מליסרון, בריטיש ישראל, ריט 1 ואמות - השמות החמים בנדל"ן

בעוד המשקיעים מחפשים אחר סימנים ואינדיקציות ליציאה מהמשבר הכלכלי, חברות הנדל"ן המניב הפעילות לא מפסיקות לבצע עסקאות חדשות ולהתרחב ■ מכיוון ששוק הנדל"ן המניב בישראל מצומצם בגודלו, מוצאים את עצמם לא פעם אותם שחקנים כשהם מתמודדים ביניהם

שוק הנדל"ן המניב בישראל רותח. בעוד המשקיעים בבורסה מחפשים אחר סימנים ואינדיקציות ליציאה מהמשבר הכלכלי, חברות הנדל"ן המניב הפעילות בישראל לא מפסיקות לבצע עסקאות חדשות ולהתרחב. בזמן שהגופים הפעילים בשוק הנדל"ן שמעבר לים מחפשים בנרות אחר רוכשים לנכסיהם שיאפשרו להם לשפר את מצב הנזילות, בישראל מסתערים הפעילים בסקטור על כל נכס פנוי.

מכיוון ששוק הנדל"ן המניב בישראל מצומצם בגודלו, מוצאים את עצמם לא פעם אותם שחקנים כשהם מתמודדים ביניהם. כדי להמחיש את התחרות על ביצוע רכישות חדשות בשוק המקומי די להביט על מאבק האיתנים בין שתיים מחברות הנדל"ן המניב הבולטות בישראל - מליסרון של יולי עופר (המנוהלת בידי בתו, ליאורה) ובריטיש ישראל של ליאו נואי (המנוהלת בידי עמיר בירם).

בריטיש ישראל הפסידה למליסרון את מה שהייתה עסקת השנה ב-2009 - רכישת קניון רמת אביב וקניון סביונים מידי אפריקה ישראל תמורת 1.4 מיליארד שקל. אך עסקה זו סימנה רק את תחילתה של התמודדות על נכסים נוספים, כשסיבוב נוסף בין השתיים הוכרע השבוע לטובתה של בריטיש ישראל, לאחר שהאחרונה זכתה במאבק על רכישת מחצית מקניון באר שבע - שמקים היזם אלי להב - תמורת 155 מיליון שקל.

כך, בעוד שחוסר הוודאות עדיין שולט בכל הנוגע להיקף ומועדי ההתאוששות בשוקי חו"ל, הנתונים לגבי השוק הישראלי מספקים ביטחון גדול יותר המאפשר לחברות להאיץ את פעילותן. לאחר שהתפוגגו מרבית החששות מפני ירידה ניכרת בהיקף הפעילות המסחרית, צניחת דמי השכירות למ"ר וירידה דרמטית בשווי הנכסים, מסתכלות חברות הנדל"ן המניב המקומיות לעבר גל התאוששות צפוי ופועלות להגדיל את פורטפוליו הנכסים שברשותן במלוא המרץ.

האופטימיות והביטחון שמפגינות החברות הפועלות בשוק המקומי מתבטאים היטב גם במחיר ניירות הערך שלהן. בעוד מדד הנדל"ן רחוק 65% מרמות השיא בהן שהה במהלך 2007, המהלכים שמקדמות החברות הפועלות בארץ מסייעים למניות של חלק מהן להגיע קרוב לרמות השיא בהן שהו בעבר.

למרות עליות השערים הניכרות שרשמו מניות הסקטור בשנה האחרונה, המגיעות לעיתים תשואות תלת ספרתיות, אנליסטים בשוק מזהים פוטנציאל להמשך הפריחה ומעריכים כי גל העליות עדיין לא תם. שוק הנפקות האג"ח מצידו רעב לסחורה איכותית ומאפשר לאותן חברות לגייס חוב בקלות רבה יחסית. מרביתן אכן חזרו לשוק האג"ח הקונצרניות, כשהריבית הנמוכה במשק תומכת במהלך.

ומי הם השמות הבולטים בשוק? לאחר שבגל הגאות הקודם הייתה זאת אפריקה ישראל שכמעט לא הותירה פינה בגלובוס ללא נגיעה, כעת הפכו מליסרון, בריטיש ישראל, ריט 1 ואמות - כולן חברות עם פעילות המתמקדת בישראל - לשמות החמים בשוק הנדל"ן.

שחקן מרכזי נוסף הוא היזם דוד עזריאלי (קנית), שגם לו תוכנית התרחבות משמעותיות. לאור רמות המחירים בשוק, החל עזריאלי לבחון לאחרונה את הנפקת פעילות הנדל"ן המקומית שלו בבורסה.

"הוכיחו חוסן מרשים"

כמו בכל מגמה בשוק ההון, גם הפריחה הנוכחית של צמיחת חברות הנדל"ן המניב המקומיות, נתמכת בידי אנליסטים המזהים את הפוטנציאל הגלום בפעילות הזו. אתמול היה זה בית ההשקעות פסגות שפרסם התייחסות לענף הנדל"ן המניב בישראל, שם נטען כי מדובר ב "ענף טוב, בריא וחזק, לא זול אך שעוד לא מוצה".

בפסגות מזהים פוטנציאל לרווח במניות הסקטור. בהתאם לכך העניקו למניית מליסרון המלצת "קנייה" במחיר יעד הגבוה ב-19% ממחירה בבורסה, ולמניות בריטיש ישראל ואמות המלצת "תשואת יתר" במחירי יעד הגבוהים ב-19% וב-15% בהתאמה ממחירי השוק.

מניה נוספת המוזכרת בסקירה היא גב ים מקבוצת אי.די.בי. של נוחי דנקנר, לגביה מעריכים בבית ההשקעות כי היא נסחרת במחיר מלא ומעניקים לה המלצת "תשואת שוק" במחיר יעד הגבוה ב-2% בלבד ממחיר הבורסה שלה.

כשהוא בוחן את ארבע החברות מסביר האנליסט נעם פינקו כי הן "הוכיחו חוסן מרשים במשבר האחרון, תוך הצגת תזרים יציב ואף צומח. שימור התפוסה הגבוהה מעיד על איכות הנכסים כאשר היציבות, השבחת הנכסים, המצב הפיננסי האיתן ותשואת הדיבידנד הנאה מעידים על איכות ההנהלות".

לגבי ההמשך מסביר פינקו כי "המלצתנו הכללית לענף חיובית, הן לאור הסיבות שמנינו כשלכך נוסיף את העובדה כי אנו 'מכירים' חלק מהותי מהנכסים, בניגוד לנכסים בחו"ל".

עוד מוסיף פינקו כי בתחום הנכסים המניבים החדשים חלה עצירת בנייה כמעט מוחלטת, ובטווח הארוך עם יציאת השווקים מהמיתון "הדבר יתבטא בעליות מחירים לאחר שעתודות הנכסים המניבים ילכו ויאזלו".

החברות לא יצאו לחו"ל

בסיום 2009 פרסם גם בית ההשקעות כלל פיננסים סקירה ברוח דומה. שם ציינו כי "אנו ממשיכים להעריך כי הסקטור מעניק תשואה ראויה ביחס לסיכון וממליצים עליו במשקל יתר". בסקירה שהתייחסה למליסרון, אמות, בריטיש ישראל וריט 1 העריך מנהל המחקר בכלל פיננסים, יובל בן זאב, כי "בחודשים הקרובים נהיה עדים להאצה בקצב ביצוע עסקאות בתחום הנדל"ן המניב בישראל", תוך שהוא ציין כי ירידת מחיר הכסף תתמוך במגמה זו.

במבט לעתיד מסביר אנליסט הנדל"ן של IBI, שי ליפמן, כי "זהו ענף יציב וחזק. הוא לא זול, אבל מספק משהו מאוד יציב. לכולן יש קרקעות ותוכניות שהוקפאו או שמחכים איתן על קו הזינוק. ברגע שהשוק יתאושש הן יצאו איתן ולא אופתע אם נשמע על זה כבר בקרוב".

לגבי האפשרות של אותן חברות לצאת לחו"ל מעריך ליפמן כי מרביתן לא ינקטו בצעד שכזה. ליפמן מציין כי למרבית בעלי השליטה של חברות אלה יש פעילות נדל"ן בחו"ל בחברות נפרדות, ולכן את החברות הללו אלה הם ירצו להשאיר "יציבות ומבוססות בשוק הישראלי".

11