הבעת אמון: האוצר גייס 200 מיליון דולר בהנפקה פרטית באסיה

יחידת החוב באגף החשב הכללי גייסה את הסכום מקרן השקעות ריבונית של מדינה באסיה ■ בנוסף, ביצע החשב הכללי עסקת "החלף" (SWAP) שבאמצעותה המירה הממשלה את ההתחייבות מדולרים לשקלים

החשב הכללי במשרד האוצר גייס 200 מיליון דולר בהנפקה פרטית, מקרן השקעות ריבונית של מדינה באסיה. יחידת החוב באגף החשב הכללי ביצעה הנפקה פרטית לטווח של שנתיים, תחת תוכנית המדף להנפקות של ממשלת ישראל באירופה (European Medium Term Note). קרנות השקעה ריבוניות מנהלות תיקי השקעות גדולים והן נתפסות בשווקי ההון הגלובליים כמשקיעים אסטרטגיים מתוחכמים.

בנוסף להנפקת איגרת החוב עצמה, ביצע החשב הכללי עסקת "החלף" (SWAP) אשר באמצעותה המירה הממשלה את ההתחייבות מדולרים לשקלים. החתם בעסקה היה בנק ההשקעות ברקליס קפיטל אשר מכהן כעושה שוק ראשי באג"ח ממשלתיות.

מתווה העסקה איפשר לממשלה להשיג עלות גיוס נמוכה ביותר. עלות המימון לממשלה בשקלים לאחר עסקת ההחלף הייתה נמוכה ב-0.3% מתשואת אג"ח ממשלתית בריבית שקלית קבועה לתקופה מקבילה.

ההנפקה תורמת גם להפחתת תשלומי הריבית בתקציב המדינה. כל זאת מבלי להגדיל את החשיפה של החוב הממשלתי לסיכון שערי חליפין. בנוסף, מאפשרת הנפקה זו לממשלה להוריד את עומס הגיוסים מהשוק המקומי בשנה של גירעון תקציבי גבוה יחסית.

החשב הכללי שוקי אורן, אמר כי "אנו נמשיך לנצל הזדמנויות אטרקטיביות לביצוע עסקאות מימון כגון הנפקה זו ונמשיך למצות את כל את האפשרויות העומדות לרשותנו לצורך מימון יעיל של הגירעון. העובדה כי קרן השקעה כזאת בחרה לבצע עסקה זאת עם מדינת ישראל היא הבעת אמון נוספת בחוסנו של המשק הישראלי ובכלכלה הישראלית".