האירופים התלהבו מישראל: האוצר גייס 1.5 מיליארד אירו

(עדכון) החשכ"ל השלים הנפקת אג"ח ממשלתית ל-10 שנים בתשואה של 4.68% המגלמת מרווח של 1.5% מעל לריבית ממשלת גרמניה ל-10 שנים ומרווח של 1.3% מעל ריבית ה-SWAP הגרמנית לעשור

החשכ"ל, שוקי אורן השלים הערב (ה') גיוס אג"ח באירופה בסך של 1.5 מיליארד אירו לתקופה של 10 שנים בתשואה של 4.68% המגלת מרווח של 1.5% מעל לריבית ממשלת גרמניה ל-10 שנים ומרווח של 1.3% מעל ריבי ה-SWAP הגרמנית ל-10 שנים.

מדובר בהנפקת החוב הזר הגדולה ביותר אי פעם של מדינת ישראל. ההנפקה זכתה לביקושי יתר בסך של יותר מ-13 מיליארד אירו. החשכ"ל התכוון לגייס סכום בנצ'מארק של כ-750 מיליון אירו, אולם לאור הביקושים הגבוהים והמחיר האטרקטיבי הוחלט להרחיב את ההנפקה ל-1.5 מיליארד אירו.

עם פרסום תוצאות ההנפקה אמר שר האוצר, שטייניץ: "הביקושים הגבוהים לאג"ח שהנפקנו באירופה מהווים הבעת אמון במשק הישראלי ובהתמודדותו המרשימה עם המשבר".

החשב הכללי, שוקי אורן אמר: "הביקושים של הגופים הפיננסיים הבינלאומיים לאג"ח של ממשלת ישראל מלמד על האטרקטיביות של המשק הישראלי בעיני המשקיעים ועל הנגישות הגבוהה של ממשלת ישראל לשווקי ההון בעולם". והוסיף, "מדינת ישראל חוזרת לשוק האירו לאחר כמעט 5 שנים של היעדרות" והעריך כי "הגיוס הגדול צפוי להפחית את העומס משוק האג"ח המקומי".

הצוותים של החשב הכללי אשר הגיעו בימים האחרונים לאירופה התפצלו לשלושה צוותים, אשר ביקרו בבירות הפיננסיות האירופאיות העיקריות: פאריז, לונדון, ציריך, ג'נבה ואמסטרדם. "קבלת הפנים היתה חמה מאוד. יש עניין רב להשקיע בישראל", אמר שוקי אורן בשיחה עם "גלובס" במהלך היום. חלק מהביקושים היו של גופים ישראלים באמצעות מוסדות אירופאים, אך ההענות של הגופים הזרים היתה גבוהה במיוחד והמכרז נסגר כש-93% מההנפקה הוקצתה למשקיעים זרים, בהם חברות ביטוח, מנהלי תיקים וקרנות גדולות בפיזור נרחב על פני מערב אירופה, בנוסף ישנם גם משקיעים ממזרח אסיה.

למרות הביקושים הגדולים, החשב הכללי ציין כי לא יגייס יותר ממיליארד וחצי אירו "אני לא רוצה ליצור מצב שבעוד 10 שנים החשב הכללי, יהיה אשר יהיה, ייאלץ להתמודד עם פדיונות אג"ח כל כך משמעותיים", הסביר אורן ל"גלובס".

החתמים בהנפקה היו גולדמן זאקס, ברקליס ומורגן סטנלי.