האובססיה לסודיות של אפל: כך מיוצרים ה-iPad וה-iPhone

הסיבה למשטר הנוקשה של אבטחת מידע בענקית הטכנולוגיה: ככל שהפועלים ימעטו לצאת משטח המתחם - כך יקטן הסיכוי שיודלף מידע על המוצרים המיוצרים בו ■ חקירת הדלפות כבר הובילה להתאבדות

מתקן הייצור בעיר לונגואה שבדרום סין עשוי להיראות לבאים מן החוץ כמו מבצר שמור. כדי להיכנס, נדרשים העובדים להציג כרטיס מגנטי. השומרים בשער בודקים כל נוסע ברכבים הנכנסים באמצעות זיהוי טביעת אצבע וסורק פנים אלקטרוני.

בשטח המתקן נוסעות מלגזות ומשאיות, מעמיסות ופורקות סחורה ממחסני המפעלים במקום, המייצרים ללא הרף מוצרי אלקטרוניקה עבור המותגים המוכרים בעולם. בתוך העיר הבצורה הזו מציעה חברת פוקסקון (Foxconn), בעלת המתקן, את כל מה שעובדיה צריכים, ואף יותר מכך - מגורים, חנויות, מתקני בידור, סניפי בנקים, סניפי דואר ומאפיות. הכול כדי שלפועלים לא תהיה סיבה ממשית לעזוב את המתחם, אחד מכמה מתקנים דומים הפרושים ברחבי סין. פוקסון, אגב, הוזכרה לאחרונה כמי שמנהלת מו"מ מול מוטורולה ישראל בדבר רכישת מפעל החברה בערד.

הסיבה לכל זה היא פשוטה - ככל שהפועלים ימעטו לצאת משטח המתחם, כך יקטן הסיכוי שיודלף מידע על המוצרים המיוצרים בו. הדלפות כאלה עלולים לעורר את זעמם של סטיב ג'ובס ושאר חברי הנהלת אפל, אחת מהלקוחות העיקריים של פוקסקון. רבים ממוצריה של אפל, כולל ה-iPad שיושק באפריל, מיוצרים במתחמים סגורים שתכליתם לשמור על הסודיות האופפת את מוצרי החברה. ופוקסקון, השייכת לתאגיד הטייוואני הון האי, לא חוסכת באמצעים כדי להשיג את מטרה זו.

לדברי אחד הפועלים ששוחח עם כתב סוכנות הידיעות "רויטרס" מחוץ לשטח המפעל בלונגואה, "האבטחה הדוקה בכל נקודה במפעל. כשאנו יוצאים מהמפעל הם בודקים אותנו בעזרת גלאי מתכת. אם מישהו נושא עליו איזשהו פריט מתכתי ביציאה מהמפעל, הם מזמינים משטרה".

הפועלים לא יודעים מה הם מייצרים

דובר מטעם הון האי ודובר מטעם אפל סירבו להגיב לטענות בכתבה. גורמים המקורבים לעניין טוענים כי אפל מוכנה להפוך עולמות כדי להגן על פיסת המידע הזעירה ביותר אודות מוצריה שנמצאים בפיתוח. השיטות שמשמשות את אפל לצורך כך נראות לעיתים כלקוחות ממותחן ריגול, וכוללות חקירות של עובדים החשודים בהדלפה, ואף מסירת מידע סותר למספר קבלני רכיבים, כדי שבמקרה של הדלפה לא תתקשה החברה לאתר את האשמים.

בשונה מיצרניות אלקטרוניקה גדולות אחרות, שמעדיפות להשתמש במקור אחד ויחיד לייצור, אפל מעדיפה שלא לסמוך על מקור אחד לאספקת רכיבים, ומפזרת חלקים שונים של פרויקטים בין יצרניות שונות. לדברי בכיר באחת מהחברות-הבנות של הון האי, "אפל מבטיחה כך בעצם שהגורם היחיד שמחזיק בכל המידע אודות מוצריה הוא החברה עצמה. גם יצרניות אחרות מעדיפות לשמור מידע לעצמן, אבל אף אחת מהן לא הולכת רחוק כמו אפל".

כתוצאה ממדיניות זאת, אפילו פועלי הייצור במפעלים במזרח אסיה לא יודעים איך ייראה המוצר שרכיביו עוברים תחת ידיהם. לדברי בכיר באחד המפעלים, "פועל הייצור הממוצע לא יזכה לראות את המוצר ממש עד הרגע האחרון. המידע הזה נמצא בידי כמה צוותי פיתוח מוצר בודדים במטה אפל בקליפורניה".

חשאיות גם במטה הראשי של אפל

הסודיות שאפל דורשת מקבלני המשנה ומהספקיות שלה מזכירה את הדרך שבה מתנהלים העניינים גם במשרדיה הראשיים בארה"ב. האובססיה של אפל לסודיות הפכה לחומר שממנו נטוות אגדות בעמק הסיליקון. החברה לא היססה לפטר עובדים שמסרו מידע על מוצרים, וכבר תבעה מספר בלוגרים שהעלו פוסטים בנושאים אלה.

עובדי אפל רגילים לשמור על שתיקה, בעיקר לפני השקת מוצר חדש. פרטים על הפרויקטים נשמרים בקפידה במספר מועט של קבוצות עבודה, שנמצאות תחת פיקוח הדוק. הכניסה למשרדים מותרת רק באמצעות כרטיס מגנטי, ולרבים מהעובדים אין מושג קלוש במה עוסקים אנשים שעובדים איתם באותו חדר.

לדברי עובד לשעבר בחטיבת השיווק של אפל, העובדים מבינים ששמירה על סודיות היא חלק מההילה סביב החברה, ורובם משתפים פעולה עם המנהג מרצונם. לדברי העובד לשעבר, "לא דיברתי על ענייני עבודה אפילו עם אשתי. זה נראה נורמלי, מפני שכולם נוהגים באותו האופן".

הכתב צילם, המאבטח היכה אותו

כתב "רויטרס" בסין למד על בשרו עד כמה רצינית גישתם של היצרניות של אפל לאבטחה במפעלים. לאחר שפועל מקומי גילה לו על מפעל נוסף המייצר רכיבים עבור אפל בשולי העיר גואנלן שבקרבת לונגואה, עלה הכתב על מונית ונסע לבקר בו.

בעודו עומד על הכביש הראשי ומצלם את שער המפעל ועמדות האבטחה בו, שמע את אחד השומרים צועק. הכתב הספיק לצלם עוד מספר תמונות לפני שחזר למונית, אך השומר כבר ניצב על הכביש וחסם בגופו את הרכב, תוך איומים על הנהג בשלילת רישיונו. בתגובה, יצא הכתב מהמונית וטען בפני השומר כי זוהי זכותו לצלם את המפעל כל עוד הוא נמצא על הכביש, המהווה שטח ציבורי.

לאחר חילופי הדברים הללו, אחז השומר בזרועו של הכתב ובסיועו של שומר נוסף שהגיע למקום, ניסו לגרור אותו אל שטח המפעל. הכתב התנגד לפעולה האלימה והצליח לשחרר עצמו מאחיזתם של השומרים. אחד מהם היכה אותו, ואילו השני איים כי יצטרף אל רעהו אם הכתב יזוז ממקומו. מספר דקות לאחר מכן הופיע רכב ביטחון של המפעל והכתב נתבקש לעלות עליו.

הכתב סירב והזעיק את המשטרה המקומית. בתיווכם של השוטרים שהגיעו למקום, הסכימו השומרים להתנצל על התנהגותם, והכתב הסכים שלא להגיש תלונה. השוטרים הבהירו לכתב רויטרס כי הוא יכול להגיש תלונה, "אבל עליך להבין, מדובר במפעל של פוקסקון ויש להם מעמד מיוחד כאן".

מה שלא נכתב בחוזים

סביר להניח שאפל לא מנחה את קבלני המשנה שלה מעבר לים כיצד להתנהג. לחברה, שמשלמת ליצרניות מיליארדי דולרים, יש קוד התנהלות שמחייב אותם (ראו מסגרת). בחוזים של אפל עם היצרניות נכתב כי "על הספקיות להבטיח קיומה של סביבת עבודה נקייה מטרדות". התקרית בגואנלן משקפת בעיקר את מה שלא נכתב בחוזים, ואת החשש של היצרניות מדליפת מידע.

דרך נוספת של אפל למנוע זליגת מידע ממפעליה היא חתימת חוזים עם יצרנים בהתראה קצרה. לדברי אחת היצרניות, שכמו שאר הדוברים בכתבה בחר להישאר בעילום שם, "מה שקורה בדרך כלל הוא שאנו מקבלים שיחת טלפון מאפל רק בשלב שבו הם כבר יודעים בדיוק מה הם רוצים. אנו מציגים להם מספר אופציות, והם מוסרים לנו את החלטתם רק שבועות ספורים לפני ההשקה הרשמית של המוצר".

אסטרטגיה נוספת שנוקטת אפל היא עיצוב הרכיבים בעצמה, ולא באמצעות הספקיות. דבר זה מתסכל לא מעט יצרניות רכיבים. בכיר ביצרנית הפועלת בדרום קוריאה אמר כי בקשותיה של אפל גובלות לעיתים בחוסר הגיון. לדבריו, "הם מבקשים לעצב את הרכיבים בגודל ייחודי רק להם ועם פונקציות ייחודיות, כדי להבטיח שלא נוכל להשתמש בהם עבור מוצרים של חברות מתחרות".

על-פי מקורות המקורבים ליצרניות של החברה, חוזה עבודה עם אפל כולל תמיד סעיף של שמירה על סודיות, בו קבוע עונש כבד על כל הפרה. בנוסף, כוללים החוזים היתר גורף לנציגי אפל לבקר במפעלים ללא התראה מוקדמת, כדי לבדוק את נוהלי האבטחה. עדיין לא ידוע על חברה שנקנסה על הפרת תנאי הסודיות בהסכם, אך ידוע על כמה חברות שקיבלו אזהרה בעל-פה מאנשי אפל בגין הדלפת מידע לכאורה.

הבעיה הניצבת בפני אפל במקרים הללו היא מציאת הוכחה שתצביע על מקור ההדלפה. בדרך כלל, החברה לא יכולה לעשות דבר פרט לסיום ההתקשרות עם היצרנית ברגע שהחוזה מסתיים. לדברי אחד המקורות, "כל עוד אין לאפל הקלטה או עותק מדואר אלקטרוני שמוכיח את אשמת היצרן במחדל, הכול בגדר ספקולציות".

היצרניות של אפל כבר הוכיחו את נכונותן למלא אחר תנאי הסודיות של החברה כמעט בכל מחיר. במקרה שהתפרסם בכל העולם בשנה שעברה, קפץ אל מותו דאניונג סון, עובד בן 25 באחד המפעלים של פוקסקון, לאחר שנחקר על-ידי אנשי הביטחון של החברה בחשד שהבריח אל מחוץ למפעל שבו עבד מספר דגמי אבטיפוס של אחד מדגמי האייפון. ככה זה כשהחברה שמשלמת על ייצור הרכיבים כל כך אובססיבית לסודיות.