל מצוין. "אנחנו מרגישים בישראל התאוששות בצורת האות V מאז השפל ברבעון הראשון של 2009. אנחנו רואים אצל הלקוחות שלנו חזרה מהירה לשגרה שלפני המיתון, מבחינת מלאים, כושר ייצור מנוצל וכדומה".

- מהי התחזית שלכם ל-2010?

"להערכתנו מחירי ההובלה הימית ימשיכו לעלות, אבל בקצב מתון יותר מזה של המחצית השנייה של 2009. מבחינת היקפי הסחר הימי של ישראל, אנחנו מתבססים על הערכות של חזרה לרמות של ערב המשבר בסחר עם אסיה אחרי ירידה של 5% ב-2009, עלייה של 3% בסחר עם ארה"ב אחרי ירידה של 18% ב-2009 ועלייה של 5% בסחר עם אירופה אחרי יציבות ב-2009".

- ומה לגבי המצב בנמלים? האם מרגישים בתוצאות השינוי המבני?

"אפשר לומר שהיום כבר מורגשת תחרות בין חיפה לאשדוד, בעיקר בתחום השיווק והטיפול בלקוחות".

איך נמלי ישראל ביחס לנמלים אחרים באזור?

"תלוי לאילו נמלים משווים אותם. נמלים כמו עקבה או פורט סעיד נמצאים הרבה לפניהם".

נתח השוק של מארסק ישראל מגיע כיום, לדברי פלדר, ל-11%, ומציב אותה במקום השלישי בסקטור אחרי צים ואחרי ענקית הספנות השווייצית MSC, המנוהלת בישראל על ידי עדני סימקין.

נוסף על השירות לפורט סעיד מפעילה החברה בשנתיים האחרונות שלושה קווים שבועיים ישירים מישראל לצפון אירופה, לנמלים בים האדריאתי ולנמלים הרוסיים בים השחור.