דרמה בת"א: מכירות שגויות בכ-2 מיליארד ש' ניתקו את הזרם

זאת, לאחר שהמסחר הופסק עקב טעות טכנית של חברת תעודות הסל מבט שהובילה לצניחה של 100% בטבע, לאומי ופועלים ■ המעו"ף סגר בעלייה של 0.1% ■ טאו צנחה ב-22.3% ברקע מכירת מניות ע"י בן דב

דרמה בת"א: כ-3 דקות לפני סיום המסחר ביצעה הבורסה "ניתוק זרם" לאחר שבמניות טבע, פועלים, לאומי ופז נפט נרשמו צניחות של 100% במכרז הנעילה, זאת כתוצאה מטעות טכנית של חברת תעודות הסל מבט שהזרימה הוראות מכירה במחירים אפסיים (כנראה טעות בציטוטים בין אגורות לשקלים) לאותן מניות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. המסחר התחדש בשעה 17:00 ושלב הנעילה הסתיים ב-17:15. כאשר אותן המניות בהן הראו המסכים כי איבדו את כל שווין, שבו לרמות הדומות לאלו בהן נסחרו טרם הטעות.

ממבט תעודות סל נמסר כי החברה כמדי יום העבירה הוראות קנייה ומכירה באמצעות מערכת הסלים בהיקף שגרתי. אף אחת מההוראות שהעבירה החברה לא בוצעה. יחד עם זאת החברה בודקת מול הבורסה ומול החברה המתפעלת את מערכות המחשב האם הייתה תקלת מסחר.

בסופו של דבר רשמה הבורסה עוד יום חיובי תוך שהיא רוכבת על גל העליות העולמי בהשראת העליות שנרשמו אמש בוול סטריט והיום באסיה ובאירופה ובהמתנה לפתיחה חיובית בוול סטריט גם היום לאחר שלפני תחילת המסחר שם פורסמו נתונים חיוביים מענף הנדל"ן המצביעים על המשך ההתאוששות בארה"ב. טבע ממשיכה לבלוט תוך שהיא מרכזת את המחזור הגדול בבורסה ונסחרת בניגוד למגמה, זאת בעקבות הדו"חות והתחזיות ששחררה אתמול. נייס שפרסמה היום דו"חות טובים מהתחזיות המוקדמות מובילה את העליות במעו"ף.

הסנטימנט החיובי בעולם נמשך: החוזים העתידיים בוול סטריט ירוקים לאחר שאתמול ננעלו המדדים המובילים בעליות של 1.4-1.8% בהובלת מניות הסחורות, כאשר 95% מהמניות במדד ה-S&P 500 רשמו עליות. הדולר נחלש בכ-1.2% מול האירו בזמן שהנפט זינק ב-3.9% ומשך מעלה גם את יתר הסחורות. הסיבה לאופטימיות פשוטה למדי: שלוחת ה'פד' בניו יורק פרסמה את מדד האמפייר לחודש פברואר, מדד שהראה כי הצמיחה בפעילות הייצור באזור עלתה בקצב המהיר ביותר מזה 4 חודשים. האנליסטים ציפו למדד בגובה 18 נקודות בלבד, אולם בפועל המדד עלה ל-24.9 נק' מ-15.9 נק' בחודש שעבר.

לא רק בארה"ב מתבססת ההתאוששות הכלכלית, אלא גם בישראל. נתוני התמ"ג שפורסמו אתמול הראו כי המשק צמח ב-4.4% ברבעון הרביעי של 2009 (בקצב שנתי), בעוד שהתחזיות המוקדמות עמדו על 3.5% בלבד. מי היה מאמין שכך תסתיים השנה, לאחר שבתחילת השנה צפה בנק ישראל צמיחה שלילית של 1.5% ב-2009 והתחזיות בשוק ההון היו אף גרועות יותר ועמדו על נסיגה של כ-2% בתמ"ג.

בהתבסס על נתון זה חזר היום פישר בנאומו בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים המובילים בארה"ב הנערכת בירושלים, על הערכתו כי כלכלת ישראל תצמח ב-3.5% השנה. הנגיד התנה את תחזית הצמיחה ל-2010 בהמשך ההתאוששות הכלכלית העולמית, כיוון ש-40% מהייצוא של ישראל תלוי בסחר העולמי, והייצוא הרי מהווה למעלה מ-40% מהרכב התמ"ג. בנוסף התייחס הנגיד לאופי הישראלי ואמר "לקח לי זמן להבין את הישראלים, איך הם גאים באוברדרפט".

את המשקיעים בבורסה בוודאי יעניין כי הבורסה לני"ע פרסמה היום כי היא פועלת לשיפור הסחירות באופציות על המניות של טבע כי"ל הפועלים והלאומי ומציגה מודל חדש לעשיית שוק לאחר שהמודל אותו השיקה בשנת 2009 לא הוביל להיקף הפעילות המקווה. הבורסה אישרה 3 חברות נוספות כעושי שוק, שינתה את חובות הציטוט, ואת שיטת התגמול. בתמורה להקשחת כללי עשיית השוק, העלתה הבורסה את תגמול עושי השוק באופן משמעותי, ובנתה אותו כמודל המעודד תחרות ביניהם. עושי השוק החדשים: ברק קפיטל, גולדפיש ופאי פיננסים.

רמת מבחן: 1,160 נקודות במעו"ף

"ביום ראשון דיברנו על כך שהסיכון לירידה במדד המעו"ף פחת ועל סיכוייו של המדד לעלות מעל הממוצע הנע ל-21 יום ולאשר בכך מגמת עלייה; המדד אכן עשה כך ואפילו עלה מעל 1,160 נק', רמת מבחן על פי יעדי פיבונאצ'י וגם השיא האחרון שהיה", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "מדובר באיתות חשוב להמשך עלייה, בתנאי כמובן שהמדד יישאר מעל 1,160 נק'. היה וכך יהיה, היעד הבא יהיה השיא ההיסטורי. מהלך מתחת ל-1,160 נק' יאותת על סיכוי להתפתחות גל יורד משמעותי. משתמע מכך שלמבחן התמיכה ב-1,160 נק' חשיבות ארוכת טווח ולשם ממוקדת תשומת הלב שלנו".

אתמול טבע, היום נייס

בשעות הצהריים דיווחה נייס כי עקפה את תחזיות האנליסטים בשוק הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח ובעקבות כך מובילה המניה את העליות במדד המעו"ף. הכנסות החברה ירדו ב-0.3% ל-163 מיליון דולר לעומת צפי ל-156 מיליון דולר. הרווח הנקי ירד ב-6.5% לעומת הרבעון הרביעי ב-2008 ל-28.6 מיליון דולר או 45 סנט, לעומת הצפי היה ל-42 סנט. החברה דיווחה על שיא של כל הזמנים בשיעור הרווח התפעולי הרבעוני - 18.9%.

בשווקים ממשיכים להיאחז בכל נתון חיובי אפשרי המלמד על המשך ההתאוששות גם ב-2010, לא רק דרך נתוני המאקרו אלא גם דרך הדו"חות הכספיים של החברות ותחזיותיהן ל-2010. טבע, למשל, אשררה אתמול את התחזית שלה לשנה הנוכחית. טבע צופה רווח נקי של 4.4-4.6 מיליארד דולר השנה והכנסות של 16 מיליארד דולר, קרי צמיחה של 15% לעומת 2009. בינתיים, סוכנות בלומברג דיווחה היום כי טבע ואקטוויס נותרו המתמודדות האחרונות במכרז לרכישת רציופארם הגרמנית, לאחר שקרן הפרייווט אקוויטי EQT הוצאה מהמירוץ.

ואולם, מניית טבע נתקלה אמש בוול סטריט שוב בהתנגדות סביב ה-59 דולר ונסוגה. זיו סגל מעריך, כי גל העליות בטבע מ-37 דולר עד 59 דולר למניה מוצה, ומכאן סלולה הדרך לירידות. לדבריו, "במרבית הגרפים ניכרים סימני חולשה למעט האינדיקטור איסוף-הפצה שמראה כי יש קונים נחושים למניה. בסך הכל, עוצמתה של טבע נמוכה משמעותית מהעוצמה שהביאה אותה אל השיא ולכן בשלב זה אין התלהבות. המבחן המשמעותי הוא ב-56 דולר. מהלך מתחת ל-56 דולר ילמד על סיכוי להתפתחות מהלך ירידה משמעותי. מסחר מעל 59 דולר יאשר את המשך מגמת העלייה".

עדיין במניות הטכנולוגיה, טאואר המשיכה לרכז עניין לאחר שהודיעה אתמול כי תרכוש מכונות וציוד ב-15 מיליון דולר להרחבת כושר הייצור של מפעליה, נוכח הביקוש המוגבר לשבבים שהיא מייצרת. בוול סטריט אהבו את ההודעה ושלחו אמש את המניה לעלייה של 4.7%.

גיוון אימג'ינג קפצה לאחר שהחברה פרסמה הלילה דו"חות כספיים חזקים ותחזיות טובות ל-2010. החברה צופה רווח נקי של 76-84 סנט למניה השנה, בעוד שהתחזיות בשוק עמדו על 50 סנט למניה בלבד.

בקרב מניות הנדל"ן, חבס בלטה לחיוב לאור הפרסום ב"גלובס" על הכנסות של 1.1 מיליארד שקל בהן היא צפויה להכיר ברבעונים הקרובים.

מניית טאו נפלה וכך גם האופציה שלה לאחר שאילן בן-דב דיווח כי מכר 30 מיליון מניות שהם כ-19% ממניות החברה במחיר של 49 אגורות וכן כ-30 מיליון כתבי אופציה מסדרה 10 בתמורה לכ-15 מיליון שקל. בכוונת בן-דב להציע לדירקטוריון לבצע הנפקת מניות בדרך של זכויות, כאשר חלקו בניצול הזכויות לא יפחת מהתמורה האמורה.

מניות הבנקים משכו את השוק למטה ומדד הבנקים היה המדד היחיד שסיים בירידות קלות, כאשר במרחב ירושלים והדרום של בנק דיסקונט משביתים היום העובדים את כל הסניפים, עיצומים אלו צפויים להימשך גם מחר.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]