לא חייבים לאנוס את YouTube

מפרסמים חכמים לא ישפכו לשם פסולת פרסום משוכפלת מהקמפיין בטלוויזיה. אז מה כן?

יש באזז חדש בעיר, פורסקוור. רוצים לדעת איך זה נראה תוך 2:16 דקות גג? להבין מי האנשים שמוכנים שהחברים שלהם יידעו כל הזמן איפה הם? לחצו כאן כדי לצפות בכתבה של דרור גלוברמן בחדשות 2. תמצאו אותה ב-YouTube. כל התשובות תוך 2:16 דקות. אגב, תמצאו ב-YouTube גם הוראות הפעלה לפורסקוור. 1:58 דקות, כאן.

מזל שיש וידיאו. מסתבר שדי קשה לנו לקרוא טקסט ענייני ומפורט בשטף המטורף של היומיום. למשל, על תופעת הפורסקוור. אין לנו זמן למילים ארוכות. צריכים לדעת מהר. למצוא, ללמוד צ'יק צ'ק, להפנים במהירות שיא, ולהתפנות לדבר הבא. YouTube הוא פשוט קיצור דרך נהדר. תודה לך, צ'אד הארלי.

וכך, למשל, אם אין לכם זמן להבין איך פועל טוויטר, פנו לעצמכם לכם 2:25 דקות וצפו בסרטון של CommonCraft כאן. מה-זה פשוט. עסוקים? לא היה לכם זמן להבין איך בדיוק עובדת מדיה חברתית? 3:44 דקות, כאן. מתעניינים במקרה מהו החזר על השקעה (ROI) בשיווק ברשתות חברתיות? 4:15 דקות, כאן, באדיבות Socialnomics. והנה וידיאו שמסכם את כל המהפכה החברתית ב-4:22 דקות. ולא רק כל ענייני הדיגיטלי האזוטריים האלה. הנה, לדוגמה, איך בוחרים נשיא בארה"ב. 3:43 דקות, כאן. קלי-קלות. הבנתם את השיטה. ואפרופו "גלובס", בואו נלמד איך להשקיע בתבונה. כולה 3:40 דקות, כאן, ואתם ממש בעניינים.

YouTube הוא מנוע החיפוש השני בגודלו אחרי גוגל. כמחצית מהצפיות בקטעי הווידיאו בו מתרחשות בעקבות חיפוש מילים. חלק נכבד מכל שאר הסטטיסטיקה נוצר בהקלקת המשך על אחד מהסרטונים המומלצים "באותו נושא" לצד זה שכרגע סיימנו לצפות בו, או בהקלקה על לינק שמישהו שלח באי-מייל או בפייסבוק. זו הסטטיסטיקה, ככה זה עובד ב-YouTube.

אנשים סקרנים, מחפשים, מפנים, צופים. אחר-כך צופים בעוד קטעים. צופים בקטעים של נערות שחזרו מהקניות ומציגות את שללן לכל המתעניין, צופים גם באופנה הגיקית החדשה והכל-כך מרובעת של ה-unboxing (כולל סרטוני הפרודיה, השיווקיים לא פחות), ואפילו צופים באדיקות בכל מיני דברים שנטחנים בבלנדר, במסגרת סדרת הפרסומות המופלאה של Will It Blend.

אבל המון אנשים רציניים, יותר ויותר כאלה, מקצרים פינה ומחפשים ב-YouTube דברים חשובים שהם רוצים לדעת, ומהר. סטודנטים למינהל עסקים מחפשים חומר לעבודות, נערות מתבגרות מחפשות הוראות לאיפור, יש מי שמתעניין ברכישת פרארי משומשת, ויש מי שרוצה לדעת איך לקנות יהלומים.

זה הופך את מרחבי ה-YouTube להזדמנות שיווקית אמיתית, שדה צייד נצחי לסגמנטים וקהלי יעד שימצאו שם כל מה שרק יחפשו: ממדריכי "עשה זאת בעצמך" של רשתות DIY וחנויות אביזרים לרכב, ועד מדריך לגילוח שיער החזה, כן, של ג'ילט. יש גם מדריך לגילוח הראש. של ג'ילט. את השאר באותה סדרה בואו נשאיר לדמיון.

קליפים שעוזרים לאנשים להבין דברים מהר ופשוט, והרבה כאלה, הם הזדמנות מטורפת למותגים לתפוס בעלות, לייצר חשיפה, והכי חשוב - הגביע הקדוש - לייצר שיחות, תגובות והפניות על מושגי יסוד בעולם התוכן של המותג. לנכס את השיח בקטגוריה למותג.

זה עובד גם כשחברה מסחרית, P&G הגדולה, מפיקה ערימה של קליפים משעשעים כאלה שמייד מופצים לכל עבר, וגם כשצריך להעביר מסרים מסובכים של איכות הסביבה לאנשים שלא ממש רוצים לשמוע. וזה מהווה הזדמנות גם לקטנים ולזריזים שבין המותגים, בתנאי שעושים את זה כמו שצריך. ותנסו להגיד שהפרסומות לבלנדרים לא עוררו אצלכם הזדהות, לא משנה איך אתם רגילים לטחון את הדברים שלכם בבית.

כמו בכל מדיה חברתית אחרת, פרסומאי רע יעתיק את הפרסומת מהטלוויזיה ל-YouTube, והגולשים יתעצבנו ויאשימו את המותג ב"זיהום הרשת". איש שיווק טוב, לעומת זאת, ישתתף בשיחה שמעניינת את הגולשים ויכין להם חומר שמתאים להם והם אוהבים אותו ולא מבזבז את זמנם.

לחסוך זמן ולהיכנס לעניינים על הבאזז התורן באמצעות YouTube זה סבבה, אבל שיווק מותג באמצעות מדריכי וידיאו מצחיקים הוא עניין לגמרי רציני. צריך להשקיע. רצוי לתכנן.

כלומר, אם במקרה זה הביזנס שלכם - מומלץ שלא תסתפקו בצפייה חפוזה בקליפ "איך להשיג צפיות ב-YouTube! על באמת!". 12:43 דקות. 598,060 צפיות.

אלון גל הוא מנכ"ל Data Pro | Proximity מקבוצת BBDO Worldwide, מפעילת מיזם Digital Lab בישראל