תנובה ושטראוס חתמו הסכם עם שופרסל לגבי עמלת הסדרנות

ישלמו עמלה שעומדת על פחות מ-3% מהמחזור ■ סדרנות מוצרי החלב של תנובה לא תעבור בשלב זה לשופרסל

שני תאגידי המזון הגדולים, תנובה ושטראוס, הגיעו להסכם עם רשת שופרסל בנוגע לעמלת הסדרנות שישלמו הספקים לרשת - כך נודע ל"גלובס". בניגוד לדרישותיה הראשוניות של שופרסל , העמלה שישלמו החברות הגדולות עומדת על שיעור של פחות מ-3% מהמחזור.

עוד נודע כי בהתאם להסכם עם תנובה, סדנות מוצרי החלב - שהיא עיקר פעילותה של תנובה - לא תעבור בשלב זה לידי רשת שופרסל. ככל הנראה, גם פעילות החלב של שטראוס לא תעבור בשלב זה.

מנכ"ל קבוצת שטראוס , גדי לסין, המשמש גם כיו"ר איגוד המזון, עמד בחזית מאבק יצרני המזון נגד שופרסל על רקע הסדרנות. איגוד המזון אף הגיש לממונה על ההגבלים בקשה להתאגד מול הרשת וכן הגיש בקשה להכריז על שופרסל כ"מונופסון" על רקע שליטתה בשרשרת האספקה, בהיותה גם יצרנית של מותג פרטי.

רשת שופרסל הגיעה להסכמים עם יצרני מזון נוספים. שני יצרנים גדולים - קבוצת קוקה-קולה, הכוללת גם את טרה, וקבוצת אסם - נמצאים בשלב מתקדם במשא-ומתן מול הרשת.

כזכור, עם החלטתה של שופרסל בסוף 2009 להעביר את סדרנות המוצרים בסניפים לידיה, היא הודיעה לספקים כי תגבה עמלה בשיעורים של עד 9%. הרף המינימלי שהציבה הרשת היה 4%.

שיעור העמלה שתגבה הרשת היה למוקד הויכוח העיקרי בין היצרנים לרשת. היצרנים טענו כי שופרסל מבקשת לנצל את כוחה בשוק כדי להפוך את הסדנות למוקד רווח, וכי בעוד עלות הסדרנות עומדת על 1.5%-3%, בהתאם לגודל היצרן ולסוג המוצרים - שופרסל מבקשת לגבות שיעורים גבוהים משמעותית.

סוגיה נוספת שנלוותה למהלך העברת הסדרנות היא פיטורי כ-2,500 סדרנים המועסקים על-ידי יצרני המזון בעבודות הסדנות ברשת שופרסל.

בעקבות חשיפת "גלובס" כי שופרסל אינה קולטת את סדרני הרשת מבין המפוטרים, החליט בדצמבר האחרון יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, לאפשר לספקים המעוניינים בכך להמשיך להפעיל מערך סדרנות משלהם בחנויות הרשת עד לחודש יוני השנה.

הרעיון היה לאפשר פרק זמן של התארגנות שבו שופרסל, מחד, תעשה מאמץ לקלוט את המפוטרים, ומאידך יידרשו הספקים לעשות מאמץ לדאוג ליתר הסדרנים הצפויים לקבל מכתבי פיטורים.

כעת, מששופרסלמשלימה הסכמים עם מרבית הספקים, עבודת הסדרנות צפויה לעבור במלואה לרשת כבר בסוף חודש יוני.