אורן: ישראלים יסכימו ל"ויתורים אמיתיים" בגולן תמורת שלום

שגריר ישראל בארה"ב: מו"מ פוטנציאלי עם סוריה – רק שיחות ישירות, פנים אל פנים ■ לעומת זאת, חידוש המגעים עם הפלסטינים – בשיחות עקיפות, עם מיטשל כמתווך

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, אומר שישראלים יסכימו לעשות "ויתורים טריטוריאליים רציניים" בגולן, אך רק תמורת שלום אמת עם סוריה, עם זרימה חופשית של סחורות ואנשים. בראיון לסוכנות רויטרס, אמר השגריר, כי ישראל פתוחה לחידוש שיחות השלום עם סוריה אך הדגיש, כי המו"מ עם דמשק חייב להתנהל בשיחות ישירות, פנים אל פנים, ולא באמצעות מתווכים.

לדבריו, הישראלים יסכימו להחזיר לסוריה שטחים שנכבשו ב-1967 רק אם הם יאמינו שדמשק מעוניינת באמת ובתמים ביחסים נורמליים, שהיא תשים קץ לתמיכתה בארגונים פלסטיניים קיצוניים ושהיא תתרחק מאיראן. "לדעתי, הישראלים לא יהיו מוכנים לעשות ויתורים טריטוריאליים רציניים (לסוריה) אלא אם כן הם יהיו משוכנעים שמדובר בשלום חם ואמיתי", אמר השגריר.

כתב גלובס מציין, כי ישראל מעולם לא דחתה על הסף החזרת חלקים מהרמה, או אפילו את כולה, לידי סוריה. בתקופת הכהונה הראשונה של בנימין נתניהו כראש ממשלה, היו אפילו שמועות שהוא העביר מסר ברוח זו לדמשק באמצעות שליחו, רון לאודר. בכל זאת, הכרזות על נכונות פוטנציאלית של ישראלים ל"וויתורים רציניים" ברמה תמורת שלום אמת, לפני שבאופק מסתמנת צל של מו"מ, לא נשמעו מפי דוברים רשמיים של מדינת ישראל בעת האחרונה. העמדה הרשמית של ישראל היתה מאז ומתמיד שאין להעמיד את העגלה לפני הסוסים, כלומר לסמן ולקבוע את מטרת המו"מ לפני תחילתו.

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, יונתן פלד, אמר ל"גלובס", כי השגריר התכוון לדעת הקהל בישראל, לא למדיניות הרשמית של הממשלה, וכי הדברים נאמרו כתשובה על שאלה לגבי הלך הרוח הציבורי בישראל. סקרי דעת קהל בישראל מראים, שכשני שלישים מאזרחי המדינה מתנגדים להחזרת שטחים מהרמה, אם כי יש רוב להחזרת שטחים מהגדה.

בסוגייה הפלסטינית אמר אורן, כי חידוש המו"מ בין שני הצדדים יוכל להתחיל בשיחות בלתי ישירות, כפי שהיה בשנות ה-40 של המאה שעברה, כאשר נציגים ישראליים וערבים לא הסכימו לשבת בחדר אחד. "לפחות בשלב הראשוני, השיחות יתנהלו במתכונת עקיפה... כאשר סנטור מיטשל משמש כמתווך בין ממשלת ישראל לבין הרשות הפלסטינית", אמר השגריר.

קודם לכן, בביטוי חריג של אופטימיות, אמרה שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, בשימוע בקונגרס, כי היא מקווה ששיחות השלום בין ישראל לפלסטינים יחלו "בקרוב". פקיד אמריקני בכיר אמר אחר-כך, שאכן יש בסיס מסוים לאופטימיות של שרת החוץ.