מייקל דיוויס עשוי להכשיל מכירת המניות של דיסקונט בתכלית

דיוויס, המחזיק ב-80% ממניות תכלית, אינו מתכוון לפי שעה למכור את החזקותיו או לרכוש את מניות דיסקונט בחברה ■ במצב כזה, יהיה לדיסקונט קשה יותר למכור את מניות המיעוט בהן הוא מחזיק

בנק דיסקונט דיווח היום כי הוא מאיץ את תהליך מכירת אחזקותיו בחברת תעודות הסל, תכלית. אך שותפו להחזקה, מייקל דיוויס, עלול להקשות על הבנק לבצע את המהלך.

ל"גלובס" נודע כי נכון לעכשיו לדיוויס, המחזיק ב-80% מהחברה, אין כוונה לשנות את שיעור החזקתו, לא בדרך של רכישת המניות אותן מציע דיסקונט למכירה, ולא בדרך הפוכה של הצטרפות למהלך המכירה של דיסקונט. שמירה של דיוויס על החזקתו בתכלית תעודות סל בשיעור הנוכחי, עשויה להקשות על דיסקונט למכור את מניותיו, ולהוות מכשול עבור הבנק, משום שקונים פוטנציאליים עלולים להירתע מלרכוש אחזקת מיעוט בחברה.

דיסקונט מנצל את השוק הטוב

דיסקונט מחויב למכור את החזקותיו בתכלית תעודות סל - 20% מהון המניות - עד אוגוסט 2013, והחברה נמצאת על המדף מזה זמן, כשעד כה תג המחיר הגבוה שהוצמד לה מנע מעסקאות אפשריות לצאת אל הפועל.

כעת מקווים בדיסקונט לנצל את תנאי השוק הטובים על מנת למכור את אחזקות הבנק בתכלית במחיר אופטימלי. לשם כך, שכר הבנק את שירותיהם של עו"ד גיל אורן, שותף במשרד יגאל ארנון, ויובל ברק, שותף במשרד גיזה זינגר אבן. בימים הקרובים צפויים השניים לפנות למשקיעים פוטנציאליים, בהם מספר גופים מוסדיים, במטרה לקבל הצעות לרכישת חלקו של הבנק.

סוגיית המחיר של תכלית תעודות סל צפויה לרכז כמובן את עיקר העניין בעסקה, כשגופים בשוק שהתעניינו ברכישת החברה בעבר הביעו ביקורת על תג המחיר הגבוה אותו מצפים לקבל בעלי תכלית הנוכחיים.

גורם בשוק העריך היום, כי אם תימכר תכלית תעודות סל במתווה שיכלול את גרעין השליטה (כלומר, במתווה שכולל גם את אחזקותיו של דיוויס) תג המחיר יקבע לפי שיעור של כ-2.5% על הנכסים (כ-300 מיליון שקל שווי חברה). בעסקה שתכלול רק את אחזקות דיסקונט, כפי שכאמור מסתמן כרגע, המחיר יירד כנראה במידה ניכרת.

ענף בצומת דרכים

תכלית תעודות סל, המנוהלת על ידי איל סגל ודוד אללוף, היא הגוף השני בגודלו בתעשייה. החברה מנהלת כ-12.4 מיליארד שקל (נתח שוק של 24.7%) נכון לסוף ינואר.

בעבר, כאמור, הועלו שמועות על מכירתה של החברה לגופים מקרב בתי ההשקעות המקומיים. בין היתר הוזכר שמו של הראל פיננסים, אך בבית ההשקעות בחרו להקים חברת תעודות סל עצמאית.

בית השקעות אחר שנחשב למועמד מרכזי יותר בבורסת השמות הוא מגדל שוקי הון, שחסר פעילות של תעודות סל וראשיו הביעו לא אחת את רצונם בפעילות שכזו.

ענף תעודות הסל נמצא כיום בצומת דרכים מרכזי, לאחר הצמיחה המרשימה בהיקף הנכסים של התעשייה לכ-50 מיליארד שקל בתוך שנים ספורות בלבד, על רקע הפופולאריות הגוברת של מוצרי המדדים בשוק המקומי.

מנגד, צפוי הענף לעמוד תחת לחצים רגולטוריים מתמשכים מצידה של רשות ני"ע שמקדמת רפורמות שונות, כמו השקת קרנות הסל (ETF) והסדרת הפיקוח על תעודות הסל.

הסדרת הפיקוח על התחום צפויה להגדיל את העלויות של מנהלי התעודות ולפגוע ברווחיות שלהן ולפיכך בתקופה האחרונה צצות שמועות על מכירת כמה מהגופים, כשפרט לתכלית גם מבט תעודות סל, בה מחזיק בית ההשקעות כלל פיננסים, מוזכר כמועמד למכירה. מקבוצת מייקל דיוויס סירבו להגיב על הידיעה.