עיריית ירושלים מציעה הטבות לגופי שידור שיעברו לעיר

תציע את חבילת ההטבות לקשת, רשת ולאולפני טלוויזיה, כמו גם לערוץ 10 שכבר נמצא בהליכי מעבר לירושלים ■ מדובר בין היתר בסיוע בהקמת תשתיות לאולפנים ובסיוע בשכר דירה ובארנונה לחברה ולעובדים

ירושלים רוצה לשוב ולהיות בירת הטלוויזיה של ישראל. ל"גלובס" נודע כי בעיריית ירושלים מנסחים בימים אלה חבילת הטבות, שאותה יציעו לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת ולאולפני טלוויזיה כמו אולפני הרצליה. החבילה מוצעת גם לערוץ 10 שכבר נמצא בהליכי מעבר לירושלים. מדובר בהטבות של מיליוני שקלים לחברה ולעובדיה.

במסגרת הכוונה למשוך לעיר את תעשיית המדיה, נעשו בתקופה האחרונה בדיקות מול גופי השידור וההפקה השונים, כדי לבחון אילו תמריצים עשויים להשפיע ולגרום להם לעקור מאזור תל-אביב לירושלים.

בין היתר נודע כי קיימת כוונה להכשיר מתחם בלב הבירה שיהפוך לקריית טלוויזיה, בדומה לאזור רמת-החי"ל בתל-אביב. בין המקומות שעשויים לעבור הסבה לטובת העניין - שטח של 25 אלף מ"ר מול מתחם משרד החוץ הישן, בסמוך לרשות השידור, הגן טכנולוגי במלחה ואזור הר חוצבים.

בבסיס התוכנית של עיריית ירושלים, בהובלתו של ראש העיר ניר ברקת, נמצאת העתקת ההטבות הניתנות כיום בעיר לחברות היי-טק וביו-טכנולוגיה והוספת הטבות נוספות. בין היתר מדובר בעזרה בהקמת תשתיות לאולפנים, סיוע לחברה בשכר דירה עבור מתקן הפעילות, מענקים נקודתיים לעובדים שמועסקים בתחום המדיה לסיוע בשכר דירה וארנונה, והענקת מענק חלופי שווה-ערך לארנונה לגוף עצמו. בתוך כך הוקמה בירושלים קרן שתומכת בהפקות טלוויזיה וקולנוע המצולמות בעיר.

בעירייה מאיצים את המהלך

ערוץ 10 מחוייב על-פי חוק להעתיק את חברת החדשות שלו עד לשנת 2012 לירושלים. מאחר שמדובר בזכיין יחיד המחזיק בחברת החדשות, בערוץ מתכננים העתקה של החברה כולה מגבעתיים לירושלים.

בשנת 2012, עם המעבר המתוכנן מזיכיונות לרישיונות, יחוייב כל גוף שיבקש להקים ערוץ להחזיק גם בחברת חדשות, המחויבת לשדר מירושלים על-פי חוק. אז צפויות גם קשת ורשת להתפצל לערוצים נפרדים, או לחילופין להתמזג לערוץ אחד. במצב כזה, ירושלים מבקשת למשוך אליה את גופי השידור המחודשים.

מאז הוקם ערוץ 1 ב-1968 ועד להקמת הערוץ השני בראשית שנות ה-90, התרכז בירושלים עיקר הפעילות הטלוויזיונית בארץ. גופי ההפקה העיקריים בישראל פעלו בה, כאשר המפורסם בהם הוא טלעד, שעבד באופן צמוד עם רשות השידור ולימים הפך לזכיין שידור בערוץ 2. כיום, לבד מערוץ 1, רק חברת החדשות של ערוץ 2 פועלת מנווה-אילן, כמחוייב בחוק.

לא אחת הצהירו בחברת חדשות ערוץ 2 כי הנוכחות בירושלים גורמת לחברה לקשיים כלכליים, משום שמרבית העובדים והמרואיינים מגיעים מאזור תל-אביב, מה שמחייב הוצאות שינוע נכבדות. על כן, חלק עיקרי בתמריצים שינתנו לחברות יתייחסו להעסקת עובדים המתגוררים בירושלים. בעיה אחרת בעבודה בתוך ירושלים היא הפקקים בעיר והקושי של חברות דינמיות ביציאה מהירה מתוך העיר וכניסה אליה.

"ערוץ 10 מחוייב על-פי חוק שערוץ החדשות שלו יישב בירושלים, ובעקבות ההחלטה החדשה לאפשר לערוץ 10 להמשיך לפעול, החלטנו שמעבר לשיטת המקל נייצר גם גזר", אומר ל"גלובס" סמנכ"ל שיווק של הרשות לפיתוח ירושלים, אייל חיימובסקי. "אנחנו מעוניינים להאיץ את המהלך ולא לחכות לדד-ליין שהוא 2012".

לדברי חיימובסקי, "כבר נפגשנו עם מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, ועם סמנכ"ל הכספים ועם ראש העיר ירושלים, עדכנו את אגף תקציבים, וקיבלנו תמיכה עקרונית. לפני שנה ניהלנו מהלך על מנת לעניין את אולפני הרצליה שביצעו מהלך של מכירת הנדל"ן בהרצליה, ולכן אנחנו מגבשים חבילה מתוך הבנה שבשורה התחתונה הם כולם גופים עסקיים. אנחנו גם מאמינים כי העברת גופי השידור לכאן תהיה מגנט להעברת גם תעשיות נוספות כמו הפרסום וההפקה לעיר".

מקשת נמסר: "עדיין לא התקבלה כל פנייה, אך אם הדברים הבאים לידי ביטוי כאן נכונים, נראה כי מדובר בהצעה מעניינת ובעלת פוטנציאל".

ברשת ביקשו שלא להתייחס לדברים.

מערוץ 10 נמסר: "אנו פועלים בכדי לקיים את הוראות החוק".