אירופה ננעלה בירידות: השווקים לא התרשמו מאישור הסיוע ליוון

המדדים איבדו עד 0.45%; עלו בסיכום שבועי עד 2.3% ■ התערבות האיחוד האירופי תהיה בבחינת מפלט אחרון וקרן המטבע הבינלאומית תפרוש רשת ביטחון ליוון ■ מקור הדאגה הבא: פורטוגל וספרד

לאחר שבועות של חוסר ודאות שבמהלכם רשמו שוקי המניות ירידות לפרקים והאירו נחלש, סאגת משבר החוב ביוון הגיעה, כך נראה, לסיומה. האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית הסכימו היום (ו') על תוכנית סיוע ליוון במידה והיא לא תוכל לשלם את חובותיה. במילים אחרות, הסיוע לא יינתן באופן מיידי אלא בשלבים.

בשבועות האחרונים עמד הסיוע ליוון בסימן שאלה, לאחר שגרמניה התנתה את מתן הסיוע מצידה בהתערבות קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בנושא. צרפת, לעומת זאת, ראתה בפנייה ל-IMF כמביכה בהתחשב בסטאטוס ובעושר של האיחוד האירופי.

הסכם הסיוע מגדיר את השלבים בהם יינתן הסיוע ליוון אך לא פחות חשוב מכך הוא קובע שיש להגביר את התיאום בין כלכלות אירופה. ההסכם קובע גם שהתערבות האיחוד האירופי לא תהיה מיידית אלא כמפלט אחרון, כך שעיקר כובד המשקל יוטל בהתחלה על ה-IMF.

יוון צריכה לפרוע אג"ח בהיקף של 27 מיליארד דולר בחודשים אפריל ומאי והיא מקווה לגייס אגרות חוב חדשות כדי למחזר את מרבית החובות הללו. הודעת האיחוד האירופי היום מרגיעה לפי שעה את השווקים, אולם המבחן האמיתי יגיע בקרוב עם ניסיונה של יוון לגייס אג"ח. ההנפקה האחרונה שביצעה יוון מוקדם יותר החודש נסגרה בריבית של יותר מ-6%, וראש ממשלת יוון כינה ריבית זו "לא מקובלת".

באירופה לא ממהרים להתלהב

התגובה המיידית של השווקים לתוכנית הסיוע הייתה חיובית, למעט בשוקי המניות באירופה, שנסוגו משיא של כ-18 חודשים. הבורסות המובילות באירופה ננעלו היום בירידה מירבית של 0.45%, מה שלא הפריע לעלייה שבועית בשיעור מירבי של 2.3%. בזירת המטבעות, האירו התרומם משפל של כ-10 חודשים מול הדולר ונסחר סביב 1.338 ד' לאירו, קרי עלייה של 0.6% בהשוואה לאתמול.

לאחר שהחשש מיוון ירד מסדר היום, באירופה עוברים להתמקד בנעל הבאה שתיפול: פורטוגל וספרד. "עושה רושם שהבעיות ביוון נפתרו ללא טלטלה מהותית. הדאגה העיקרית כעת עוברת לפורטוגל וספרד", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס מנהל השקעות בכיר בבית ההשקעות Tachibana. מנהל בכיר בבית השקעות אחר -Seven Investment Management - אחר לרויטרס כי הסכם הסיוע ליוון "רק סותם כמה סדקים ולא פותר את הבעיות האמיתיות. לכן, אין מקום להתלהבות".

מניות הבנקים באירופה הובילו את הירידות, כאשר מניית קרדיט סוויס בלטה לשלילה. גם מניות הנפט, כדוגמת בריטיש פטרוליום , איבדו גובה למרות העלייה במחיר הנפט.

שוקי אסיה ננעלו בעליות

באסיה שוקי המניות עלו, כאשר מדד הניקיי ביפן טיפס לשיא של 18 חודשים ובמהלך המסחר הוא אף חצה רמת ה-11,000 נקודות הפסיכולוגית, ונסוג ממנה. לפי נתוני סוכנות בלומברג, הקרנות המנייתיות החשופות לשווקים המתעוררים גייסו כמיליארד דולר בשבוע החולף, ואילו הקרנות החשופות לסין ואירופה רשמו פדיונות. מדד שנחאי עלה היום וקיזז את הירידות מתחילת השבוע על רקע ספקולציות כי הבנק המרכזי בסין לא יעלה את ריבית הבסיס במשק לפי שעה.

מבין המניות הבולטות באסיה, מניות הבנקים בסין בלטו בעליות, בהובלת מניית Huaxia שעלתה בכ-3%. מניית הנדל"ן Poly עלתה לראשונה מזה 5 ימים לאחר שבכיר בבנק המרכזי הסיני אמר שצעדי הממשל לנקות את עודפי הנזילות מהשוק "עובדים היטב". סין החלה לאחרונה לצמצם את מתן היקפי האשראי כדי למנוע התפתחות בועת נדל"ן, לאחר שמחירי הנדל"ן במדינה זינקו בשנה החולפת.