להתאושש בסטייל: מה מציעים מרכזי ההחלמה וכמה זה עולה?

מרכזי ההחלמה מציעים למתאוששים מאירועי לב ומניתוחים אחרים אירוח למשך מספר ימי הסתגלות לפני החזרה הביתה ■ תמורת כ-450 שקל ליום מקבלים תנאי בית-מלון עם ליווי רפואי ונפשי, ולרוב אפשר לקבל החזר מקופ"ח

שחרור מבית-החולים אחרי אירועים רפואיים קשים דוגמת אוטם שריר הלב, ניתוח מעקפים או ניתוח קשה אחר, עשוי להיות חוויה קשה עבור החולה. לעיתים, משיקולים רפואיים מתבצע השחרור מבית-החולים לפני שהחולה חזר לאיתנו פיזית, ובמקרים אחרים, בייחוד כשמדובר באירוע לבבי, החולה נושא עימו משקעים המקשים על חזרתו לתפקוד נורמלי. עבור חולים אלה הוקמו בשנים האחרונות מרכזי החלמה פרטיים, רובם המכריע במרכז הארץ.

המרכזים מציעים לחולים חזרה הדרגתית לשגרת החיים, בהשגחה רפואית, תוך שמירה על תזונה נכונה, בליווי הדרכה וסדנאות מקצועיות.

מרבית המרכזים מיועדים אומנם להחלמה אחרי מחלות לב, אולם בחלקם קיימות גם מחלקות המאפשרות החלמה אחרי ניתוחים או פגיעות אחרות.

על-פי חוק ביטוח הבריאות זכאי כל אדם ל-5 ימי החלמה במימון מלא של המדינה. מבוטחי הביטוחים המשלימים זכאים למימון המשך בהתאם לסוג הביטוח, ולהחזרים היכולים להגיע לכ-450 שקל ביום (תלוי בקופה ובסוג הביטוח).

"אדם שעבר אירוע לב או ניתוח לב לא יכול לחזור לפעילות באופן מיידי. באופן טבעי החולים האלה חווים חרדות ופחדים, הם לא יודעים מה מותר ומה אסור", מסביר ד"ר אמיר פרידנברג, המנהל רפואי של הביטוח המשלים בקופת-חולים לאומית. "עבור חולי לב ישנה חשיבות גדולה להחלמה במוסד החלמה: אם אין פגיעה משמעותית בשריר הלב האדם צריך לחזור לפעילות מלאה לחלוטין תוך 6 חודשים. במקומות האלה יש מדריכים את החולה איך לעשות את זה נכון".

לדברי פרידנברג, שהייה במוסד החלמה לחולים אחרי ניתוחים שאינם ניתוחי לב תלויה באופי החולה: "אדם שעבר ניתוח שבר ולמחרת הלך הביתה, לא זקוק למרכז החלמה. המרכז דרוש לאנשים שצריכים שיקום, כמו כאלה שעברו החלפת פרק ירך. צריך לבחור מקום שיכול להדריך אותו בתחום הזה של חזרה לתפקוד. חלק מהביטוחים המשלימים מאפשרים החלמה אחרי ניתוח, אולם מי שבוחר באפשרות הזו הם בדרך כלל אנשים בודדים שמתקשים בתפקוד יום-יומי".

עמל סיעודית, רעננה

חברת 'עמל סיעודית' השיקה החודש מלונית המיועדת לכל אדם המשתחרר מבית-חולים בעקבות מחלה או ניתוח. המלונית ממוקמת ב'עמל בשרון' שברעננה, מול פארק רעננה, ומיועדת למטופלים בני כל הגילים, בעלי מגבלות תפקודיות זמניות.

מטרת השהייה במקום היא חיזוק ותמיכה לקראת חזרה לתפקוד יומיומי עצמאי. במקום פועל צוות רב מקצועי הכולל: רופא ואחות צמודים, פיזיותרפיסט על בסיס יומי, מרפאה בעיסוק, דיאטנית, עובדת סוציאלית, וניתן ייעוץ של רופאים מומחים, שירותי משלוח בדיקות למעבדה, שירותי מניקור, פדיקור ומספרה.

* מחיר ללילה: 420 שקל.

* לינה למלווה: 50% ממחיר החדר.

* מספר חדרים / מיטות: 17 חדרים לתקופות קצרות או ארוכות (חלקם לבודדים חלקם זוגיים).

* שירותים רפואיים: אחות צמודה 24 שעות ורופא צמוד במשך שעות היום ובכוננות לילה.

* שירותים מקצועיים: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, דיאטנית, עובדת סוציאלית.

* תנאי השהייה: פנסיון מלא - תפריט בפיקוח דיאטנית של 3 ארוחות ושתי ארוחות ביניים.

* שירותים נוספים הכלולים במחיר: טלוויזיה, חניה, גלישה באינטרנט ובר משקאות חמים חופשי.

* פעילות נוספת: מתוכננת פעילות תרבותית והרצאות.

* הסדרים עם קופות-החולים: עם כל הקופות, החזרים בהתאם לתקנוני הקופה.

מול הים, בת-ים

בית החלמה הממוקם על הטיילת בבת-ים וכולל 3 קומות: מחלקה להחלמה אורתופדית, מחלקה להחלמה מאירועי וניתוחי לב ומחלקה לכירורגיה כללית.

* מחיר ללילה: 390-470 שקל (תלוי במשך השהייה והדרישות לטיפול). לאחר התקף או ניתוח לב - 5 לילות חינם (לפי תקנון של כל קופה), החלמה אחרי ניתוחים אחרים בהשתתפות עצמית עד 220 שקל או בהחזר מלא (לפי תקנון הקופה).

* לינה למלווה: 280 שקל ללילה.

* מספר חדרים/מיטות: 60 מיטות בחדרים בודדים / זוגיים.

* שירותים רפואיים: רופא ואחות 24 שעות ביממה.

* שירותים מקצועיים: פיזיותרפיה יומיומית במימון המרכז (ולא בשימוש זכאות קופת-חולים, כך שהמחלים יכול לקבל את מלא הטיפול הפיזיותרפי שמגיע לו מהקופה בביתו).

* תנאי השהייה: פנסיון מלא - 3 ארוחות ביום קפה ועוגה אחר-הצהריים, לפי מצב רפואי ניתן לקבל את הארוחות בחדר.

* תנאים נוספים: טלפון, פעמון מצוקה, עמדת אינטרנט ציבורית, עמדת קפה חופשית.

* שירותים נוספים הכלולים במחיר: הרצאות בנושא בריאות מדי יום.

* הסדרים עם קופות-החולים: הסכמים עם כל הביטוחים המשלימים, חברות ביטוח וארגוני עובדים גדולים (ההחזרים נקבעים לפי תקנון הקופה שבה מבוטח המחלים או במימון מלא או חלקי של ארגונים אחרים).

שי-לב, שיבא, תל-השומר

מרכז בתחום בית-החולים תל-השומר, מיועד למחלימים מאירוע לב בלבד. הצוות מתאים טיפול תרופתי לשלב ההחלמה, מספק תמיכה פרטנית וקבוצתית בנושאי אורח חיים בריא, ומכין את המחלים ואת בני משפחתו לחזרה לחיי היום-יום.

* מחיר ללילה: 550 שקל בחדר זוגי, תוספת לאדם בחדר בודד - 220 שקל.

* מחיר למלווה: תוספת לבן זוג בחדר על בסיס לינה וארוחת בוקר - 250 שקל, פנסיון מלא - 300 שקל.

* מספר חדרים/מיטות: 36 חדרים, 72 מיטות.

* שירותים רפואיים: במלון אגף רפואי ובו חדר רופא, חדר אחות וחדר טיפולים 24 שעות ביממה. במלון השגחה של צוות רפואי וסיעודי לאורך כל שעות היממה, לרשותו ציוד לטיפול שוטף ולטיפולי חירום בחולי לב.

* הצוות כולל רופאים קרדיולוגים מומחים ורופאים בכירים, אחיות מוסמכות ואחיות בוגרות קורס טיפול נמרץ, עובדת סוציאלית, פסיכולוגית, דיאטנית קלינית, פיזיולוג, מדריכי פעילות גופנית ומדריכת יוגה. אנשי הצוות הם חלק מהצוות של המרכז הרפואי שיבא.

* שירותים מקצועיים: חדר כושר משוכלל בו מתקיימת פעילות גופנית מודרכת בפיקוח קרדיולוג ותוך ניטור המטופל; הידרותרפיה - שחייה שיקומית, וטכניקות טיפוליות המתבצעות במים. הפעילות נעשית עם ציוד ניטור מיוחד למים ובפיקוח קרדיולוג.

* תנאי השהייה: פנסיון מלא. האוכל מותאם למחלימים על-ידי דיאטנית על-פי ההנחיות התזונתיות של איגוד רופאי הלב ובהשגחת הרבנות.

* תנאים נוספים: טלפון פנימי, קומקום, מקרר, ערכת תה/קפה.

* פעילות נוספת: הדרכות קבועות על-פי תוכנית שבועית. פעילות גופנית משקמת, יוגה או טאי-צ'י פעמיים ביום, הרצאות בתחומים רפואיים כגון טרשת עורקים, הקשר בין תזונה ומחלות לב, סדנאות בהנחיית פסיכולוגית, שיחה קבוצתית עם עובדת סוציאלית בנושא: התמודדות עם משברים, שיקום לאחר ניתוח, חזרה לחיים פעילים, דמיון מודרך, נזקי עישון ושיטות גמילה.

* הסדרים עם קופות-החולים: הסכמים עם הקופות השונות. התשלום עבור שירותי המלון נעשה ישירות במלון ובחלקו מכוסה על-ידי הביטוחים המשלימים השונים. לפרטים יש לפנות לקופות-החולים ו/או חברות הביטוח.

אסותא, רמת-החי"ל, תל-אביב

מרכז ההחלמה נמצא במתחם החדש של אסותא ברמת-החי"ל בתל-אביב, ומיועד לחולים אחרי אוטם שריר הלב או ניתוחי לב, עצמאים בתפקודם.

* מחיר ללילה: 600 שקל. תוספת של 240 שקל ללילה עבור חדר פרטי.

* מספר חדרים/מיטות: 24 מיטות.

* מחיר למלווה: 600 שקל ללילה על בסיס פנסיון מלא.

* שירותים רפואיים: צוות רפואי, הכולל אחיות ורופאים, 24 שעות ביממה. הצוות הרפואי מבצע מעקב יומיומי הכולל מתן תרופות וביצוע בדיקות מעבדה. חולים הזקוקים למעקב א.ק.ג יכולים להיות מחוברים לא.ק.ג במהלך השהות וכל חולה מקבל לחצן מצוקה שמאפשר לאתר את מיקומו המדויק בתוך בית-החולים ובתוך זמן קצר.

* שירותים מקצועיים: פגישות עם פיזיותרפיסטית, הרצאות, סדנאות ומפגשים פרטניים עם דיאטנית, עובדת סוציאלית, פיזיולוג של המאמץ, רופאים שעוסקים בתחום הקרדיולוגיה ושיקום הלב, סקסולוגית ועוד. כל מטופל משתתף בכשני מפגשים כאלו בכל יום.

* תנאי השהייה: פנסיון מלא - 3 ארוחות ביום הניתנות בחדר האוכל של צוות בית-החולים, מתוך אוריינטציה שיקומית, במטרה שהחולים יוכלו לחזור במהירות האפשרית לשגרה. יש אפשרות להזמין שירות חדרים מתפריט מיוחד.

* שירותים נוספים: חדר אירוח למשפחות ובו אינטרנט אלחוטי, טלוויזיה ופינת שתייה חמה. קיימת הנחה לחניה בבית-החולים.

* הסכמים עם קופות-החולים: הסדרים עם כל הקופות.

* מדיקל, תל-אביב

בית החלמה פרטי, הממוקם צמוד למרכז הרפואי איכילוב בתל-אביב ולדיור מוגן Palace Tel Aviv, ובו 4 מחלקות: מחלקה סיעודית ומחלקה לתשושי נפש ברישוי משרד הבריאות ושתי מחלקות החלמה לאחר אשפוז או ניתוחים המיועדות לחולים בכל גיל עם מגבלות רפואיות. הצוות כולל רופאים, אחיות, עובדת סוציאלית, פסיכולוג, צוות פיזיותרפיה, מרפאה בעיסוק ודיאטנית.

* מחיר ללילה: 700 שקל ללילה בחדר זוגי. תוספות תשלום לחדרים בודדים/משודרגים.

* מספר חדרים/מיטות: 68 מיטות/38 חדרים.

* מחיר למלווה: ניתן לשכור חדר זוגי במחיר 1,300 שקל על בסיס פנסיון מלא.

* שירותים רפואיים: רופא ואחיות 24 שעות ביממה. במהלך שעות היום נמצאים 3 רופאים, מתוכם רופאה מומחית בגריאטריה. לצדם עובד צוות רב מקצועי של מטפלים.

* שירותים מקצועיים: פיזיותרפיה 5 פעמים בשבוע, ריפוי בעיסוק, דיאטנית כל יום, עובדת סוציאלית, שירותי תעסוקה.

* תנאי השהייה: 3 ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים. קפה, תה, שתייה קרה חופשי.

* שירותים נוספים: חיבור למחשב/אינטרנט, פינת אינטרנט מרכזית, ספרייה, חיבור לקו בזק - טלפון.

* פעילות נוספת: הרצאות יומיות בנושאי בריאות, בבוקר התעמלות- יוגה, ציקונג, פיזיותרפיה.

* הסדרים עם קופות-החולים: מוכר על-ידי כל הביטוחים המשלימים, כולל משרד הביטחון.

44
 44