תעשיית הפאנלים הסולאריים: מה עדיף - סיני, גרמני או אמריקני?

בישראל פועלים יבואנים ומתקינים רבים של פאנלים סולאריים פוטו-וולטאיים לשוק העסקי, שעובדים בעיקר עם מוצרים של 3 חברות גדולות ■ מה ההבדל בין הפאנלים השונים, והאם הבדלי האיכות מצדיקים את הפרשי המחיר?

בשוק הישראלי פועלים עשרות ספקי מערכות פאנלים סולאריים פוטו-וולטאיים (PV), אך רבים מהם מתגלים כלא מקצועיים, לא אמינים וחסרי ניסיון. זו המציאות שחלק מאנשי התעשייה מדברים עליה, וזו אחת הטענות המרכזיות שמעלה המהנדס הבכיר יואל וייל, כפי שפורסם לאחרונה באתר המקצועי Energy News.

וייל הוא יועץ ראשי של חיל האוויר לחיסכון באנרגיה, אנרגיות חלופיות ובנייה ירוקה. בנוסף, הוא יו"ר הוועדה הטכנית לתקני ניהול אנרגיה במכון התקנים, וחבר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים. לדבריו, "קיים חשש שמתקני PV לא מעטים יהפכו בתוך זמן לא רב לפילים לבנים, ויתפסו שטחים שמתאימים למטרות ראויות אחרות".

ואכן, תעשיית הפאנלים הסולאריים, בעיקר לעסקים, נוצרה בישראל כמעט בן לילה במונחים עסקיים, והיא סוחפת אנשי עסקים רבים שרוצים להפוך ליזמים בתחום החם הזה ולגזור קופון. לנוכח החששות והטענות כבדות המשקל, כדאי לבחון אילו מערכות מוצעות בשוק, ומה מציעות החברות בתחום ליזמים הנלהבים.

המערכות הסולאריות הפוטו-וולטאיות העיקריות שמיובאות לשוק הישראלי הן מתוצרת סאן-טק (SunTech) הסינית, שוט (Schott) הגרמנית (המתחרה היחידה של סולל בתחום הקולטים למתקנים תרמו-סולאריים) וסאן-פאואר (Sun Power) האמריקנית.

היסטוריה בעייתית

לדברי חזי חיים, סמנכ"ל פיתוח עסקי ושיווק בקבוצת ברן רביב, קבלן EPC (תכנון רכש ובנייה) של פרויקטים סולאריים מהגדולים בישראל, "היצרן הסיני סאן-טק הוא הגדול בעולם. הוא נמדד לפי סולם כושר ייצור שנתי של מגוואט, המחירים שלו אטרקטיביים מאוד, והוא הצליח לבסס עצמו בעולם כשחקן משמעותי ולגיטימי".

"עם זאת, אומר חיים, "אין לחברה היסטוריה ארוכה, מה שקצת מטריד את המדקדקים בשאלה מה יקרה איתה בעוד כמה שנים. ישנה היסטוריה ידועה של חברות בסין שייצרו ומכרו פאנלים, ולאחר המשבר פשוט נעלמו, וכך חברות שהתקינו את הפאנלים נשארו ללא אבא, אמא ובעיקר שירות".

שוט הגרמנית, לדברי חיים, היא "החברה הוותיקה ביותר בעולם הפאנלים". לדבריו, "לחברה נציגות גדולה ומהימנה בישראל, והמחירים שלה ירדו בתקופה האחרונה, מתוך ניסיון לתת פייט לסאן-טק הסינית. אלו פאנלים איכותיים וותיקים עם גב חזק מאוד".

סאן-פאואר האמריקנית נחשבת, לדברי חיים, ליצרנית הפאנל האיכותי ביותר, כולו על טהרת הסיליקון (Mono Crystal), "ואין חולק על כך שלפאנלים שלה יש את הניצולת הגבוהה ביותר בשוק. עם זאת, הפאנלים מאוד יקרים, והעלות מקשה על היזמים לשלב אותם במערכות שלהם. יש לציין שההפרש באחוזים בעלויות הפאנל לעומת האחרים לא זהה לאחוז ההפרש בייצור החשמל בפועל".

הבדלי איכות זניחים

מנכ"ל ET solar ישראל, רפי קירשנבוים, מסנגר דווקא על המוצרים הסיניים. ET היא קונצרן סיני, שבין היתר מייצר פאנלים סולאריים ומיוצג בארץ על ידי קירשנבוים. "אין הבדל מהותי בין ביצועי הקולטים האירופים, היפנים והאמריקנים לבין הקולטים הסיניים", הוא אומר.

לדבריו, "היצרנים הגדולים של תאים סולאריים בסין עובדים באותן טכנולוגיות ייצור מתקדמות כמו היצרנים במערב. שאר החומרים המהותיים, המשמשים להרכבת הקולטים הסיניים, מיובאים מיצרנים מובילים באירופה, ארה"ב ויפן. לכן, בסך הכול טכנולוגיית הייצור ובקרת האיכות מאוד דומות".

עוד אומר קירשנבוים כי "הייצור פשוט יחסית, מכיוון שלא מדובר על חלקים נעים או מנועים. קיימים יצרנים אמריקנים וגרמנים המשתמשים בשיטות ייצור שונות, שמאפשרות תפוקות גבוהות יותר בפאנלים. במרבית המקרים, הפרש התפוקה בשיטות אלה אינו מצדיק את הבדלי המחירים בין פאנלים אלה לפאנלים הסינים. כתוצאה מכך, לא מעט מההתקנות היום בעולם של שדות פוטו-וולטאיים הן עם פאנלים מתוצרת סין".

עם זאת, טוען קירשנבוים כי "קיים סיכון בעבודה עם יצרנים סיניים קטנים, בגלל איכות חומרי הגלם ושיטות עבודה. אולם היצרנים הגדולים עובדים בטכנולוגיות ייצור חדשניות ומחמירות".

גם רמי פלר, בעלי חברת RCS המייבאת פאנלים של PV לישראל, מסנגר בלהט על המוצרים הסיניים. לטענתו, ההפרש במחירים בין הפאנלים האירופים והאמריקנים לאלה הסיניים אינו מוצדק ברמת הביצוע.

בשאלת האחריות המוצעת על המתקנים המסופקים מציין קירשנבוים כיET Solar מעניקה ב-12 השנים הראשונות פיצוי על כל ירידה בתפוקת הפאנל של עד 10%. לאחר התקופה יינתן פיצוי ל-13 שנים נוספות (כשבסך הכול מדובר בתקופת אחריות של 25 שנה) של עד 20% ירידה בתפוקת הפאנל. אחריות נוספת למשך 5 שנים תינתן על פגמי ייצור אחרים.

לדבריו, קונצרן ET Solar חתם על הסכמים לביטוח הציוד מול קבוצה של עשר חברות ביטוח גדולות, הערבות אחת לשנייה. "בגלל שהביטוח נעשה לתקופה ארוכה של 25 שנה, הגב של 10 חברות הביטוח מהווה ללקוח ביטחון שיש לו למי לפנות במידה שיש בעיה. גם אם החברה המייצרת תיעלם, עדיין קיימות חברות הביטוח, שמקטינות מהותית את הסיכון של הלקוח", אומר קירשנבוים.

על הפאנלים של סאן פאואר יש 5 שנות אחריות של היצרן על המוצר ו-25 שנות אחריות על התפוקה. ב-10 השנים הראשונות התפוקה אמורה להיות עד 90% מהתפוקה ההתחלתית ומעבר לכך האחריות היא ל-80%.

בסיכומו של דבר, כל היבואנים והמתקינים משווקים בלהט את המוצרים שלהם, אבל ברור שמדובר בתחום פרוץ למדי.

רצוי לקחת את האזהרה של וייל במלוא הרצינות, ולנסות להגיע לחברת ייעוץ שאינה קשורה לאף אחד מהיבואנים ו/או המתקינים, כדי שהתקנת הפאנלים תביא ברכה, ולא עוגמת נפש ובזבוז.