גייתנר לבנקים ול-AIG: רציתם בונוסים? קבלו מס חדש

בעדות לפני ועדת המיסים של בית-הנבחרים קורא שר האוצר למחוקקים להחזיר למשלמי המיסים את הבונוסים באמצעות היטל חדש על המוסדות הפיננסיים ■ הבית הלבן: אובמה "מתוסכל וזועם" על תכנית AIG לתת לבכיריה בונוסים סך 100 מיליון דולר

ממשל אובמה מגייס את גל הזעם הציבורי על הבונוסים הענקיים שיקבלו בכירי AIG ובנק אוף אמריקה וקורא לקונגרס לאשר הצעת חוק, שתחזיר למשלמי המיסים את הבונוסים באמצעות היטל חדש על בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים.

דובר הבית הלבן אמר היום, כי הנשיא ברק אובמה "מתוסכל וזועם" על תכנית AIG לתת לעובדיה בונוסים בסך 100 מיליון דולר, ושר האוצר, טימותי גייתנר, אמר בשימוע בקונגרס, כי הבונוסים המתוכנים הם "שערוריתיים".

בעדות לפני ועדת המיסים (Ways and Means Committee) של בית-הנבחרים אמר גייתנר, כי מתן הבונוסים ל-200 עובדי חטיבת המוצרים הפיננסיים של AIG הוא ביטוי ל"כשל מחפיר במדיניות", אך הוסיף, כי האוצר האמריקני יוכל להחזיר לעצמו את הכספים באמצעות ההיטל המיחד על הבנקים, שהמיתאר שלו הותווה בהצעת התקציב של הממשל לשנת הכספים 2011.

ההיטל, שייגבה מהמוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר, צפוי להניב למשלמי המיסים 90 מיליארד דולר בעשר השנים הבאות.

"אם תצטרפו אלינו ותאשרו בחקיקה את ההיטל המוצע... תוכלו לומר שמשלם המיסים האמריקני לא תרם אפילו פרוטה אחת לכל מה שמתרחש ב-AIG", אמר גייתנר למחוקקים.

לדבריו, מדיניות הבונוסים של AIG במשך השנים תרמה לבעיות שחוללו בסופו של דבר את קריסתה: "החברה התנהלה באופן בלתי אחראי ביותר. במילים פשוטות, מה שקרה הוא, שאנשים תוגמלו אם הכל התנהל כשורה, אבל המתוגמלים לא היו חשופים להפסדים כאשר נרשמה הידרדרות. בשעה שהמנהלים של החברה הזו נטלו על עצמם סיכונים שמעולם לא ראינו, הם תיגמלו את עובדיהם לפי הנחת עבודה שהעובדים יקבלו נתח מהרווחים אם הכל יתנהל כשורה, אבל הם יהיו מוגנים מפני הפסדים במקרה של נפילה".

"החוזים (של אותם עובדים) הם שערורייתיים; הם מעולם לא היו צריכים להיחתם", אמר גייתנר. הוא הגן על "צאר" התשלומים של הממשל, קנת פיינברג, שאחראי על השכר במוסדות הפיננסיים שקיבלו תמיכה ממשלמי המיסים. לדבריו, פיינברג הצליח להוריד את התגמולים שישולמו לעובדים אלה.

ובוועדת הכספים של הסנט, אמר הסנטור צ'אק גראסלי, כי AIG התחייבה להחזיר לאוצר 45 מיליארד דולר מחבילת בונוסים בסך 169 מיליארד דולר ששילמה החברה לעובדיה ב-2009, אך מעולם לא עשה כן. "הם פשוט עבדו על הממשל בעיניים", אמר המחוקק