סיוט במגרש התקשורת

תסריט אימה: המדינה מכריזה תחרות עם בזק חסרת שיניים ו-HOT שמצבה הפיננסי שברירי

אפשר להבין את החשש של הרצל עוזר, מנכ"ל HOT, שבחר לפנות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולהביע מעל דפי העיתון תרעומת על המהלך להכנסת חברת החשמל לשוק התקשורת. כל ידיעה על התקדמות הניסוי שעושה חברת החשמל בחיבור לקוחות פרטיים לרשת הסיבים האופטיים שלה מחסירה פעימה ממנו ומבעלי המניות שלו.

התסריט כאילו נלקח מסרט אימה: HOT, שמצבה הפיננסי ידוע ושהתחילה בשדרוג רחב של הרשת שלה בשל מאבק קשה וסיזיפי בבזק, מוצאת את עצמה מול יריב חדש בסדרי-גודל שלא צפתה בכלל. אז איזה מנכ"ל לא היה דואג ומביע חשש ליציבותה של החברה שהוא מנהל כשענק כזה עשוי להיכנס לשוק?

אם זה מנחם את עוזר, גם אבי גבאי, מנכ"ל בזק, לא ישן טוב בלילה. גם הרוכשים החדשים של בזק, קבוצת יורוקום, לא. כולם זוכרים שלפני כ-10 שנים היה ניסיון דומה שלא צלח, לאחר שהפוליטיקאים הופחדו על-ידי ועד עובדי בזק כאשר זו עוד היתה ממשלתית.

אבל היום המצב שונה. לא שבזק איבדה מכוחה, אבל כיום היא נמצאת בבעלות פרטית, וכל ההתנהלות שלה שונה. כיום, ועד העובדים של בזק מעדיף לפעול מאחורי הקלעים ולדבר עם הפוליטיקאים והשרים בשקט. מין סוג של פיכחון שמאפיין ועד בחברה מופרטת שלא רוצה מלחמות מיותרות ושבקיא במחירן.

רצונן הטוב של בזק ו-HOT

בעצם, אין סיבה שלא להכניס את חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת. עם זאת, האופן שבו תיכנס חברת החשמל לשוק הוא קריטי. צריך להבטיח תנאים מתאימים שימנעו מוועד העובדים שלה לשלוט בתשתיות התקשורת של מדינת ישראל, נוסף על החשמל. אבל בשורה התחתונה צריך שהיא תיכנס כדי שחברות כמו 012 סמייל, למשל, וספקי ערך מוסף נוספים יוכלו ליהנות מגישה ללקוחות שאינה תלויה ברצונן הטוב של בזק ו-HOT.

כידוע, המייל האחרון, דהיינו הכניסה לבתי הלקוחות, הוא הבעיה של כל חברות התקשורת שאינן בעלות תשתיות, וחברת החשמל חייבת את הניסוי הטכנולוגי שאושר לה כדי ללמוד איך לעשות זאת. הסיבים שלה נמצאים בכל מקום, אבל מזה ועד לחיבור הבית בסיב אופטי יש עוד כברת-דרך.

בזק ו-HOT משלמות היום מחיר כבד על ההחלטה מלפני מספר שנים שלא להשקיע בשדרוג הרשת, הן משום שכניסתה של חברת החשמל לשוק התקשורת היתה יכולה להימנע, והן מבחינת איכות התשתיות האינטרנט והקצבים ללקוח.

תוכנית שדרוג הרשת בבזק נהגתה לפני 5-6 שנים לפחות, אבל רק בשנתיים האחרונות החברה החלה לשדרג לרשת שמהירויותיה הנפוצות יגיעו לקצבים של 20-30 מגה בלבד. גם HOT, שרק בשנה שעברה החלה לשדרג, עשתה זאת רק מהחשש ממהלכיה של בזק.

במילים אחרות - השוק הפרטי איכזב ומנסה לתקן את עצמו באיחור. אך הממשלה, גם אם באיחור, לוקחת עתה אחריות ומנסה להחזיר את ישראל לפסגת הרשימה של המדינות המתקדמות בשווקי התקשורת.