הושגה פשרה - תאפשר הקמת ועדת תעריפים לבחון תעריפי בזק

הוועדה תבחן שני נושאים מרכזיים: הסדר תעריפים חדש לבזק, תוך התאמת ההסדר לסביבה המשתנה של ענף התקשורת ולמדיניות התחרות; וקביעת תעריפים חדשים למקטעים שונים הנוגעים לאספקת שירותים בשוק הסיטונאי במגזר הנייח

רק לאחר ששר התקשורת משה כחלון נפגש ביום חמישי שעבר עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אודי ניסן, נמצאה הנוסחה שתאפשר למנות את הוועדה לבחינת תעריפי בזק, שאמורה בין היתר לבחון נושאים שונים בתחום התקשורת ככל שיהיה ניתן.

בסוף השבוע התקיימו מגעים קדחתניים בין מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל והיועצת המשפטית של המשרד נגה רובינשטיין, אל מול אנשי האוצר במטרה למצוא את הניסוחים המשפטיים שיאפשרו לנסח כתב מינוי לוועדה. מי שליווה את המאמצים לקרב בין עמדות הצדדים ולאפשר הקמתה של הוועדה היה היו"ר אמיר חייק.

הויכוח בין הצדדים נסוב סביב דרישת משרד התקשורת להמשיך את מתווה המדיניות שקבע בעבר במסגרת ועדות שונות, כאשר האוצר מבקש לבחון מחדש תפיסות רבות שהשתרשו במשרד התקשורת ושלגביהם סבר שהן נדרשות לעבור חשיבה מחדש. הצדדים התפשרו בסופו של דבר כאשר הוחלט שמעבר לנושאים שעליהם אין מחלוקות כמו בחינה של תעריפי בזק וקביעת מחירים לשוק סיטונאי, הוסכם שהועדה רשאית, אך לא חייבת, להמליץ על כל נושא הנדרש לשם גיבוש המלצותיה בנושא כתב המינוי ותעריפי בזק.

לעניין זה, ככל שהועדה תשקול לגבש המלצות שאינן עולות בקנה אחד עם מסמכי מדיניות התחרות, תביא את הדבר להתייחסות הציבור טרם גיבוש המלצותיה. במידה ויו"ר הועדה יבקש להעלות לדיון עניין שאינו נכלל בנושא כתב המינוי שבנדון, ייפנה בכתב אל שר התקשורת. במידה ושר התקשורת לא יודיע על התנגדותו לדיון בנושא תוך 7 ימי עבודה, יוכל יו"ר הועדה לעלות את הנושא לדיון.

הוועדה תבחן שני נושאים מרכזיים:

א. הסדר תעריפים חדש לחברת בזק, תוך התאמת ההסדר לסביבה המשתנה של ענף התקשורת ולמדיניות התחרות. ההסדר החדש יחליף את הסדר התעריפים הקיים.

ב. קביעת תעריפים חדשים למקטעים שונים הנוגעים לאספקת שירותים בשוק הסיטונאי במגזר הנייח על ידי בעלי התשתית האוניברסלית וקביעת תעריפי השלמת שיחה ברשתות הנייחות.

עוד נקבע כי בגיבוש המלצותיה תתחשב הוועדה, בין היתר, בנושאים הבאים:

א.התפתחות התחרות בענף התקשורת על מרכיביו השונים.

ב. השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת והתפתחותן של טכנולוגיות חדשות המשפיעות על עלויות שירותי התקשורת הרלוונטיים ואפשרויות השימוש בהם לטובת קידום התחרות.

ג. יצירת תנאים סבירים להמשך השקעות ופיתוח של תשתיות תקשורת ושל שירותי תקשורת, תוך שמירה על איכות והיקף השירותים.

ד. יצירת תמריצים לחברת בזק בכלל וליתר בעלי רישיונות המפ"א, במקטעי השירותים שיטופלו על ידי הוועדה, להתייעלות על פני זמן.

ה. המלצות הוועדה להסדרת תעריפי חברת בזק (ועדת גרונאו - 2003) ולקחים שניתן להפיק מדוחות של ועדות קודמות שעסקו בהסדרת תעריפי חברת בזק.

ו. דרכי הפעולה של הרגולטורים במדינות אחרות בעולם.