לראשונה בענף: 1,400 עובדי ויזה כאל הצטרפו להסתדרות

דורשים מו"מ על הסכם קיבוצי ■ ההתארגנות של עובדי כאל מהווה יריית פתיחה של אגף ההתארגנות החדש בהסתדרות – אגף שכל תפקידו לארגן עובדים באופן אקטיבי

מעל שליש מתוך 1,400 עובדי ויזה כאל הצטרפו לאחרונה להסתדרות הכללית והקימו ועד, והם דורשים על פי חוק שהנהלת החברה תנהל עימם מו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי. זוהי הפעם הראשונה שבה עובדים בחברת אשראי בישראל מתאגדים, והמהלך הזה מבטא את המשך מגמת ההתעוררות בשוק העבודה. נציין כי על פי החוק בחברה בה מתאגדים יותר משליש מהעובדים - על המעסיק להכיר בהתארגנותם של העובדים ולנהל מו"מ עמם.

"התארגנות עובדי כאל מהווה התפתחות חיובית משום שמדובר בעוד ענף שעובדיו מתחילים להתארגן", אמר היום עו"ד שי תקן, ראש אגף התארגנויות בהסתדרות והיועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי. תקן פנה היום (ה') במכתב אל מנכ"ל כאל, ישראל דוד, בו ביקש ממנו להיכנס למו"מ על הסכם קיבוצי. לדבריו, זהו המשך להתארגנותם של עובדים במספר ענפים שונים, כמו העוזרים המשפטיים בבתי המשפט, עובדי תחנות הדלק של סונול, עובדי בנק דיסקונט למשכנתאות, עובדי חברת הקייטרינג שפע ועוד. "אנו מקווים שעוד ענפים יצטרפו למעגל ההתארגנות", מסר תקן.

יו"ר הוועד החדש של העובדים, אופיר הרפז, אמר היום: "חברת כאל יקרה לנו כעובדים וכל רצוננו הוא להגיע לשיתוף פעולה עם ההנהלה כדי לשפר מצד אחד את תנאי העסקת העובדים ומאידך להצעיד בשיתוף פעולה את החברה קדימה. לטעמינו, ועד עובדים מסודר הוא חלק בלתי נפרד מתפקוד נכון ובריא של חברות מובילות במשק ומקור להידברות, להענקת זכויות ולתחושה שהחברה עושה כל שביכולתה למען רווחת עובדיה".

ההתארגנות של עובדי כאל מהווה יריית פתיחה של אגף ההתארגנות החדש בהסתדרות - אגף שכל תפקידו לארגן עובדים באופן אקטיבי. במשך השנים ספגה ההסתדרות ביקורת על כך שהיא לא עושה די לארגן קבוצות חדשות של עובדים במשק, אולם בשלוש השנים האחרונות היא צירפה לשורותיה אלפי עובדים חדשים מענפים שונים במשק.

גם התחרות שקמה להסתדרות מצד ארגון "כוח לעובדים", דחפה את ההסתדרות לשפר את עצמה - כפי שהעיד לאחרונה בעצמו יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

חברת כאל נוסדה בשנת 1978 והיא נמצאת בבעלות משותפת לבנק דיסקונט (כ- 72%) ולבנק הבינלאומי (כ- 28%). החברה מעסיקה כאמור, כ-1400 עובדים במשרדיה בגבעתיים. החברה עוסקת במתן אשראי, בהנפקה של כרטיסי אשראי וסליקת בתי עסק, בנכיון כרטיסי אשראי, בהלוואות, וביטוח המחאות. לחברה 1.33 מליון כרטיסי אשראי והיא פועלת בכ-50 אלף בתי עסק ברחבי הארץ. בהסתדרות דאגו לציין כי החברה דיווחה על רווח של כ-250 מליון שקל בשנת 2009 - רמז אולי לדרישות הכספיות שתעלה ההסתדרות במסגרת מו"מ על הסכם קיבוצי.