מבחן דרכים: לקסוס GS300 - מתוחכמת אך לא מתחכמת

היתרון הגדול של לקסוס GS300 בפלח היוקרה הוא יכולתה לשקף את האופי היפני של מתכנניה: רגועים, מדויקים, חסרי פשרות ושומרים על דיסקרטיות ■ מי שיוותר על התנהגות ספורטיבית, יפוצה גם בנוחות נסיעה שמותאמת היטב לתנאי האספלט הישראליים

עד לפני זמן לא רב ניתן היה למדוד ולהשוות בקלות את החוזק היחסי של מותג רכב יוקרתי בישראל. חישוב עוצמת המותג התבססה על המכירות השנתיות של כלי הרכב החדשים של אותו מותג, על היקף הפרסום שלו בישראל ועל נאמנות הלקוחות. אבל בשנים האחרונות נוסף לנוסחה משתנה חדש ורב-עוצמה, שאינו קל לחיזוי ולחישוב. הכוונה היא ליבוא האישי, שלעתים משנה את מפת חוזק המותגים מקצה לקצה.

כך למשל, היבוא האישי הוסיף בשנה שעברה למותג קרייזלר כמעט 80% למכירות השנתיות הרשמיות, למרצדס 69%, לקאדילק 47% ולב.מ.וו כ-13%. גם לקסוס הצטרפה ב-2009 לרשימה המכובדת, עם תוספת של כ-5% למכירות ה"רשמיות" של היבואן. זוהי אומנם תוספת צנועה יחסית, אך אם לוקחים בחשבון שהמותג נמצא בישראל כשלוש שנים בלבד ועד כה שמר על פרופיל פומבי שקט, היא בהחלט מעידה על עלייה ב"מדד החשק" של לקסוס בקרב לקוחות פלח היוקרה הישראלי.

למרות הגיל, עדיין אפקטיבי

המייצגת הנאמנה ביותר של אסטרטגיית "היוקרה השקטה" של לקסוס היא סדרת GS, שעברה השנה רענון. חיצונית השינויים במודל 2010 קלים יחסית וכוללים פנסים חדשים ומוחצנים יותר, פגושים חדשים ועוד כמה רכיבים קוסמטיים שוליים. למרות גילו המתקדם, עיצוב זה עדיין אפקטיבי ועדיין מעניק "השראה" - ויש מי שיגיד מודל לחיקוי - לדגמים מאוחרים וחדשים יותר של יצרנים מתחרים דוגמת ביואיק לה-קרוס החדשה ולינקולן LS.

תא הנוסעים של GS היה ונותר בועה יוקרתית ומפנקת-חושים, שמבודדת היטב את הנהג ואת הנוסעים מהעולם הרועש והאלים שבחוץ. מודל 2010 לא עבר שינויים מהותיים בעיצוב הפנים, למעט מיקום מחדש של כמה מהמתגים ושדרוג של חומרי הדיפון שמציפים כעת את חושי הראייה והמישוש, עם משטחים נרחבים של עץ ועור באיכות גבוהה מאוד. לוח המחוונים נראה מעט מיושן ("הצינורות" השקועים בתוכם ממוקמים השעונים המרכזיים היו פריט עיצוב פופולרי באמצע העשור הקודם), אך אפשר להתנחם במסך מגע גדול ועדכני, שמספק שליטה ברורה ומדויקת על רוב פונקציות המשנה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד לנסיעות ארוכות, מרחב הרגליים והכתפיים מאחור יספק גם את הדרישות של בעלי נהגים פרטיים, ורק תא המטען משלם את מחיר העיצוב ה"מהיר" ומציע נפח צנוע יחסית של 410 ליטר. איכות הגימור והיצור היא בדיוק מה שאפשר לצפות מהמותג: אין פינות לא מהוקצעות, אין חדירה של רעשי חוץ פנימה ואין מתגים סרבניים. הכול מחליק למקום ומתפקד בדיוק של סכין יפנית.

שורשים אמריקניים מורגשים

למבחן המקומי התייצב הדגם הבסיסי במשפחה, GS300, עם מנוע V6 בנפח 3 ליטר. המנוע לא השתנה במסגרת הרענון הכולל, והוא עדיין מייצר הספק של 249 כ"ס ומומנט של 31 קג"מ. ההספק אולי אינו מרשים כמו בחלק ממנועי 3 ליטר מהדור האחרון של ב.מ.וו, מרצדס ואאודי, אך נתוני ביצועים כמו תאוצה של 7.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 240 קמ"ש, בהחלט יענו על הדרישות הטיפוסיות של לקוחות פלח זה.

לתיבת ההילוכים יש מצב "ספורט" שכמעט אינו מורגש, אבל הצד החזק של GS300 הוא ללא ספק שיוט רגוע. כשרגל רגועה מונחת על דוושת התאוצה, מזרים ה-V6 היפני את הכוח לגלגלי ה-GS בצורה חלקה ומתורבתת להפליא, ומסכים לשייט במהירויות מצונזרות ללא כל מאמץ או שחיקה פיזית של הנהג. זוהי מכונית אידיאלית למי שנדרש לצלוח את כביש 6 על בסיס קבוע ועדיין רוצה לתפקד במיטבו אחרי 200 ק"מ לצד נהגים אלימים, אובדניים או רדומים (מחק את המיותר).

להבדיל מסדרת IS הקטנה, סדרת GS תוכננה בעיקר עבור השוק האמריקני ומעולם לא ניסתה להתהדר בנוצות ספורטיביות וגם לא להתחרות ביכולות הדינמיות של ב.מ.וו סדרה 5. השורשים האמריקניים אכן מורגשים על הכביש: כיול המתלים של ה-300 רך יחסית ונטיית הגוף בפניות בולטת יותר משל המתחרות האירופאיות הישירות. עם זאת, מודל 2010 עבר לא מעט שיפורים הנדסיים נסתרים מהעין ותחושת ההיגוי שלו ישירה ומדויקת יותר מבעבר.

מי שיוותר על התנהגות ספורטיבית יקבל פיצוי באגף נוחות הנסיעה, שמותאמת היטב לתנאי האספלט הישראליים. GS אומנם לא מנטרלת מהמורות בצורה אבסולוטית כמו אחותה הגדולה LS, אולם המתלים שלה חוצצים היטב בין הבורות והסדקים לבין עמוד השדרה של הנהג והנוסעים, ותורמים להקטנת עומס הנהיגה והבידוד מהעולם החיצוני. צריכת הדלק טיפוסית לקטגוריה, ומי שיפעיל את רגל ימין במרץ לא יראה יותר מ-8 קילומטרים לליטר.

לקסוס GS300 מהדור האחרון, בגרסת הגימור הרגילה, עולה כיום 397,500 שקל. מחיר זה נמוך בכמעט 25% ממחיר הב.מ.וו 528 המקבילה, ובכמעט 20% ממחיר המרצדס E300. מנגד, מחיר זה גבוה בכמעט 20% ממחיר האינפיניטי G37, שנמצאת כיום בעיצומו של מסע החדרה אגרסיבי. היתרון הגדול ביותר של הלקסוס GS בפלח שלה הוא יכולתה לשקף את האופי היפני של מתכנניה: מתוחכמים אבל לא מתחכמים, רגועים אבל מושחזים, מדויקים, חסרי פשרות ושומרים על דיסקרטיות כלפי חוץ.

אינפו: לקסוס_GS300
 אינפו: לקסוס_GS300

מתחרות

כמה שחודשו באחרונה:

אינפיניטי G37

אינפיניטי G37 מודל 2010
 אינפיניטי G37 מודל 2010


במארס השנה הוצגה סדרת G37 של אינפיניטי, המתחרה המרכזית של GS, אחרי מתיחת פנים ורענון קל. השינויים החיצוניים כוללים חרטום מעודכן עם פנסים, גריל ופגושים חדשים מלפנים ופנסים חדשים מאחור. בתא הנוסעים בוצעו עדכונים קלים, בעיקר בחומרי הדיפון, ונוספו אופציות היי-טק באגף הבידור, המידע והנוחות. המנוע בהספק 320 כ"ס ותיבת ההילוכים נותרו ללא שינוי

ב.מ.וו סדרה 5

ב.מ.וו סדרה 5 מודל 2010
 ב.מ.וו סדרה 5 מודל 2010

סדרה 5 החדשה של ב.מ.וו מטפסת לשלב גבוה יותר בסולם היוקרתי. היא גדולה ומרווחת משמעותית מהסדרה היוצאת ומציעה מרחב פנים דומה מאוד לזה של סדרה 7 מהדור הקודם. יש לה מתלים מתוחכמים, שאמורים לשמור על יתרונה באגף הדינמי; תא נוסעים עתיר טכנולוגיה, שנראה כמו גרסה מוקטנת של ה-7; תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות; ומנועים בריאים ונמרצים

וולוו S80

וולבו S80
 וולבו S80

בשלהי השנה שעברה עברה סדרת S80 מקצה רענון מקיף. העיצוב החיצוני עודן מעט, בעיקר בחרטום, השלדה עברה שיפורים הנדסיים, ועיצוב הפנים שודרג עם תגבור רציני באגף איכות הייצור. ב-494 אלף שקל אפשר לרכוש בארץ את דגם 3 ליטר טורבו של המכונית, עם הנעה כפולה-קבועה ומנוע בהספק 285 כ"ס, שמאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש בפחות מ-7 שניות