משרד התמ"ת לאינטל: הקימו מפעל בפריפריה "האמיתית"

דורש מהחברה להקים מפעל בבאר-שבע או בצפון הרחוק, כתנאי לקבלת המענק בסך 400 מיליון דולר

המענק בגובה 400 מיליון הדולר שדורשת אינטל מהממשלה כדי להרחיב את פעילות מפעל FAB 28 בקרית גת נמצא כעת במסגרת דיונים אינטנסיביים במרכז ההשקעות של משרד התמ"ת. התמורה למענק היא אחת הפרמטרים המרכזיים שעומדים על הפרק, ובמסגרת זאת נודע ל"גלובס" כי בתמ"ת מתכוונים לדרוש מאינטל להתחייב להקים בתוך 10 שנים מפעל חדש בישראל באזורי הפריפריה המרוחקים יותר, דהיינו באר שבע או צפון הארץ.

המענק שמבקשת אינטל נועד לצורכי הרחבת המפעל, כלומר שדרוג פסי הייצור הקיימים לטכנולוגיה שתאפשר ייצור שבבים המבוססים על מוליכים למחצה בעובי של 22 ננומטר (היינו מיליארדית המטר). עלות השדרוג, העריכה לאחרונה מנכ"ל אינטל ישראל, מקסין פסברג, הוא כ-2.7 מיליארד דולר. אינטל מעוניינת לקבל 15% מכך במסגרת המענק. השבבים שייוצרו בטכנולוגיה המתקדמת אמורים לחדור לשוק לקראת 2012, ואינטל מתכננת שני מפעלים שיפעלו בטכנולוגיה זו, אחד מהם יהיה בישראל או באירלנד.

ההחלטה על המענק נמצאת כרגע במרכז ההשקעות, שאמור להחליט בתוך כחודש-חודשיים. בתמ"ת, כך נודע, לא מרוצים מכך שמפעל אינטל הוקם בקריית גת, כיוון שזו לא פריפריה "אמיתית", ודורשים שם מיקום אחר, כזה שיאפשר לעובדי המפעל להגיע מיישובים כמו מודיעין או ראשל"צ על בסיס יום-יומי. בתמ"ת מעוניינים שהמפעל הבא יוקם בבאר שבע, או באזור מרוחק בצפון הארץ, כך שייווצר עוגן כלכלי לעסקים נוספים באזור.

באינטל פרסמו לפני כשבוע את הנתונים שהמפעל שעובד כרגע בקריית גת תורם לתוצר המקומי. בין השאר, ייצאה אינטל בהיקף של 3.4 מיליארד דולר ב-2009, קפיצה של 145% לעומת השנה הקודמת. היא מעסיקה בארץ כ-6,400 עובדים, יותר מ-3000 מהם בקריית גת. במסגרת בקשת המענק, באינטל טוענים כי שדרוג המפעל יאפשר העסקה של 400 עובדים נוספים, מה שמעמיד את היחס על מיליון דולר לעובד, הרבה מעבר למענקים שניתנו לאינטל בפעמיים הקודמות.

בסופו של דבר ההחלטה צפויה ליפול על שולחנו של רה"מ בנימין נתניהו, כפי שנעשה בעבר, שכן מענק בסדרי גודל כאלה ההחלטה חורגת מסמכותו של משרד התמ"ת ומחייבת מעורבות של ראש ממשלה.

מהתמ"ת נמסר בתגובה כי מרכז ההשקעות בוחן את הנושא.