אין רוב בוועדת שרים לחקיקה להצעה לביטול עמלות הבנקים

חברי ועדת השרים לענייני חקיקה צפויים להתנגד מחר להצעת החוק המבטלת את העמלות על שירותים בסיסיים בחשבון העו"ש ■ כרמל שאמה, מיוזמי ההצעה: מציע למשוך את ההצעה ולהגיע לפשרה

חברי ועדת השרים לענייני חקיקה צפויים להתנגד מחר (ב') להצעת החוק המבטלת את העמלות על שירותים בסיסיים בחשבון העו"ש - כך עולה מבדיקת "גלובס". לנוכח העובדה שלא נמצא עד כה רוב לדיון שיתקיים מחר בהצעת החוק של חברי הכנסת דני דנון וכרמל שאמה (ליכוד), המבטלת את 13 עמלות הבסיס הנגבות כיום, פנה היום שאמה לדנון בבקשה למשוך את ההצעה ולהגיע לפשרה עם הבנקים. "על מנת להגיע לתוצאה הרצויה עבור הציבור, שהיא הפחתת מספר העמלות, יש להגיע להסכמה עם הבנקים, ולא באמצעות קידום הצעת החוק", אמר שאמה היום, "אני מעדיף לפעול בדרך של הסכמות".

ההצעה, שהוגשה בשיתוף המועצה לצרכנות, קובעת כי לא תיגבה עמלה מלקוח עבור שירותים בסיסיים בחשבון עו"ש, לרבות עמלת מינימום בין אם הפעולה נעשית על-ידי פקיד בנק, בין אם באמצעות מוקד טלפוני מאויש ובין אם בערוץ ישיר. במועצה לצרכנות ניסו לגייס היום רוב להצבעה בוועדה. בניגוד לטענת בנק ישראל כי החוק יצור סבסוד צולב בין לקוחות, שיפגע בעיקר באוכלוסיות החלשות, הסבירו במועצה כי גם היום קיים סבסוד צולב בתחום העמלות. "הלקוחות המאוגדים והחזקים, המסוגלים להתמקח עם הבנק, מקבלים פטור מעמלות ומסובסדים על ידי שאר הציבור שאינו יכול להתמקח. ביטול עמלות העו"ש המסכלות במורכבותן כל אפשרות של השוואה בין מחירי השירותים בבנקים השונים, יאפשר לצרכן לקבל מידע לגבי פערי הריבית וניתן יהיה להשוותו בין הבנקים השונים ולהתמקח על גובה הריבית, דבר היכול לתרום להורדת שיעורי הריביות", נכתב בכתב עמדה של המועצה.

ח"כ פאינה קירשנבאום, החתומה על הצעת חוק דומה, הביעה תקווה כי הצעת החוק בכל זאת תזכה לאישור חברי הוועדה. "העמלות בחשבונות העובר ושב הפכו למקור הכנסה שערורייתי של הבנקים. כשהבנק גובה כסף ממשכורת שאנו מעבירים אליו, למרות שמשתמש בו ומרוויח עליו כסף נוסף, המחוקק חייב להתערב ולהפסיק את החגיגה. כולי אמונה שהחוק החשוב הזה יקבל מחר את תמיכת ממשלת ישראל ונוכל להתקדם איתו הלאה".

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אמר בתגובה כי "אין ספק שהבנקים מפעילים לחצים כבדים של הרגע האחרון על השרים. המועצה לצרכנות בשם כל הצרכנים בישראל סומכת על השרים שידעו להגן על הצרכנים ולא ישעו לטיעוני הסרק של הבנקים ולניסיונות ההפחדה של הפיקוח על הבנקים. חשוב שהציבור ידע מי הם השרים שהצביעו נגדו".