דירוג החברות האתיות בעולם: ג'נרל אלקטריק, גוגל וקום איל פו

‎‎הבנקים נמחקו מהרשימה ‏‎‎‏■ מכון אתיספירה: בזמן משבר הציבור בוחן את רמת האתיות של התאגידים‏

‎‎חברות תעשייתיות גדולות הן המובילות ברשימת העסקים האתיים בעולם. לעומתם, הבנקים של וול סטריט נעלמו מהרשימה כבר בשנה שעברה, לאור החילוץ שהם קיבלו מהממשל על חשבונם של משלמי המסים.

‏קום איל פו הישראלית נכנסה לרשימה של 100 החברות האתיות ביותר שמפרסם מכון אתיספרה (‏‏Ethisphere Institute‏) בקטגוריית הביגוד, לצידן של ‏כמה מהחברות הידועות ביותר בארה"ב, בהן ג'נרל אלקטריק , גאפ וגוגל . מכון אתיספרה בחן למעלה מ-3,000 חברות עם הכנסה שנתית של יותר מ-50 מיליון דולר ולפחות 100 עובדים.

‏‎‎האמון נסדק

‏‎‎ברשימה לשנת 2010, שפורסמה היום (ב') נכנסו לדירוג יצרנית המכוניות פורד , חברת המרקים קמפבל וחברת התוכנה אדובי , בעוד יצרנית הרכב טויוטה וחברת המזון המהיר מקדונלדס נשארו בחוץ.

‏‏אמון המשקיעים נסדק בשנים האחרונות רבות בגלל שערוריות כמו הונאת הפונזי של ברנרד מיידוף, בהיקף של 65 מיליארד דולר ושערוריית השוחד בחברת סימנס , כמו גם בגלל השאלה האם הולם שממשלות יצילו את הבנקים ויממנו את הבונוסים היוקרתיים שלהם.

‏‏לדברי אלכס בריגהם, מנכ"ל מכון אתיספרה, החברות המופיעות ברשימה מצטיינות בשמירה על הקודים האתיים דווקא בדרגים הגבוהים יותר. "נושאי האתיקה והנזק האפשרי למוניטין הגיעו לחדר הישיבות", מוסיף בריגהם, "הדבר פשוט לא היה קיים לפני מספר שנים. כיום זה ממש חשוב לחברים בדירקטוריונים".

‏‏לדברי מנהלים האחראים על תחום האתיקה בחברות גדולות בארה"ב, ההתנהלות ההגונה קריטית בזמן המיתון, שהביא את האבטלה לרמה של כמעט 10% ופגע בחסכונות הפנסיוניים - אירועים שהעמיקו את חוסר האמון של הצרכנים בתאגידים.

‏‎‎מאחורי המסך

‏"בעלי המניות הרבה יותר אקטיביים", אומרת פטרישה נזמץ, ראש מחלקת האתיקה בחברת זירוקס. "אנשים מתעניינים יותר במה שקורה מאחורי המסך. בניית אמון הציבור היא קריטית".

‏מחברי הדירוג מסבירים כי ‏מעבר לניסיון למצוא חן בעיניהם של הצרכנים והמשקיעים, בניית תרבות של הגינות וכנות עשויה לעזור לתאגידים להודות בפני עצמם מתי בדיוק העסקים סובלים, מה שעשוי לסייע בצליחתם של הזמנים הגרועים.

‏‏‏"להיות אתי זה גם להתבונן במציאות של עצמך במבט נקי", אומר דייויד לייץ', הפרקליט הראשי של פורד. "מדובר בלהיות כן עם עצמך ועם עמיתיך לחברה בחזון אמיתי בנוגע למציאות של עצמך". ‏‎‎‏